Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90/Olympus E-30

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90/Olympus E-30

    Ik twijfel of ik het hier nu wel of niet zou zetten (ondertussen weet ik hoe snel er hier op hun paard kunnen zitten ), maar ik dacht dat het interessant zou kunnen zijn voor sommigen. Bij deze dus:

    Dit is de website van Thijs Schouten Fotografie. Boordevol met foto's, reviews en andere fotografietips! Bekijk mijn website als je gek van fotografie bent.


    De Oly is helemaal zo gek nog niet (zelfde sensor als de Panny G1.)
    Als ze er een Super CCD in steken, dan ben ik verkocht!
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: Nikon D90/Olympus E-30

    `Bij een S5 heb je een moderne camera en een Super CCD.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90/Olympus E-30

      Ja en nee.

      Ik bedoel: de S5pro kan best nog mee, maar zo heb je bij de D90/D300 het grotere LCD scherm en verbeterde AF (zeker bij de D300) en bij de E-30 een heel goede live view met swivel LCD. Dat heb je allemaal niet bij de S5pro (en nog minder bij de S3 )
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90/Olympus E-30

        Welnu, ik kan me geen twee camera's indenken die meer diametraal tegenover elkaar staan als deze D90 en E-30. De E-30 laat zich bedienen als een zonnetje. De intelligentie van de ergonomie van de Olympus is uitgedacht op 3 niveau's: eerst de directe knoppen (waar de belangrijkste parameters zoals ISO en WB rechtstreeks kunnen ingesteld worden), dan de bediening op het superbedieningspaneel (dat ik steeds beter leer te waarderen) en dan de menu's waar de minder 'belangrijke' instellingen kunnen gebeuren. Niks van dat alles bij de D90: je zoekt je een breuk om één parameter in te stellen.
        Beter eerst eens de gebruikshandleiding lezen. De D90 is makkelijk te configureren. Ik laat de ISO waarde op het top-scherm staan (aangepast in het menu) en is van daaruit in te stellen door simpelweg de draaischijf (vooraan) te hanteren. WB is eveneens een makkie, knopje induwen en draaien naar de gewenste waarde. Knopje naast de lens heb ik geconfigureerd als AF-veld selector. En dan heb je nog het menu met de laatst gebruikte items of de "Info" button van waaruit je nog een hele reeks instellingen direct kan aanpassen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90/Olympus E-30

          Ik wist dat ik ongeveer zo'n reactie kon verwachten... Als je iedere maal je handleiding moet bovenhalen om iets te configureren, dan is er iets niet goed, me dunkt. Bij de E-30 heb ik geen enkele maal de handleiding moeten bovenhalen, dat zou toch iets moeten zeggen.

          Initieel moest ik zelfs de handleiding 2 maal boven halen om de ISO in te stellen: de eerste maal om uit te vinden dat de ISO naast het LCD scherm staat (je kan dan natuurlijk zeggen, je moet eens leren lezen, maar ik antwoord dan: wie voor de drommel komt er op om dat uitgerekend dààr te plaatsen? ) De tweede maal om uit te vinden dat als auto ISO opstaat, je eender welke ISO mag instellen, de camera blijft op auto ISO staan. Archaïsch zei u? Trouwens het hoofdinstelwiel zou ik liever gebruiken voor rechtstreekse belichtingscompensatie (dat kun je op die manier aanpassen bij de E30), maar goed, ik ga akkoord dat de manier waarop jij werkt een noodoplossing kan zijn.

          En dan heb je nog het menu met de laatst gebruikte items of de "Info" button van waaruit je nog een hele reeks instellingen direct kan aanpassen.
          Wat al helemaal een lachertje is éénmaal je de Olympus in handen hebt gehad...


