Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

    Hallo,

    Ik kom er voorlopig nog steeds niet uit, wat zou ik dus willen.
    Ik had dus een Canon powershot G2, maar het schermpje laat het stilaan afweten.
    De nieuwe camera moet vooral dienen om foto's te nemen op reis en op een feestje hier en daar.
    Welk toestel raden jullie mij aan, ik kan niet kiezen tussen de Panasonic Dmc Fz 28 en de Canon powershot G10, het gaat hem maar over deze twee toestellen en toch is de keuze moeilijk.
    Om eerlijk te zijn nam ik meestal foto's op de automatische stand, ik ben dan ook iemand die af en toe wat foto's neemt.
    Ik zou daar dus ook verandering willen in brengen, weet iemand een goed boek waar op een goed verstaanbare manier de meest nodige instellingen worden uitgelegd?
    Groetjes
    Wilba

  • #2
    Re: Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

    En nog niemand gereageerd op jouw vraag?

    Misschien niet zo simpel te beantwoorden. Wij hebben de voorlopers van de twee toestellen die je noemt:
    ik heb de Canon Powershot G9, een prachtig toestelletje en nog voldoende compact om in mijn binnenzak te steken. Ik heb de camera dan ook meestal bij me, als ik op pad ben (niet noodzakelijk om te gaan fotograferen). Bediening is typisch Canon (en het is ook speciaal daarom dat ik dit toestel als backup naast mijn EOS gekocht heb). Eén nadeel: misschien net niet genoeg breedhoek, nl. 35mm fullframe (maar de G10 zou iets breder gaan, als ik me niet vergis), en met een 6x zoom tot 210mm.

    Mijn vrouw heeft de Panasonic DMC FZ18, de voorloper van de FZ28. Wij hebben dit toestel gekocht om zoveel mogelijk van een dSLR te hebben, zonder de verwisselbare lenzen, en dus ook zonder het gewicht. Mijn vrouw zou mijn EOS met enkele objectieven geen uren kunnen rondzeulen. Het toestel is niet zo compact als mijn G9, en je kunt het dus ook niet in je binnenzak moffelen. Maar zeker breed genoeg (28mm omgerekend naar full-frame) en wat een zoom (18x tot 504mm, nogmaals omgerekend naar FF). Bovendien maakt mijn vrouw voor haar macro's gebruik van een stel Raynox voorzetlenzen (DCR-5320Pro), en dan kan zij ontzettend dichtbij haar onderwerp komen. Het spreekt vanzelf dat de FZ18 met de Raynox lenzen dubbel zo zwaar wordt.

    Kortom: wij zijn beiden tevreden van ons toestel en zouden ze niet willen missen, zij het dat ze allebei hun specifieke toepassing hebben, en hun beperkingen. T.o.v. een dSLR hebben ze wat meer last van ruis (vanaf ISO 400) en je scherptediepte (DoF) verschilt ook van een dSLR met een lichtgevoelige lens.

    Ik heb niet direct een titel van een boek voor ogen, maar bv bij mijn EOS 350D heb ik het boekje van Christiaan Haasz gekocht, terwijl ik een site als dfonline en de boeken van Joan Staels alleen maar kan aanbevelen!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

      Ik heb de FZ28 en ben er erg tevreden van.

      Ik heb een tijdje terug enkele positieve en minder positieve punten neergetypt: http://forum.belgiumdigital.com/f9/a...ml#post2107175

      Om mee te nemen naar feestjes is hij een beetje robuust. Een stevige tas er rond maakt het geheel nog groter, maar zorgt er wel voor dat er niets met je camera gebeurt. Ik heb de G10 ook vast gehad en hoewel hij veel compacter is dan de FZ28, zou ik hem niet gerust in een broekzak durven proppen. De FZ28 heeft ook nog is het voordeel dat hij heel ergonomisch is en stevig aanvoelt. Deze stevige body in samenwerking met de (uitstekende) beeldstabilisatie zorgt vrijwel altijd voor een stabiel, scherp beeld.

      Daarbij beschikt de FZ28 over de Intelligent Auto functie en deze zit er meestal pal op! Dus voor een snelle, goede foto is dit een uitstekende auto-functie!

      Veel succes!

      Comment


      • #4
        Re: Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

        Hey Wilba,


        Ik ben ook van de G2 overgesprongen naar de FZ28.
        Mijn G2 werkt trouwens nog altijd perfect en ziet er nog nieuw uit ook.

        De G2 was/is nog steeds een toptoestel vind ik, maar de snelheid tov nieuwe toestellen is onvoorstelbaar, en als je dan kinderen hebt of iets in actie wil trekken dan moet je 5 seconden vooruit denken.
        De FZ28 trok mij aan door zijn veelzijdigheid en ik moet zeggen dat je voor de prijs waarvoor je hem kan kopen niet veel beter kan vinden.
        De G10 ziet er ook een goed toestel uit, maar geen ervaring mee.

        Comment


        • #5
          Re: Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

          heb al een tijdje de G10, als toestel om steeds in mijn zakken te zitten hebben, is geen piepklein compactje maar kan wel mee in bovenzak hemd, jaszak,.... Betreft de mogelijkheden : alles is manueel instelbaar maar het toestelletje zit ook vol met handige scene presets ( heb oa vuurwerk en macro getest en deze vielen heel goed mee).
          Ik gebruik dit toestel zeer veel om opnames van electronicaprinten te maken en bekabelingen van videofoonaansluitingen te fotograferen alvorens ze los te koppelen en telkens als iemand dan deze foto's ziet dan zijn ze heel verwonderd dat ik er zulke kleine details haarscherp mee kan vastleggen ( doorgeslagen printbanen op een gecorrodeerde print). En op automaat werkt deze trouwens niet onaardig ook hoor.
          Let wel : voor die prijs heb je ook al een Dslr. Als je enkele prentjes wil zien stuur me dan maar een mailtje, de foto's zijn te groot en weinig intressant om op BD te plaatsen.
          mvg Erwin
          Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

          Comment


          • #6
            Re: Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

            Kijk bij deze vergelijking uit hé, een G10 naast een FZ28 leggen is appelen met peren hoor. Dat is op dit forum al wel meer ter sprake gekomen. Weinig kritiek op beide toestellen maar ieder in zijn eigen segment bekijken!

            Djienbe

            Comment


            • #7
              Re: Van Canon powershot G2 naar Powershot G10 of Panasonic DMC FZ 28

              Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
              Kijk bij deze vergelijking uit hé, een G10 naast een FZ28 leggen is appelen met peren hoor. Dat is op dit forum al wel meer ter sprake gekomen. Weinig kritiek op beide toestellen maar ieder in zijn eigen segment bekijken!

              Djienbe
              Ja maar welk toestel is dan de appel en welke de peer.

              Heb zelf de FZ28 gehad en teruggebracht. Vergeleek beeldkwaliteit toch te veel met mijn spiegelreflex wat sowieso dom is natuurlijk
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment

              Working...
              X