Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

    Hey,

    Nu de 5D mkII al een tijdje uit is, zou ik graag eens vernemen van de nieuwe eigenaars hier op het forum die er al ene bezitten of hij zijn belofte heeft waargemaakt.

    Tov de oude 5D.
    1) Is deze nieuwe camera het waard om te veranderen? (tov de 5D mkI)
    2) Is de AF zoveel beter dan de oude?
    3) Durft u ook de nadelen op te noemen?

    Veel revieuws en artikels gelezen, pfff teveel tegenstrijdigheden.
    Ik hoor het graag van de echte gebruikers hier.
    Ben benieuwd...

    Alvast bedankt voor de moeite,
    Peter.
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

  • #2
    Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

    1) Is deze nieuwe camera het waard om te veranderen? (tov de 5D mkI)

    als je altijd op iso 100 foto's neemt, als je geen nood hebt aan grotere resoluties, als je gewoon in studio omstandigheden werkt (rustig de tijd neemt om scherp te stellen) ...neen

    Ik vind persoonlijk dat iso 3200 (5DMkII) beter is dan iso 800 (5D). Dat zou voor mij nu terug de reden zijn dat ik de nieuwe zou kopen.

    2) Is de AF zoveel beter dan de oude?

    in 't donker heb ik geen problemen gehad met de autofocus van de nieuwe, ik vind dat die goed werkt. Voor sport neem ik toch nog altijd mijn 1D, is gewoon een andere wereld.
    De AF is beter vind ik tov de oude, maar dat kan puur subjectief zijn omdat ik al een tijdje geen oude 5D meer heb vastgenomen

    3) Durft u ook de nadelen op te noemen?

    prijs ...niet alleen 't toestel, maar ook betere lenzen nodig, GOEIE computer hebben, terug investering in geheugenkaarten, nog meer harde schijven om alles te backuppen, ...
    in mijn geval hot pixels en een dof knopje dat een eigen leven had ..dus momenteel de 5D in reparatie maar tja, kan gebeuren is mijn mening. Binnen 3 weken is dat achter de rug.

    witbalans is niet altijd spot on. De 1D is minder vlug van slag. Nu dat had de oude 5D ook al (vooral bij concertfotos) en met raw te werken is dit geen probleem. Gewoon een vaststelling

    Misschien dat het niet volledig tot zijn recht komt maar ik ben er echt wel heel tevreden van. Scherpte dat je eruit krijgt is eigenlijk soms wat té veel van 't goeie. Bij portrait foto's heb je veel meer huid"probleempjes" die op de oude wat minder scherp te zien waren.

    Comment


    • #3
      Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

      Ik kan helaas niet spreken over de 5D / 5D mkII vergelijking.
      Mijn dslr parcours gaat van nikon D50/D80 naar canon 40D en nu 5DmkII. Dit steeds met degelijk glas ( 17 -55 2,8 e,d, zowel N als C ). Het enige wat is ik kan zeggen is dat mijn huidige camera het "summum" is van alles waar ik ooit plaatjes mee gemaakt heb .
      Ik ben een fervente niet flits gebruiker , heb er geen en zal er nooit een kopen. De 5DmkII maakt daarom bijna al mijn dromen waar kwestie iso gebruuik, zowel voor binnenshuis als buiten bij nightshots, gewoon heeeeerlijk.
      De AF verschilt tot nu toe mijns inziens niet veel tov de 40 D
      De nadelen ? Heeft redelijk veel geld gekost, maar dit pareltje van fotografisch vernuft en technologie is voor mij elke cent waard.
      Ben eindelijk een stap dichter bij de analoge foto sensatie van welleer....... o,a, het feit echte milimeters te gebruiken zonder crop.

      ps : er zit nog zo iets als een HDMI filmcamera ding in , waar ik nog maar een beetje mee gespeeld heb, maar wat toch ook een leuk tussendoor speeltje is als extra voor mij dan, zeker met vakantie, ( pps disney parijs binnen een paar weken met de kids..)
      Last edited by MDY; 7 februari 2009, 20:53.
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

      Comment


      • #4
        Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

        houden niet zo van vochtige omgeving

        Comment


        • #5
          Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          houden niet zo van vochtige omgeving
          http://www.luminous-landscape.com/es...9-worked.shtml
          dat ziet er inderdaad niet goed uit! De D700 daarentegen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

            Gezien er nog altijd meer 5DII's waren die geen probleem hadden dan er D700 of andere waren is dat nogal een overhaaste conclusie he.

            Comment


            • #7
              Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

              Ik vind de 5D geweldig!