          Dus, ik blijf er bij: de ergonomie is op zijn zachtst gezegd gewoonweg niet goed uitgedacht...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90/Olympus E-30

            Ik ben sinds een paar weken overgegaan van een E510 naar een D300
            En nog geen seconde spijt van
            Is ook een beetje appels met peren vergelijken qua prijs
            Als ik het zo opzoek op kieskeurig.nl zit er 600€ prijsverschil tussen beide kombinaties
            Als je een D300 koopt ben je zelfs nog goedkoper dan met een E30
            En ik kan alles prima vinden op een D300 (knopjes en wieltjes genoeg
            Olympus zijn prima camera's ,en Zuiko zijn de meest geweldige lenzen
            Maar ik ben zo blij dat ik geen foto's meer heb met blownhighlights (hoe heet dat in het nederlands)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90/Olympus E-30

              Dat heet uitgewassen hooglichten...
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90/Olympus E-30

                Als je iedere maal je handleiding moet bovenhalen om iets te configureren, dan is er iets niet goed, me dunkt.
                Euhm...het was mijn raad aan jou om die te lezen. Ik heb ze er niet voor moeten gebruiken vermits het vrij evident en logisch is lijkt me (dit zegt misschien ook al iets?). Maar met mijn IT-background ben ik dan misschien ook een "computernerd" zoals omschreven (alhoewel ik geen World of Warcraft speel...)

                Initieel moest ik zelfs de handleiding 2 maal boven halen om de ISO in te stellen: de eerste maal om uit te vinden dat de ISO naast het LCD scherm staat
                You must be kidding ...het staat er gewoon boven in hoofdletters. Als je het toestel van de eerste keer bekijkt zie je dat toch direct? Kan ik me moeilijk anders voorstellen. Duidelijk een geval van PEBKAC (voor meer info hierover lees hier)

                Misschien eens wat feedback lezen uit een grondige review:

                "As we've come to expect from a Nikon SLR, the D90 feels very comfortable and natural, with a good grip and logical, ergonomic, button placement. It's neither too heavy or too light (as to feel fragile) and feels very well put together and surprisingly robust."

                "Excellent degree of customization (reversible dials and meter ease transition from other systems)"

                "Programmable FUNC button with useful list of functions"

                "Configurable 'My Menu' (and option for FUNC button to access the top item on it"

                "Dedicated help button provides in-menu assistance"

                En nog een tip (vermits je de ISO button al niet kon vinden). Er is in dat rijtje nog een andere button met een ? icoon. Waar je ook bent in het menu, de camera vertelt je wat de functie wil zeggen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90/Olympus E-30

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                  Euhm...het was mijn raad aan jou om die te lezen. Ik heb ze er niet voor moeten gebruiken vermits het vrij evident en logisch is lijkt me (dit zegt misschien ook al iets?). Maar met mijn IT-background ben ik dan misschien ook een "computernerd" zoals omschreven (alhoewel ik geen World of Warcraft speel...)

                  You must be kidding ...het staat er gewoon boven in hoofdletters. Als je het toestel van de eerste keer bekijkt zie je dat toch direct? Kan ik me moeilijk anders voorstellen. Duidelijk een geval van PEBKAC (voor meer info hierover lees hier)

                  Misschien eens wat feedback lezen uit een grondige review:

                  "As we've come to expect from a Nikon SLR, the D90 feels very comfortable and natural, with a good grip and logical, ergonomic, button placement. It's neither too heavy or too light (as to feel fragile) and feels very well put together and surprisingly robust."

                  "Excellent degree of customization (reversible dials and meter ease transition from other systems)"

                  "Programmable FUNC button with useful list of functions"

                  "Configurable 'My Menu' (and option for FUNC button to access the top item on it"

                  "Dedicated help button provides in-menu assistance"

                  En nog een tip (vermits je de ISO button al niet kon vinden). Er is in dat rijtje nog een andere button met een ? icoon. Waar je ook bent in het menu, de camera vertelt je wat de functie wil zeggen.
                  Kun je lezen? Bij de Olympus heb ik nooit de handleiding moeten bovenhalen. Als Oly het kan, waarom zou ik dat dan niet mogen verwachten van Nikon?

                  Blijkbaar een duidelijk geval van 'DAMBMOIGN' (don't attack my beautiful machine, otherwise I go nuts.)
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90/Olympus E-30

                    Kun je lezen?
                    Als jij kon lezen had je ISO wel zien staan en geen 2 keer de handleiding moeten lezen...

