Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd D80 icm SB 600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd D80 icm SB 600

Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier. Ik heb de zoekfunctie al uitgebreid gebruikt maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb een Nikon D80 met een 18-135mm DX objectief. Recent heb ik de SB 600 flitser aangeschaft. Met flitsers heb ik nagenoeg geen ervaring.
    Nu wil het toeval dat ik zojuist gevraagd ben om tijdens een vormsel, 's avonds in een kleine kerk, foto's te maken.

Wat zijn de preferente instellingen voor camera en flitser of kan ik gewoon volledig op de automaat te werk gaan ?
    Kan ik met een bouncer direct flitsen of heeft indirect de voorkeur? Kortom alle tips zijn welkom.
    Ik ben van plan om zowiezo een keer te gaan proefdraaien in de kerk.
    Ik snap dat het misschien een beetje erg "open vraag" is , maar ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Grt joost

Re: Hulp gevraagd D80 icm SB 600

Hoe ik het doe met de D80 en SB800 en 17-55mm...
    Ik werk op diafragmavoorkeuze, F4, en stel de flissluitertijd in op 1/60ste. Ik werk op diafragma F4 vast, wat niet kan met de 18-135, maar ik zou 't diafragma zo groot mogelijk houden, vanaf 4, omdat je meestal toch wel wat scherptediepte nodig hebt. De AUTO-FP functie staat aan in het toestel, en de ISO's op 400. Centrumgerichte lichtmeting. Witbalans op automatisch, omdat je toch met menglicht gaat zitten, wat je nadien in raw eventueel kan corrigeren.
    De flash... TTL-BL en ik zou rechtstreeks flitsen, of, met de flash op 45° met een bouncekaart bovenaan de flash bevestigt (wit stukje papier of karton, of fotopapier, met een elastiekje rond de flash), groothoekdeflector uitgeklapt in dat geval, als het echt geen heel grote kerk is en muren en plafond licht kunnen weerkaatsen. Ik werk niet op heel grote afstand, en ik raad aan om dat ook niet te doen, omdat je flash voor een stuk het licht moet maken. De SB600 zoomt maar mee tot 85mm.
    Zorg dat je reservebatterijen voor de flash meehebt, of een extra flash. De interne flitser werkt ook in noodgevallen... dan wel je zonnekap niet vergeten te verwijderen. Zorg dat de batterij van je camera opgeladen is, eventueel een reservebatterij.

Comment

De SB600 zal niet meer zoomen als je de groothoekdeflector uitklapt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        De SB600 zal niet meer zoomen als je de groothoekdeflector uitklapt.
        Juist, maar hij zal wel beter bouncen tegen de bouncekaart, met de deflector uitgeklapt. Vandaar dat ik ook zei vanop korte afstand te werken, en dit enkel te doen als er voldoende bouncemogelijkheid is. 't Werkt effectief. Ik heb het zo al herhaaldelijk met succes gebruikt.
        Uiteindelijk... de kerk is er. Waarom niet even proberen voordien ?

Comment

Als je het echt geen kennis van flitsers hebt ( zoals ik ) raad ik je aan de flits op automatisch te zetten en de P-stand van je toestel te gebruiken, de resultaten zullen zeer bevredigend zijn . . . .als je tenminste je iso instelling wat in het oog houdt.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Bedankt voor deze reacties. Ik begrijp dat je zoveel mogelijk gebruik moet proberen te maken van het omgevingslicht. Dus ISO omhoog en diafragma open ? Tot welke waarde kan ik de ISO veilig opschroeven, zonder veel ruis te krijgen ?
            Moet ik nog iets met "rear curtain" of "slow sync" ?

Grt Joost

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joostdw Bekijk bericht
              Dus ISO omhoog en diafragma open ? Tot welke waarde kan ik de ISO veilig opschroeven, zonder veel ruis te krijgen ?
              Gewoon proberen, maar je zal versteld staan tot hoe ver je kan als je goed belicht.

1000 iso met een D200 en SB8/600 remote.

voorbeeld van de foto achter de link

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joostdw Bekijk bericht
                Bedankt voor deze reacties. Ik begrijp dat je zoveel mogelijk gebruik moet proberen te maken van het omgevingslicht. Dus ISO omhoog en diafragma open ? Tot welke waarde kan ik de ISO veilig opschroeven, zonder veel ruis te krijgen ?
                Moet ik nog iets met "rear curtain" of "slow sync" ?

Grt Joost
                Geen rear curtain, geen slow sync, gewoon flitsen. Ik hou het bij ISO 400, en de rest zal de flash wel doen, en wat mij betreft, doet die dat dan goed.

Comment

Working...
                X