Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

    Op de 5d mark2 staan 2 knopjes die zorgen voor blokkering van focus en exposure: AF/ON en het sterretje : * Tot zoverre is alles redelijk duidelijk.
    De werking va de knoppen is evenwel verschillend, denk ik, volgens de wijze van AF en volgens de wijze van lichtmeting?
    En met sommige custom functions kan je de werking van die knoppen ook nog wijzigen. Ik zie nu door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn vraag: kan iemand een overzicht geven van de mogelijke functies van die knoppen bij verschillende soorten AF en wijzen van lichtmeting, in de mogelijke combinaties met de verschillende custom functions?
    mijn fotosite

  • #2
    Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

    Rtfm!
    My Flickr page!

    Comment


    • #3
      Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

      Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
      Rtfm!
      als dat het meest constructieve is dat je kan bijdragen, dan zwijg je maar beter misschien kan jij maar beter eens een manual lezen over basisbeleefdheid op fora.

      @ JanVG: ik heb zelf geen 5DmkII, maar ik stel voor dat je eens een namiddag vrijmaakt en probeert wat al die instellingen nu juist doen. Daar ga je zelf veel meer van leren dan dat er iemand zegt wat je moet nemen. Iedereen stelt ook zijn toestel in op zijn eigen manier, dus sommige instellingen kunnen jou helemaal niet liggen. Succes

      Comment


      • #4
        Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

        Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
        als dat het meest constructieve is dat je kan bijdragen, dan zwijg je maar beter misschien kan jij maar beter eens een manual lezen over basisbeleefdheid op fora.

        @ JanVG: ik heb zelf geen 5DmkII, maar ik stel voor dat je eens een namiddag vrijmaakt en probeert wat al die instellingen nu juist doen. Daar ga je zelf veel meer van leren dan dat er iemand zegt wat je moet nemen. Iedereen stelt ook zijn toestel in op zijn eigen manier, dus sommige instellingen kunnen jou helemaal niet liggen. Succes
        Eens.

        Het voordeel van een pro camera is dat je veel instellingen naar je eigen keuze kunt instellen. De standaard fabriek instelling is vaak goed, echter bij bepaalde soort fotografie is het handig hiervan af te wijken.
        Ik zelf werk graag met de AF On bij Nikon. Het voordeel is dat ik met de hand scherp stel en de lichtmeting middels de afdrukknop doe. Op het moment dat ik toch even van de AF wil gebruik maken hoef ik alleen maar even op de AF On toets te drukken.

        Ik vind dit zeer prettig een ander zal dit niet handig vinden dus kies hij voor een ander instelling.

        Ik zou zeggen probeer het gewoon uit en je zult ontdekken dat er eigenlijk geen standaard instelling is.

        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

          De AF-ON knop kun je activeren in het menu. Hier kun je de focus uitschakelen als je de ontspanknop half inhoud. De AF-ON knop gaat dan die functie overnemen. Handig knopje imo!
          De *-toets zet je belichting "vast" van je camera. Richt je camera op een lichter deel, duw op de *-toets, richt je camera op een donker deel, en dan gaat je belichting bijven zoals het stond bij het lichte deel.
          Er is een verschil tussen 1 maal duwen, en de *-toets een aantal seconden vast te houden.
          Ik denk dat 1x de belichting vast houd voor 1 foto, en langer inhouden voor meerdere foto's.

          Comment


          • #6
            Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

            Er is een beschrijving van op Dpreview, misschien helpt dat wat?

            Comment


            • #7
              Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Er is een beschrijving van op Dpreview, misschien helpt dat wat?
              Dank! Dat zijn antwoorden die idd helpen.
              Ik wil gewoon weten wat de knopjes wanneer doen en vind de f****** Manual trouwens zoals steeds bij Canon zer onvolledig.
              Last edited by JanVG; 13 januari 2009, 06:28.
              mijn fotosite

              Comment


              • #8
                Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

                Oorspronkelijk geplaatst door JanVG Bekijk bericht
                Dank! Dat zijn antwoorden die idd helpen.
                Ik wil gewoon weten wat de knopjes wanneer doen en vind de f****** Manual trouwens zoals steeds bij Canon zer onvolledig.
                Als je nu eens een Nikon had, dan kon Tom Hogan je met zijn Complete guides wel helpen.
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Als je nu eens een Nikon had, dan kon Tom Hogan je met zijn Complete guides wel helpen.
                  En dus hebben ze deze fora maar opgezet...
                  Maar misschien bestaat iets dergelijks ook voor Canon? Iemand een idee?
                  mijn fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Er is een verschil tussen 1 maal duwen, en de *-toets een aantal seconden vast te houden. Ik denk dat 1x de belichting vast houd voor 1 foto, en langer inhouden voor meerdere foto's.
                    Heb je al eens geprobeerd om zo'n knopje te blijven vasthouden terwijl je fotografeert?
                    mijn fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5d MarkII : functie v knop * en AF/ON

                      Oorspronkelijk geplaatst door JanVG Bekijk bericht
                      Heb je al eens geprobeerd om zo'n knopje te blijven vasthouden terwijl je fotografeert?
                      Nee, want ik gebruik de *-toets nooit.. Volgende keer eens zien wat het oplevert.

                      Comment

                      Working...
                      X