Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkon/Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkon/Canon

Beste fotoliefhebber,
    Ik ben nieuw op dit forum, maar eigenlijke ben ik een oude Canon AE-1 (analoge) gebruiker. Mijn body was voorzien van een fd-lens 50-135. Prachtige foto's mee gemaakt.

Later een Canon Powershot A-80 gekocht (digitaal)
    Nooit echt over tevreden geweest, t.t.z. je kijkt niet door de lens, en je bouwt dus geen beeld op.Het toestel zelf is ok

Nu de prijzen van de nieuwe generatie reflexcamera's terug voor mij bereikbaar zijn heb ik volgende aanbieding op het oog en heb daar wel wat vragen bij:
    1. de aanbieding:
    Nikon digitaal reflextoestel D60 kit 2 lenzen
    10,2 megapixels
    Innovatief stofverwijderingssysteem
    Haarscherpe 3-velds autofocus
    Compact en licht
    Lcd-scherm van 6,3 cm. Opslag via SD- en SDHC-geheugenkaarten. Continu-opnamen met 3 beelden/sec. EXPEED-concept voor beeldverwerking. Opstarten in 0,19 sec. Inclusief 2 lenzen: zoom AF-S DX VR 18-55 mm en AF-S DX VR 55-200 mm
    prijs: (bij Colruyt) 659,00
    2. vragen:

AF-S DX VR 18-55 mm
    Kan ik deze waarden vergelijken met de klassiek lenzen?
    Komen deze waarden overeen met die klassieke (analoge toestellen) waarden
    AF-S DX VR 55-200 mm
    zelde vraag?

Zit ik kwalitatief goed? Ik vermoed van wel: Nikkon.

Is de prijs/kwaliteitsverhouding ok?

Zit op deze lenzen een macrofunctie?

Stel je een alternatieve lens voor, mijn oude lens 50-135mm met macrofunctie lag me zeer goed. (soms iets te beperkt in het telebereik)

Graag een reactie, en alvast bedankt !

ps
    Jammer dat beeldstabilisatie bij Nikon enkel kan met VR lenzen die toch een stuk duurder zijn.
    Voorgaande bemerking heb ik hier op het forum gevonden !
    Dus vermoed ik dat met AF-lenzen dit niet kan?
    Ik heb blijkbaar nog heel wat te leren!
    Last edited by Franciskine; 31 januari 2009, 16:18.

Re: Nikkon/Canon

D60 is een goed toestel en beide lenzen zijn ook prima als ik de combinatie van 18-55 en 55-200 in een 18-200 interessanter.
    VR is toch een belangrijke meerwaarde en zijn geld waard.
    Macro zit er op die lenzen niet op. goedkoop kun je dit oplossen met een macrofilter erop te schroeven of eventueel ringen tussen body en lens.
    die oude lens zal wel passen op je body maar autofocus zal niet lukkenn omdat de D60 geen lensaandrijving bezit.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      D60 is een goed toestel en beide lenzen zijn ook prima als ik de combinatie van 18-55 en 55-200 in een 18-200 interessanter.
      VR is toch een belangrijke meerwaarde en zijn geld waard.
      Macro zit er op die lenzen niet op. goedkoop kun je dit oplossen met een macrofilter erop te schroeven of eventueel ringen tussen body en lens.
      die oude lens zal wel passen op je body maar autofocus zal niet lukkenn omdat de D60 geen lensaandrijving bezit.
      even corrigeren, die oude lens is een Canon FD lens, dewelke nu dus op geen enkel digitaal toestel meer past, in tegenstelling tot de oude nikon lenzen.

@TS
      als je de waarden van bvb de 18-55mm lens wil vergelijken met die van je oud toestel, dan moet je die 18-55 * 1.5 doen. Je krijgt dus een beeld vergelijkbaar met een 28-80 lens op je oud toestel. Dit is omdat de sensor van een digitale reflex kleiner is dan het filmoppervlak van je oud toestel. (behalve bij de full frame digitale reflexen)

kwalitatief zit je zeker goed

prijs kwaliteit zit je goed

qua macro ga je zelfs nog meer kunnen halen met deze lenzen dan met jouw oude lens. de 50-135 gaat tot vergroting 0.1x terwijl de kitlens 18-55 VR al tot vergroting 0.31x gaat. Dat wil zeggen dat je de kleine dingen er nog 3x zo groot kan opkrijgen
      5DmkIII en wat glas

Comment

Hartelijk dank voor de snelle reactie !!!
        Al heel wat bijgeleerd !

Toch blijft volgende vraag voor mij onbeantwoord:
        beeldstabilisatie kan bij Nikon enkel met VR lenzen

Is dit werkelijk zo?
        Ik begrijp dan niet dat AF-lenzen op de markdt worden gebracht, of sla ik hier de bal gewoon mis vanuit commerciëel oogpunt.

mvg
        Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door serjo Bekijk bericht
          Hartelijk dank voor de snelle reactie !!!
          Al heel wat bijgeleerd !

Toch blijft volgende vraag voor mij onbeantwoord:
          beeldstabilisatie kan bij Nikon enkel met VR lenzen

Is dit werkelijk zo?
          Ik begrijp dan niet dat AF-lenzen op de markdt worden gebracht, of sla ik hier de bal gewoon mis vanuit commerciëel oogpunt.

mvg
          Jos
          das toch logisch...

