Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frontfocus op D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frontfocus op D60

    Na een dikke maand spelen met mijn nikon D60 merk ik dat ik er niet echt in slaag om haarscherpe foto's te trekken. Met de diafragma's van de kitlenzen (heb de kit met 18-55 VR en de 55-200 VR aangekocht) wat meer gesloten valt het nog te doen.
    Nu heb ik echtert een tamron 28-75 f2.8 en een sigma 50mm f1.4 gekocht. Deze middag een beetje testjes zitten doen (een hoop batterijtjes rechtgezet zoals hier op het forumdoor iemand werd gezegd en vervolgens ook eens met een testkaart gespeeld). Ook bij deze twee lenzen treedt er frontfocus op.

    Hieronder een beeld van de testkaart met de tamron op 75mm en f2.8



    Vervolgens ook een beeld van de kaart met de sigma op f1.4



    en tenslotte nog een beeld van de 18-55 kitlens op f3.5 (bij 18mm):



    De frontfocus schijnt dus consequent te zijn met alle lenzen die ik heb. Ik denk er nu uiteraard aan om mijn body bingen te brengen bij de nikon repairdienst in Brussel. Maar toch eerst een vraagje: hoeveel out of focus wordt er als "normaal" beschouwd? Hoeveel afwijking mag een body redelijkerwijs hebben? (misschien maak ik me druk om iets wat ik eigenlijk als "normaal" moet beschouwen?)
    En ook... om ervoor te zorgen dat de focus goed geijkt wordt dien ik vermoedelijk een lens (of zelfs meerdere lenzen?) mee te nemen naar procirep? Ik zou dan denken dat ik best mijn sigma meeneem (lens met de kleinste DOF en dus het moeilijkst te focuessen), maar ja... een sigma is natuurlijk geen nikonlens...: doet men daar moeilijk over?

    Alvast heel erg bedankt voor eventuele antwoorden!
    Mijn gepruts op: http://www.pietervandeur.be

  • #2
    Re: Frontfocus op D60

    hmm deze kaart is volgens velen niet al te goed!
    moet zeer correct gebruikt worden en dan nog
    hier een linkje uit het forum: klik
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Frontfocus op D60

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      hmm deze kaart is volgens velen niet al te goed!
      moet zeer correct gebruikt worden en dan nog
      hier een linkje uit het forum: klik
      Hoi,

      Bedankt voor de link: had het topic ook al gelezen. Heb ook getest met de verschillende objectieven met 5 AAA-batterijtjes die ik op verschillende afstanden had gelegd. Ook bij die testen kreeg ik steevast frontfocus. Moeilijkheid daarbij was de quantificatie van de afwijking.... Ik zat op ongeveer 1,5 meter van mijn batterijtjes met de batterijtjes in etappes van ongeveer 3 à 4 cm geplaatst. Steevast lag de scherpte ergens tussen de twee batterijtjes voor het batterijtje waarop ik focuste... (dus ongeveer 5 cm voor de plek waarop ik wilde focussen). Maar ja, kwantificeren is dus moeilijk...
      Mijn gepruts op: http://www.pietervandeur.be

      Comment


      • #4
        Re: Frontfocus op D60

        zelf vind ik da ik daar op mijn d40 amper tot geen last van heb met de 2 "kitlenzen" en mijn sigma. focus licht waar ik hem wil
        nikon stuff

        Comment

        Working...
        X