Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Er wordt hier nogal lacherig gedaan over de vraag van de OP maar laat ons aub niet vergeten hoeveel mensen ervan overtuigd zijn dat een 50 mm een 75 mm kan kan worden.
Erger nog, bij Tuyttens in Brugge ben ik een aantal jaren geleden in ruzie gekomen met een verkoper daarover, ik moest zelfs horen dat hij daar al 8 jaar werkte en dat ik -die er niks van kende- hem nu eens kwam zeggen hoe het zat.
Hij was zelfs zo vriendelijk om alles eens uit te leggen met een schets van de optische as van de lens (compleet onverstaanbaar want er valt niks uit te leggen). Was ook zo tegemoetkomend om mijn 200mm op een D70 te steken en -na erdoor gekeken te hebben- nogmaals te beweren dat het nu een 300mm was.
Eigenlijk ben ik niet meer dan blij dat deze vraag hier nog eens wordt gesteld en -belangrijker- correct werd beantwoord.
@moddereters : kan er daar eens geen sticky van gemaakt worden want er wordt hier naar mijn zin nog altijd te veel gesuggereerd dat de brandpunten veranderen in functie van de sensor.
Het beste voorbeeld is een Yashica 635 dubbeloogreflex.
Geschikt voor rolfilm waarbij het beeldformaat 6 x 6 cm is en met behulp van een adapter geschikt voor een kleinbeeldrolletje met een opname formaat van 36 x 24 mm. Aan de lens verandert niks en ook aan de zoeker niet. Het negatief is kleiner, dat is alles.
De eerste ?? 1,666 crop camera?
Oh oh oh wat heb ik een plezier gehad met die camera. En hij glimt nog net als toen.
Een 10 voor ergonomie. (schreef ik brullend van het lachen)
@moddereters : kan er daar eens geen sticky van gemaakt worden want er wordt hier naar mijn zin nog altijd te veel gesuggereerd dat de brandpunten veranderen in functie van de sensor.
Nee...want de sensor is een fractie kleiner dan 24x36
allez, les 1 analoge film dan....:
Dé referentie die als standaard genomen wordt is het 135 formaat, ontstaan in 1934.
Dat was een ideaal compromis qua filmgrootte (ivm korrel en resolutie e.d.) om met voldoende dynamisch bereik tot A4 af te drukken. Je kan ej dan ook terecht - zoals sommigen doen - vragen stellen over 20 MP camera's die tot A3 aan 300ppi afdrukken. Maar da's een ander verhaal.
APS-C dan staat voor Advanced Photo System - C (APS is 16:9 en APS-C 3:2).
Terug naar de "35 mm" formaten en 24*36. 35 mm is naar analogie van het 35 mm filmformaat de benaming die gebruikt wordt voor kleinbeeld of 24*36 of 135 formaat.
35 mm film is dus geen cropreferentie voor een 24*36 mm FF DSLR. En als dat wel zou zijn, dan klopte mijn -sarcastische - redenering wel, want:
formaat H BR OPP CROP
135 24 36 864 1,00
APS-C 16,7 25,1 419,17 1,44
Ca APS-C 14,8 22,2 328,56 1,62
Ca APS-H 19 28,7 545,3 1,26
Ni APS-C 15,7 23,6 370,52 1,53
Ca FF 23,9 35,8 855,62 1,00
FourThirds 13 17,3 224,9 1,96 "35 mm" 23,5 35 822,5 1,02
Gelet op de door elkaar gebruikte 135 - 35mm - kleinbeeld - 24*36 is de werkelijke crop dus uiteraard 1
En een 200 mm lens blijft uiteraard gewoon een 200 mm lens, en gebruikt alleen het middelste van zijn optiek (in geval van een voor FF geschikte lens) waardoor het scherpste gedeelte benut wordt bij een crop camera, en waardoor eventuele (groothoek)vignettering sterk vermindert.
Dé referentie die als standaard genomen wordt is het 135 formaat, ontstaan in 1934.