VR = beeldstabilisatie
          in een VR lens zit de VR ingebouwd, en in een lens zonder VR zit dat niet ingebouwd

ik denk dat je het niet goed snapt. Een VR lens is een AF lens hé. AF staat voor autofocus, en VR staat voor vibration reduction. Dat zijn twee compleet andere dingen

je hebt bvb de 18-55 met VR, en de 18-55 zonder VR. Die zonder VR is vanzelfsprekend goedkoper

bij de merken Canon en Nikon is beeldstabilisatie volledig eigen aan de lens, en zit dat nooit in de body
          andere merken gebruiken de techniek van sensor shift in de body. Canon en Nikon gebruiken een LENSelement dat kan verschuiven
          Last edited by Matthias; 31 januari 2009, 14:49.
          5DmkIII en wat glas

Comment

Een lenszuivere reactie: inderdaad, ik dacht dat de VR in de body zat !!!

Nikon - lens versus Nikkor - lens
            Zit ik hier goed met mijn aanvullende vraag: wat is het verschil tussen beiden, ja de kostprijs; maar verder: kwaliteitsverschillen; eigenschappen, ...

Kan hier iemand op antwoorden?

mvg
            Jos

Comment

Ojee, welke kant gaat dat op?

Comment

Re: Nikon/Canon

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Ojee, welke kant gaat dat op?
                Hopelijk de goede ...
                Kan je me een stuk op weg zetten?

Na 5 jaren met de Canon powershot ben je echt wel leek geworden.

Ik heb ondertussen al heel wat zoekwerk gedaan: vgl van Nikon D60 en Nikon D80 body.

Daar zijn voor mij buiten de prijsverschillen van een 70-tal euro en de lichtere body-uitvoering van de D60, weinig basisverschillen voor de beginnende gebruiker.

Alvast bedankt voor de reactie.

Comment

Hopelijk de goede ...
                  Kan je me een stuk op weg zetten?
                  <...>

Alvast bedankt voor de reactie.
                  Ha, ja, je kent me natuurlijk nog niet. Ik reageerde, zoals wel vaker, slechts op de spaties. Het viel me op dat je iets gevonden had om er twee keer zoveel te gebruiken.
                  Het platform Signalering Onjuist Spatiegebruik (SOS) strijdt op een vrolijke manier tegen onjuist spatiegebruik in de Nederlandse taal.

Comment

Oh Jezus, en ik maar denken dat ik in het weekend verlost zou zijn van regels en regeltjes ... je had me ...

Comment

Daar zijn voor mij buiten de prijsverschillen van een 70-tal euro en de lichtere body-uitvoering van de D60, weinig basisverschillen voor de beginnende gebruiker.
                      De D80 heeft een ingebouwde motor, wat wil zeggen dat je ook de AF-D lenzen, zoals bijvoorbeeld de goedkope 50mm F 1,8, met autofocus kan gebruiken. Deze lenzen zijn op de D60 alleen manueel te gebruiken.

De D80 heeft nog een aantal extra functies, vnl met betrekking tot het flitsen, en heeft, wat ik heel voornaam vind, twee aparte instelwielen, en wat meer knopjes aan de buitenkant, zodat je niet voor elke instelling het menu in moet duiken. Hij heeft bovendien een 11 punts autofocus i.p.v. driepunts.

Voor mij is hij zijn meerprijs meer dan waard. Het is het verschil tussen instap en semi-professioneel.

De D60 heeft dan weer een sensorreiniging en Active D-Lighting ingebouwd in de body, iets waar ik nog steeds het nut niet van inzie, maar misschien anderen wel.

Toch even meegeven... de prijs bij Colruyt die jij aanhaalt is ongeveer dezelfde als bij Fotokonijnenberg en Studio73, fotospeciaalzaken.

Op mijn Nikon lenzen staat gewoon NIkkor geschreven... Op de site van NIkon noemt men de objectieven ook NIkkor, dus vermoed ik dat het over 't zelfde gaat.

Comment

Zeer duidelijke uitleg !

En wat ik in het verleden steeds heb gedaan, ik stap de fotospeciaalzaak binnen.
                        In ieder geval is mijn fototaal terug wat opgesmukt en kan ik de speciaalzaak binnenstappen met gerust gemoed en hoef me niet te laten overdonderen.

mvg
                        Jos

Comment

Bij twee professioneel ingestelde winkels langs geweest. Veel info, nog enkele vragen:

Canon instaptoestellen: EOS 1000D Eos 450D
                          Nikon: D60 D80

Canon: CMOS
                          Nikon: CCD

Is er kwalitatief bij de beeldvorming veel verschil bij beide toestellen? (door de andere systemen cmos versus ccd)

mvg
                          Serjo

Comment

Voor zover ik weet en kan zien, is het verschil tussen de beeldkwaliteit van nikon en canon niet zo groot, eigenlijk eerder miniem.

De canon i.c.m. de kitlenzen is zeker geen miskoop!!!

(over nikon weet ik weinig tot niks )
                            No rules. Great shots.
                            -

Comment

Een lenszuivere reactie: inderdaad, ik dacht dat de VR in de body zat !!!

Zit ik hier goed met mijn aanvullende vraag: wat is het verschil tussen beiden, ja de kostprijs; maar verder: kwaliteitsverschillen; eigenschappen, ...

Kan hier iemand op antwoorden?

mvg
                              Jos
                              "Nikkor" is eigenlijk de verzamelnaam voor de afdeling bij Nikon die lenzen maakt, zegt niets over de kwaliteit van de lens. Staat zowel op pro als amateur lenzen, vaste brandpuntlenzen als zoomlenzen.
                              Zo bedoelt men bij "een Nikkor" een lens gemaakt door de lenzenafdeling bij Nikon. Terwijl "een Nikon" eigenlijk vooral de body is (en de lenzen natuurlijk ook uiteindelijk).

Comment

Working...
                              X