              Mijn lenzen presteren er beter op dan op de 30D.
              Vb:
              Mijn 70-200 2.8L IS is op 2.8 redelijk soft op mijn 30D. Op mijn 5D is die op 2.8 al HAARSCHERP. Ik heb geen front of backfocus op mijn 30D.

              En jah, de hoge iso waarden... Geweldig.

              Iso 6400 op 2.8
              The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


              The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Gezien er nog altijd meer 5DII's waren die geen probleem hadden dan er D700 of andere waren is dat nogal een overhaaste conclusie he.
                euh... Wiskunde? percentueel? gemiddeld?

                D700 - 5DII = 1 - 0

                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  houden niet zo van vochtige omgeving
                  http://www.luminous-landscape.com/es...9-worked.shtml
                  Ja, dat is iets waar Canon zal moeten aan werken want dat waren er inderdaad 6 teveel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                    ooh ja, de nadelen!

                    Jah, voor sport is deze camera ietsjes minder geschikt dan een 1D MIII.
                    De 1D series zijn veel sneller met hun AF.

                    Daarnaast mogen de AF punten beter verspreid staan over het beeld.

                    De ingebouwde lens correctie lijkt voor mijn 24-105 niet te werken want ik heb nog steeds veel vertekening en vignettering als op de oude 5D.

                    Daarnaast mocht de grip wel beter leverbaar zijn
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                      Ik heb de mijne nu bijna 2 maand en ben er in elk geval heel erg tevreden over , de beeldkwaliteit is zowel op hoge als lage iso's heel erg goed

                      Het grootste nadeel dat ik tot hiertoe heb ondervonden is het verwerken van de bestanden , de AF is meer dan goed voor wat ik met die camera wil doen, voor al de rest gebruik ik m'n 1D3 .
                      AWB is minder goed dan m'n 1D3 maar ik werk toch altijd in RAW.
                      Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik 90% van de tijd primes gebruik op deze camera ( 24 , 35 , 85 en 135mm L's ) de enige zoom die ik er tot hiertoe op heb gebruikt is m'n 24-70 en die deed het opperbest, m'n 70-200 heb ik nog niet getest.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                        Bedankt voor de reacties.
                        Heb zelf vandaag eens wat testshots gedaan.
                        Ongeloofelijk die prestaties bij hoge iso's.
                        Eigenlijk kan je met een 24-105 F4 bijna hetzelfde als met de 24-70 F2.8 door de verbeterde iso/ruis verhouding dan op de oude 5D.
                        Dit maakt zelfs een externe flash overbodig.

                        Ik zou deze gerust in een kerk of stadhuis durven gebruiken zonder flash op iso 3200 of 6400. In een boek op A3 formaat ga je de ruis nauwelijks zien. En een beetje ruis kan nu ook geen kwaad hé.
                        Veel hangt natuurlijk af wat voor soort fotografie je ermee wil doen hé.
                        Het is geen sportmachine maar het dynamisch bereik en de full frame amaai, ik ben overtuigd. Die vignetering met sommige lenzen vind ik persoonlijk trouwens niet storend. Er zijn zelfs mensen die in Lightroom Vignetering toevoegen aan een foto om meer sfeer te geven.
                        Elk zijn ding hé.
                        Nu maar hopen dat ze hem wat vlugger kunnen leveren.

                        PS: Niet om te gaan stoken hoor, maar de collega van wie ik hem mocht testen is een recente ex-nikon gebruiker. Al heeft hij de nieuwe D700 nog niet getest.
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #13
                          Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                          Ik heb recentelijk de 50mm f1.2 gekocht voor op m'n 5dII en de eerste foto's in low-light zien er enorm goed uit.

                          Zowiezo is het een uitzonderlijke machien maar in combinatie met toplenskes is het

                          Voor huwelijken en evenementfotografie in extreme omstandigheden (bewegende onderwerpen, low-light) zal ik ook niet aarzelen ISO3200 en daarboven te gebruiken... het is ook mooi 'opkuisbaar'...

                          Comment


                          • #14
                            Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                            Zou je voorbeelden willen posten die je met de 50 1.2 gemaakt het? Als het kan volopen. Ik twijfel om deze lens ook aan te schaffen, of de 85 1.2
                            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: CAnon 5D mkII bebruikerswaardering ?

                              Zouden jullie deze camera ook aanraden voor journalistieke foto's? (i.e. betogingen, etc.)

                              Of Is de tragere AF in moeilijkere lichtomstandigheden (schemer) voor dit soort opdrachten mogelijk een te beperkende factor?

                              Alvast bedankt!

                              Comment

                              Working...
                              X