Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 - EV +/-

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D50 - EV +/-

Hoi iedereen,

Eerst en vooral de beste wensen voor 2009.

Ik heb een vraagje ..
    Heb al een tijdje een Nikon D50.
    Echter in de "Manuele" stand vind ik nergens hoe je de belichtingscorrectie (EV) kan instellen.
    De "+/- knop + instelschijf verdraaien" staat er in de handleiding.
    Dit werkt wel in P-mode, maar niet in de M-mode. daar dient de +/- knop voor het instellen van het diafragma ...

Weet er iemand de oplossing dan hoor ik het graag.

Re: Nikon D50 - EV +/-

rechtsonder de ontspanknop (vinger beetje naar achter laten glijden) vind je de EV knop...druk deze in en draai eens aan het wieltje.
    om te weten welk knopje ik bedoel:

het meest rechtse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
      rechtsonder de ontspanknop (vinger beetje naar achter laten glijden) vind je de EV knop...druk deze in en draai eens aan het wieltje.
      om te weten welk knopje ik bedoel:

het meest rechtse
      Dit knopje werkt alleen in de standen P, A of S. niet in de M stand. In dit geval moet je lichtmeten met de indicator in de zoeker. Ik heb ook niet kunnen vinden of je hierop een off-set (+ of - EV) kunt instellen, maar ik denk het niet.
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
        Dit knopje werkt alleen in de standen P, A of S. niet in de M stand. In dit geval moet je lichtmeten met de indicator in de zoeker. Ik heb ook niet kunnen vinden of je hierop een off-set (+ of - EV) kunt instellen, maar ik denk het niet.
        dat is toch niet wat de handleiding zegt hoor...

aja, misschien nog dit... EV kun je zelf regelen door je sluitertijd te kiezen he in M... kortere sluiter is minder licht...
        het knopje dient voor het diafragma (samen met het wieltje draaien)
        en als je geen knopjes indrukt en gewoon aan het wieltje draait stel je sluitertijd in.
        maw:
        je kiest je diafragma eerst met het knopje
        en stelt dan je sluitertijd in zonder het knopje...zo simpel als dat. je ziet in je zoeker de 0 en de streepjes naar links en rechts...gaat het groen naar het - streepje onderbelicht je, gaat het groen naar + dan overbelicht je... EV is dus aangepast.
        Last edited by Djonah Inc.; 3 januari 2009, 19:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
          dat is toch niet wat de handleiding zegt hoor...

aja, misschien nog dit... EV kun je zelf regelen door je sluitertijd te kiezen he in M... kortere sluiter is minder licht...
          het knopje dient voor het diafragma (samen met het wieltje draaien)
          en als je geen knopjes indrukt en gewoon aan het wieltje draait stel je sluitertijd in.
          maw:
          je kiest je diafragma eerst met het knopje
          en stelt dan je sluitertijd in zonder het knopje...zo simpel als dat. je ziet in je zoeker de 0 en de streepjes naar links en rechts...gaat het groen naar het - streepje onderbelicht je, gaat het groen naar + dan overbelicht je... EV is dus aangepast.
          Dit was de vraag niet. De vraag is of de EV correctie in de stand M kon worden ingesteld. Het antwoord is NEE. In de stand M werkt dit knopje niet voor de EV correctie maar wordt gebruikt om het diafragma in te stellen.

(bij een D300 kun je wel de EV correctie instellen in de stand M, of dit zinvol is dat is weer wat anders)
          Groetjes, KC
          www.sportbeelden.com

Comment

Zo zie je maar dat EV correctie op verschillende manieren tot stand kan komen
            Het kan in praktisch elke mode, zelfs scene modi. Het is maar net hoe je de belichting meet en wanneer je de knop half indrukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
              Dit was de vraag niet. De vraag is of de EV correctie in de stand M kon worden ingesteld. Het antwoord is NEE. In de stand M werkt dit knopje niet voor de EV correctie maar wordt gebruikt om het diafragma in te stellen.

(bij een D300 kun je wel de EV correctie instellen in de stand M, of dit zinvol is dat is weer wat anders)
              als je het in die zin bekijkt niet, inderdaad...maar euhm, ik zag het anders zelf instellen is ook EV instellen vond ik...naja, zo zie je maar hoe een mens anders kan interpreteren he

Comment

EV instelling in M mode doe je zelf door ofewel je sluitertijd ofwel je diafragma aan te passen.

EV in de auto of half autostanden zeg A ( diafragma )
                Stel jij dan in dat je diafragma F8 is dan gaat je toestel daar een juiste sluitertijd bij berekenen.
                zeg 1/125e sec.

Die 1/125e sec kan je beinvloeden door je EV

In M doe je beide zelf.
                Het enigste wat je met je EV in de manuele stand kunt bereiken is het verschuiven van de weergave van je lichtmeter.

Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Allemaal vriendelijk voor de reacties.

Aparte EV correctie is dus niet mogelijk.
                  Onder - of overbelichten kan dus enkel door met de sluitertijd te spelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door redabert Bekijk bericht
                    Onder - of overbelichten kan dus enkel door met de sluitertijd te spelen.
                    Onder- of overbelichten is spelen met de sluiterijd.

Simpel gezegd, in M mode ben je alles al zelf in de hand aan het houden, in de andere standen kiest de camera voor een deel de instelling(en). Nu is de EV ervoor om de instelling die de camera kiest (diafragma of sluiterijd) naar eigen inzicht wat aan te passen. Camera zit namelijk nog wel eens mis....
                    Last edited by edjeB; 4 januari 2009, 11:36.
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Working...
                    X