Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
    ik heb enkele weken geleden wat foto's genomen met mijn Canon 400D en de 28-135 IS en de Nikon D80 met de nikon 18-200 VR die ik van iemand mocht lenen.
    Ik was ook onder de indruk van de inhaalbeweging van Nikon het laatste anderhalf jaar en had bijna de overstap gemaakt. Maar eerst toch eens met een Nikon D80 -side by side met de 400D - op stap geweest om te kijken of het gras veel groener is aan de andere kant ......
    Conclusie: ik kon niet overtuigd worden, en bleef bij Canon - I love the 28-135 - en investeerde in een 70-200 F4 IS; het lenzenaanbod van Canon vond ik ook veelzijdiger ...
    Niet mis te verstaan, Nikon maakt prachttoestellen, maar ik was niet overtuigd genoeg om de switch te maken.

    Hieronder voorbeelden :

    Canon boven, Nikon onder:
    Neem mij niet kwalijk maar deze test slaat ook nergens op.

    Ik heb even de instellingen van de camera bekeken.
    Als je vergelijkingen wilt maken moet je zorgen dat de instellingen m.b.t. de lichtmetingen wel gelijk blijven.
    Zo doe je bijvoorbeeld bij de Canon een E/V + correctie en bij de Nikon niet.
    Tevens stel je de Nikon in op:

    Contrast = Hard
    Saturation = High saturation
    Sharpness = Hard

    Op deze manier heeft dit geen zin.

    mvg
    Antoine

    Comment


    • #32
      Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Neem mij niet kwalijk maar deze test slaat ook nergens op.

      Ik heb even de instellingen van de camera bekeken.
      Als je vergelijkingen wilt maken moet je zorgen dat de instellingen m.b.t. de lichtmetingen wel gelijk blijven.
      Zo doe je bijvoorbeeld bij de Canon een E/V + correctie en bij de Nikon niet.

      Op deze manier heeft dit geen zin.

      mvg
      Antoine
      de canon heeft +1/3 EC omdat deze van nature tot 2/3 onderbelicht ....

      maar ik had vooral meer scherpte in mijn canon foto's, moeilijker te zien op deze webfoto's maar toch ... en dat heeft voor mij de doorslag gegeven

      bij de tweede foto geeft de canon veel meer de realiteit weer qua lichtmeting, niettemin had ik misschien op de nikon -1/3 EC moeten instellen, de canon heeft de neiging tot onderbelichting, de nikon tot overbelichting
      Mijn website: http://www.michelpyck.be

      Comment


      • #33
        Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Neem mij niet kwalijk maar deze test slaat ook nergens op.

        Ik heb even de instellingen van de camera bekeken.
        Als je vergelijkingen wilt maken moet je zorgen dat de instellingen m.b.t. de lichtmetingen wel gelijk blijven.
        Zo doe je bijvoorbeeld bij de Canon een E/V + correctie en bij de Nikon niet.
        Tevens stel je de Nikon in op:

        Contrast = Hard
        Saturation = High saturation
        Sharpness = Hard

        Op deze manier heeft dit geen zin.

        mvg
        Antoine
        ook bij de canon is het contrast, de verzadiging en scherpte sterk omhoog gedraaid ....

        het zijn nog altijd 2 verschillende systemen hé, had je nu echt 2 identieke foto's verwacht ?????
        Mijn website: http://www.michelpyck.be

        Comment


        • #34
          Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
          de canon heeft +1/3 EC omdat deze van nature tot 2/3 onderbelicht ....

          maar ik had vooral meer scherpte in mijn canon foto's, moeilijker te zien op deze webfoto's maar toch ... en dat heeft voor mij de doorslag gegeven

          bij de tweede foto geeft de canon veel meer de realiteit weer qua lichtmeting, niettemin had ik misschien op de nikon -1/3 EC moeten instellen, de canon heeft de neiging tot onderbelichting, de nikon tot overbelichting
          De Nikon had je idd op -1/3 moeten instellen.

          Hoe je ook test dit is puur smaak.
          Ik ken veel Canon gebruikers die vinden dat Nikon mooiere kleuren heeft, maar ik ken ook veel Nikon gebruikers die vinden dat Canon mooiere kleuren heeft.

          Het allerbelangrijkste is dat jezelf weet dat je de goede keuze hebt gemaakt.
          mvg
          Antoine

          Comment


          • #35
            Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
            De Nikon had je idd op -1/3 moeten instellen.

            Hoe je ook test dit is puur smaak.
            Ik ken veel Canon gebruikers die vinden dat Nikon mooiere kleuren heeft, maar ik ken ook veel Nikon gebruikers die vinden dat Canon mooiere kleuren heeft.

            Het allerbelangrijkste is dat jezelf weet dat je de goede keuze hebt gemaakt.
            mvg
            Antoine

            Inderdaad volledig mee eens
            Mijn website: http://www.michelpyck.be

            Comment


            • #36
              Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

              Pin, bedankt voor de bijdrage. Het frappante is dus dat ik precies het omgekeerde ervaar. Je "slechtste" foto's (die dus bij jou uit de Nikon komen) lijken op de foto's die ik uit de 400D tover.