                    Laat het reviewen maar over aan andere mensen zou ik zeggen. Als je een voorliefde hebt voor 1 merk kan je geen objectieve vergelijking maken. Als ze mij morgen een Canon 50D in mijn handen stoppen weet ik ook niet waar alle functies staan maar dan ga ik daar ook niet negatief over oordelen.

                    Blijkbaar een duidelijk geval van 'DAMBMOIGN' (don't attack my beautiful machine, otherwise I go nuts.)
                    "..my beautiful machine.." - tja...heel objectief hoor. Geeuw seg...
                    Last edited by Cubalistic; 25 januari 2009, 21:42.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90/Olympus E-30

                      Marc,
                      Je kunt het niet laten.
                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90/Olympus E-30

                        Interessant om te lezen. Dit hoeft ook niet te ontaarden in een stammenstrijd. Wel vind ik dat je bij de keuze van een camera de voorhanden zijnde objectieven zwaar moet laten meewegen. Je moet, naar mijn mening, kiezen voor een systeem en niet voor een camera. Zeker in dit digitale tijdperk waar velen van ons elke 5 jaar of nog sneller de body inruilen terwijl de objectieven vaak een levenlang meegaan.
                        Dat mis ik vaak in discussies als deze.
                        groet, Rik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90/Olympus E-30

                          Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                          Wel vind ik dat je bij de keuze van een camera de voorhanden zijnde objectieven zwaar moet laten meewegen. Je moet, naar mijn mening, kiezen voor een systeem en niet voor een camera.
                          Eens gekozen voor een systeem, wil je er toch niet meer van af, allez ik toch niet van Nikon.
                          Op het salon van Zoersel onlangs, toch bij de stand van Olympus gestaan. Ik was aangenaam verrast, vooral door de prijs van de E3 + 12/60 F2.8/4 + batterijpak + flash. De camera lag goed in de hand, het schermpje was heel gebruiksvriendelijk en deed me terugdenken aan mijn FZ30, er zaten nog een paar interessante dingen op, zoals de beeldstabilisator.
                          Voor bijna het dubbele koop je een Nikon D700 met 24/70 f2.8. Het deed me toch even nadenken... en toen zag ik het Nikon flitssysteem daar integraal liggen, en bedacht me weer hoe fantastisch dit was, en dat ik dit zelfs vanaf mijn D80, die Nikon zelf niet bij het "professionele gamma" plaatst, kan aansturen.
                          Ik moet zeggen... ik ben blij met mijn keuze voor Nikon, maar moest ik vandaag beginnnen... ik zou twijfelen. Ik was echt aangenaam verrast door deze E3. Even checken bij de lenzen van Zuiko, en daar betaal je toch bijna evenveel voor professioneel glas, als bij Nikon, dus moet je het m.i. daar zeker niet voor doen of laten.
                          Wat me tegenhoudt bij Olympus is de kleinere sensor, die niet dezelfde kleine scherptediepte toelaat als de CMOS of CCD sensor uit de Nikon. Ook de ruisprestaties van de E3 waren zelfs volgens de verkoper niet zo denderend. Daar tegenover staat natuurlijk de schitterende "in body" beeldstabilisator die je makkelijk 4 stops laat winnen (getest).

                          De foto's op de test op 800 ISO zijn voor mij niet in overéénstemming met de bijgeschreven commentaren. Kijk eens waar je de tekst het best kan lezen op de foto... m.i. bij de D90. Wat die twee andere gaan doen is "post-processing" waardoor vervaging en onscherpte optreedt. Toch even mjin bedenkingen bij deze test, al wil ik zeker Olympus niet achteruit doen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90/Olympus E-30