Gelet op de door elkaar gebruikte 135 - 35mm - kleinbeeld - 24*36 is de werkelijke crop dus uiteraard 1
Als we toch gaan betweten (soms best leuk....)
De oer-Leica werd het eerst gemaakt in 1924.....
Het formaat van de sensor van de D700 is volgens Nikon 23,9 x36mm .Ik heb nergens 35mm genoemd, dat is overigens de breedte van de film inclusief perforatie....
Dus toch een cropje van iets meer dan 1...
Voor alle duidelijkheid: ik rekende bij die 35/36ste vanuit de "35mm standaard". En dan is een full frame van 36 mm de sensor die groter is dan de standaard. Vandaar mijn 0,97 crop uiteraard. in bovenvermelde post staan de juiste verhoudingen volgens de 24/36.
En een 200 mm gaat geen 300 mm worden op een cropcamera met factor 1,5.
Wel een 200 mm emt een kleinere beelduitsnede. Met een full frame camera ga je met een 300 mm hetzelfde in beeld krijgen, maar die beelden gaan toch nog verschillend zijn (cfr.
De beeldhoek van een 50mm lens op een APS-sensor is vergelijkbaar met 75 mm lens van een FF camera (cropfactor bij Nikon is 1,5, bij Canon 1,6) , maar het wordt geen 75 mm lens. Het blijft een 50 mm lens.
).
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Er wordt hier nogal lacherig gedaan over de vraag van de OP maar laat ons aub niet vergeten hoeveel mensen ervan overtuigd zijn dat een 50 mm een 75 mm kan kan worden.
Genelec hoeft zich inderdaad niet te schamen. Heb zelf heel wat tijd nodig gehad om dat "crop" fenomeen correct te begrijpen. En ik moet er nog steeds opnieuw goed over nadenken, eigenlijk.
En los van dit alles: de D700 wordt door Chasseur d'images een beetje als winnaar uitgeroepen in vergelijking met de Canon 5D MK II en de Sony A900. Dat blad is wel redelijk Nikonminded. Maar bon, om objectief te proberen zijn:
De D700 heeft een zeer goede AF en scoort met zijn 12 MP zeer goed voor sportfotografie met zijn snellere fps, beter dus dan de meer voor landschapsfotografie en portretten geschikte 5D die 21 MP heeft en scherpere beelden levert... op A3 formaat. Wat volgens C d'I een beetje veel van 't goede is en dus roepen ze de D700 min of meer tot winnaar uit. Maar die discussie kan je ver doortrekken, want om op 10*15 af te drukken heb je dan ook geen 12 MP camera nodig uiteraard. Ik heb thuis overigens A3 foto's hangen.
Als je van analoge fotografie komt, kan je best iets met de D700 aanvangen. Heb je minder ervaring, dan kan je misschien een trapje lager gaan... alhoewel je dan riskeert kriebels te krijgen na een jaar of zo...
Van analoge fotografie komende is een FF trouwens ook natuurlijker. Een cropfactor geeft je wel effe een gewenningsperiode inzake DOF, verwachte beelduitsnede vanop bepaalde afstand, samendrukken door tele-effect van de crop,...
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Het formaat van de sensor van de D700 is volgens Nikon 23,9 x36mm .Ik heb nergens 35mm genoemd, dat is overigens de breedte van de film inclusief perforatie....
Dus toch een cropje van iets meer dan 1...
Tov de 36mm is het effectief 1 maar tov de hoogte is het 24/23.9, wat gelijk is aan 1,0041841004184100418410041841004 en geen 1.02
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Voor de cropfactor moet je overigens de diagonaal vergelijken.
Maakt in principe niets uit daar ze feitelijk moeten voldoen aan de 2/3 verhouding.
Daarom snap ik nog steeds niet waarom Nikon geen 36X24 of 35,9X23,9 sensor gebruikten. Waarschijnlijk zullen ze dat deel gebruiken om bepaalde metingen te doen of misschien pixels te remappen.
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Comment