              Toch maar eens samen op pad

              Comment


              • #37
                Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                Pin, bedankt voor de bijdrage. Het frappante is dus dat ik precies het omgekeerde ervaar. Je "slechtste" foto's (die dus bij jou uit de Nikon komen) lijken op de foto's die ik uit de 400D tover.

                Toch maar eens samen op pad
                ooit al eens de picture styles aangepast in Canon ?

                of in raw trekken en daarna kan je met canon digital photo professional gelijk welke picture style toepassen ....

                als je die 18-55 kitlens (zonder IS) gebruikt, dump die maar want die is niet veel soeps ...
                Mijn website: http://www.michelpyck.be

                Comment


                • #38
                  Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
                  als je die 18-55 kitlens (zonder IS) gebruikt, dump die maar want die is niet veel soeps ...
                  Ik zal het de baas vertellen

                  Comment


                  • #39
                    Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                    Een serieus antwoord?

                    1. Doe de test met zoveel mogelijk gelijke parameters: begin dus met een identieke lens!
                    2. dslr body's (sensors) verschillen evenveel van mekaar als film (ja, dat bestaat nog). Vergelijk maar eens een Sensia met Velvia 50ASA, of dichter bij mekaarliggend, Velvia 50 t.o.v. Vevia 100F.

                    G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      Een serieus antwoord?

                      1. Doe de test met zoveel mogelijk gelijke parameters: begin dus met een identieke lens!
                      2. dslr body's (sensors) verschillen evenveel van mekaar als film (ja, dat bestaat nog). Vergelijk maar eens een Sensia met Velvia 50ASA, of dichter bij mekaarliggend, Velvia 50 t.o.v. Vevia 100F.

                      G
                      natuurlijk ik ga direkt een 18-200 kopen van canon voor die ene test ....

                      en wat daarna, dat is een lens die mij totaal niet interesseert ....

                      zowel de 28-135 van canon als de 18-200 van nikon zijn "doorsnee"-lenzen, niet state of the art maar ook niet slecht - verwachten dat ik voor elk merk exact het equivalent zou vinden is toch wel niet zo evident

                      er zal altijd wel iets zijn dat verschilt ...
                      Mijn website: http://www.michelpyck.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
                        er zal altijd wel iets zijn dat verschilt ...
                        Klopt, en net daarom moet je het aantal verschillende parameters in een test tot het minimum beperken, anders is een test zinloos en ga je gewoon in het wilde weg verschillen dedecteren zonder ook maar een idee te hebben vanwaar ze komen.

                        Als ik met hetzelfde type film, bv. Fuji Provia RDP III 100ASA, een vergelijkende test wil doen naar de performantie van een Schneider Kreuznach Symmar 360mm f5.6 (uit de jaren 1950, single coated) op 8x10" formaat bij f22, dan moet ik het resultaat ook niet gaan vergelijken met een opname op 4x5" met een moderne Schneider Kreuznach Symmar S 210mm f5.6 (jaren 1980, multicoated) bij f32.

                        Zoek de 7 verschillen!
                        Ik weet trouwens al op voorhand wat het resultaat van deze vergelijking gaat zijn...

                        Appelen met peren vergelijken is al te gemakkelijk... doe je test deftig, of stop met de mensen uit hun kot te lokken.

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                          Dit doet mij denken aan iemand die een paar maanden geleden beweerde dat foto's die met een Nikon gemaakt zijn, dat die véél scherper zijn dan de foto's die uit een Canon komen.

                          Hij beweerde dat het verschil zo groot was, dat je de Canon-foto's er in die fotoclub zo kon uithalen, omdat die nooit scherp waren....
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                            Klopt, en net daarom moet je het aantal verschillende parameters in een test tot het minimum beperken, anders is een test zinloos en ga je gewoon in het wilde weg verschillen dedecteren zonder ook maar een idee te hebben vanwaar ze komen.

                            Als ik met hetzelfde type film, bv. Fuji Provia RDP III 100ASA, een vergelijkende test wil doen naar de performantie van een Schneider Kreuznach Symmar 360mm f5.6 (uit de jaren 1950, single coated) op 8x10" formaat bij f22, dan moet ik het resultaat ook niet gaan vergelijken met een opname op 4x5" met een moderne Schneider Kreuznach Symmar S 210mm f5.6 (jaren 1980, multicoated) bij f32.

                            Zoek de 7 verschillen!
                            Ik weet trouwens al op voorhand wat het resultaat van deze vergelijking gaat zijn...

                            Appelen met peren vergelijken is al te gemakkelijk... doe je test deftig, of stop met de mensen uit hun kot te lokken.

                            G
                            de test was voor mij deftig genoeg om mijn conclusies te trekken ....
                            als je nu al uit je kot gelokt bent, dan heb je toch een probleempje ....

                            geniet van je materiaal en vrede aan allen ....
                            Mijn website: http://www.michelpyck.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                              Gelieve hier geen Nikon/Canon strijd van te maken of er gaat een slotje op dit topic....
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Vergelijking foto's van Canon versus Nikon

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Gelieve hier geen Nikon/Canon strijd van te maken of er gaat een slotje op dit topic....
                                zowel canon als nikon maken zeer goede systemen ...

                                you can't go wrong with either
                                Mijn website: http://www.michelpyck.be

                                Comment

                                Working...
                                X