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Eens gekozen voor een systeem, wil je er toch niet meer van af, allez ik toch niet van Nikon.
                            Op het salon van Zoersel onlangs, toch bij de stand van Olympus gestaan. Ik was aangenaam verrast, vooral door de prijs van de E3 + 12/60 F2.8/4 + batterijpak + flash. De camera lag goed in de hand, het schermpje was heel gebruiksvriendelijk en deed me terugdenken aan mijn FZ30, er zaten nog een paar interessante dingen op, zoals de beeldstabilisator.
                            Voor bijna het dubbele koop je een Nikon D700 met 24/70 f2.8. Het deed me toch even nadenken... en toen zag ik het Nikon flitssysteem daar integraal liggen, en bedacht me weer hoe fantastisch dit was, en dat ik dit zelfs vanaf mijn D80, die Nikon zelf niet bij het "professionele gamma" plaatst, kan aansturen.
                            Ik moet zeggen... ik ben blij met mijn keuze voor Nikon, maar moest ik vandaag beginnnen... ik zou twijfelen. Ik was echt aangenaam verrast door deze E3. Even checken bij de lenzen van Zuiko, en daar betaal je toch bijna evenveel voor professioneel glas, als bij Nikon, dus moet je het m.i. daar zeker niet voor doen of laten.Wat me tegenhoudt bij Olympus is de kleinere sensor, die niet dezelfde kleine scherptediepte toelaat als de CMOS of CCD sensor uit de Nikon. Ook de ruisprestaties van de E3 waren zelfs volgens de verkoper niet zo denderend. Daar tegenover staat natuurlijk de schitterende "in body" beeldstabilisator die je makkelijk 4 stops laat winnen (getest).

                            De foto's op de test op 800 ISO zijn voor mij niet in overéénstemming met de bijgeschreven commentaren. Kijk eens waar je de tekst het best kan lezen op de foto... m.i. bij de D90. Wat die twee andere gaan doen is "post-processing" waardoor vervaging en onscherpte optreedt. Toch even mjin bedenkingen bij deze test, al wil ik zeker Olympus niet achteruit doen.
                            Check inderdaad eens het objectieven arsenaal van Zuiko. Dit is anders dan het arsenaal van Pentax, Sony, Canon of Nikon. (geen waardeoordeel). Volgens mij wel een heel belangrijke factor voor de keuze van een body.
                            groet, Rik

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90/Olympus E-30

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                              Als jij kon lezen had je ISO wel zien staan en geen 2 keer de handleiding moeten lezen...

                              Laat het reviewen maar over aan andere mensen zou ik zeggen. Als je een voorliefde hebt voor 1 merk kan je geen objectieve vergelijking maken. Als ze mij morgen een Canon 50D in mijn handen stoppen weet ik ook niet waar alle functies staan maar dan ga ik daar ook niet negatief over oordelen.

                              "..my beautiful machine.." - tja...heel objectief hoor. Geeuw seg...
                              Uit mijn review: Let wel, dit is *geen* review. Daarvoor heb ik de camera's niet lang genoeg tot mijn beschikking en daarvoor zijn mijn prioriteiten die ik aan een camera stel, laten we zeggen, net iets te weinig mainstream. Echter, ik beloof wel zo nauwkeurig mijn ervaringen neer te pennen als jullie beloven om alles met een tikkie zout te nemen...

                              Dat waren duidelijk woorden in de wind voor jou...

                              Je blijft maar doorgaan over het ISO knopje dat ik niet vond, en hoe onwaarschijnlijk dat dat wel niet is, welnu: a) ze hadden het ook *onderaan* de camera kunnen aangebracht hebben, daar had ik ook nooit gezocht, b) je gaat voorbij aan het feit dat ik de handleiding echt wel meer heb moeten bovenhalen dan enkel voor het instellen van de ISO.

                              Voor jou is de camera perfect: goed voor jou, maar dan ga je voorbij aan het feit dat er echt wel beter te vinden is wat betreft de ergonomie. Ik heb zelf de Fuji, en dit was in sé de eerste keer dat ik een Olympus langer dan 5 minuten vasthield. Gezien het feit dat de Fuji en de Nikon gebaseerd zijn op dezelfde voorouder (F80), zou je toch denken dat de Nikon toch in het voordeel is als het op zoeken van knopjes aankomt, of ben ik verkeerd?
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X