Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te kopen voor safari: van koud naar heet!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat te kopen voor safari: van koud naar heet!

Beste allen,
    ik ben een volledige leek (vraag me niet naar iso, sluitertijd en diafragma, dus graag een "automatisch ding") qua fotografie en film, maar 2 à 3 keer per jaar gaan we graag op safari...Dat kan van ijsberen (koud) , naar leeuwen (warm) naar apen (donker) gaan...
    Ik had steeds trouw mijn minolta bij, mét filmrolletjes, maar nu moet ik de stap maar maken....
    Welk digitaal fototoestel kunnen jullie me aanraden? Budget +/- 500 - 750€ (body) / budget lens/converter excl. Ik zal dat echt bijn uitsluitend voor fotografie dieren genruiken: dicht en ver, licht en donker, vlakte en jungle, dus ook graag welke lens te kopen, of kan ik met een converter een einde springen?
    En welk programma om die foto's te bewerken? Ik heb foto's gezien van vogels: waauw! je kan de "vellekes" op de poten zien: knap!!!
    En wat ik me afvraag: als ik digitaal zou filmen met camrecorder, en dan naar pc, ..kan ik daar foto's van" maken"? Of is het nog steeds "filmen met filcamera" en "foto's met fotocamera"?
    Ik wend me graag tot jullie omdat jullie weten waar jullie over praten en ik zwaar onder de indruk ben van de foto's...
    Tot hier toe, heb ik nog geen grandiose uitleg gehad in fotozaken, maar ik heb -eerlijk is eerlijk- alleen de "ketens" nog maar gedaan....
    Hartelijk dank van een amateurtje, die toch op dé foto hoopt...want fotograferen van dieren, is heel veel geduld en nog veel meer geluk!

Re: Wat te kopen voor safari: van koud naar heet!

Ik heb zelf geen ervaring op vlak van safari maar wel wat kennis van dieren.
    De dieren die jij zoal opnoemt (leeuwen, ijsberen, apen in sommige gevallen) zijn wel vrij gevaarlijke dieren dus neem ik aan dat je vooral vanop een afstand zal fotograferen.

Je zal dus al zeker een redelijke telelens moeten meenemen, denk hierbij aan 200mm minimum.
    Zelf heb ik de 70-300 f/4.5-5.6 VR van Nikon (+- 500 EUR), op zich een goede lens maar geen lichtsterke, hierbij zul je dus in problemen geraken als het donker is...
    Een alternatief is de 70-200 f/2.8 VR maar dan zit je al direct aan 1500+ EUR voor de lens alleen...

Denk erom dat je ook nog een 2de lens zult nodig hebben voor het kortere bereik.
    Hier gaat natuurlijk weeral hetzelfde verhaal op, wil je een lichtsterke, zul je veel geld kwijt zijn...

Aangezien je een camera wilt die vrij goed in automatische stand werk, raad ik je de Nikon D90 aan, hier is een interessante kit van verkrijgbaar:
    D90 + 18-105 VR + 70-300VR voor maar 1422 EUR bij konijnenberg...
    Dan heb je de 18-108 lens voor dichtbij en de 70-300mm voor het verdere bereik, allebei met VR (beeldstabilisatie).

Edit:
    Indien je het wisselen van lenzen niet ziet zitten, is er ook een kit van de D90 met een 18-200mm VR lens (1300+ EUR).
    Deze lens heb ik zelf ook en gebruik ze altijd om op reis te gaan, het is een goede allround lens, maar presteerd op 200mm wat minder dan de 70-300.
    Je verliest natuurlijk wel 100mm zoombereik, maar dat moet je zelf zien of je dat gaat nodig hebben of niet...
    Een convertor is altijd een optie maar bedenkt dat hierbij de lichtinval nog eens verminderd, als je dan geen lichtsterke lenzen hebt dan moet er echt voldoende licht zijn...
    Last edited by vyruz; 30 december 2008, 10:50.
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

Comment

De eerste vraag die bij mij opkomt als ik jouw vraag lees is welk toestel gebruikte je tot nu toe (Minolta....) en met welke lens (...) en was je daar tevreden over (of wat wens je anders).
      Indien je tevreden was over je toestel kan Sony (is de opvolger van jou Minolta) voor jou mischien het beste geschikt zijn (want dan zou je eventueel je lenzen nog kunnen gebruiken).
      En wat ik me afvraag: als ik digitaal zou filmen met camrecorder, en dan naar pc, ..kan ik daar foto's van" maken"? Of is het nog steeds "filmen met filcamera" en "foto's met fotocamera"?
      Op je vraag wat het beste is camcorder best gebruiken voor film fototoestel best gebruiken om foto's te maken.
      (met de nieuwere camcorders is het wel mogelijk om een foto te maken maar de resolutie is zoveel kleiner dat je enkel kleine foto's (10*15 is meestal wel mogelijk) kunt laten afdrukken en dan meestal nog met minder detail dan uit je fototoestel.)
      En welk programma om die foto's te bewerken?
      Hangt natuurlijk af van je (computer)ervaring maar in de meeste gevallen zal voor een nieuwe gebruiker een programma als Adobe Photoshop Elements 7 wel voldoen.

Comment

Zou de OP niet het beste af zijn met een goede bridge? Redelijk zoombereik, full auto gaat betere resultaten afleveren dan op een DSLR, op hogere ISO's beter dan een compact en verder ook ingebouwde stabilisatie.
        Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

Zoals voorganger terecht opmerkt: welk toestel gebruikte je tot nu toe en met welke lens en was je daar tevreden over (of wat wens je anders).

Dan kun je heel wat gerichtere antwoorden verwachten, nu laat je het zo algemeen dat het moeilijk te beantwoorden is.
          In het algemeen: body: kijk wat in je budget past en pak ze eens vast. Kijk naar het menu en ervaar wat je het meest aanspreekt. Slechte instappers zijn er echt niet. De merken hebben allemaal zo zijn pro's en cons en daar is meer dan zat over te vinden op dit forum, die ga ik nu niet nog een keer uit de doeken.
          Wat betreft de lens: wat gebruik je nu en wat mis m.b.t. het bereik? Waar ben je naar op zoek? Iets meer richting geven zal gerichter advies opleveren.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Met dat budget, die variatie van targets en dan ook nog het feit dat je konstant op reis bent, zou ik me eerder beperken tot een goeie bridge camera... (Canon SX1 IS, Nikon Coolpix p80 of iets equivalent).

Om op safari leeuwen of ijsberen te kunnen fotograferen betwijfel ik of 300mm genoeg zal zijn en een 70-300 f/4.5-5.6 VR zal ook alleen maar een optie zijn als er veel licht is. Voor de apen zal die niet goed werken in het donker. De 70-200VR + convertor (1.4/1.7/2.0) is een veel betere optie maar wel veel duurder (en zowat de droom van iedere Nikon fotograaf).

Ik heb de 18-200mm VR en het is een goede lens maar met beperkingen (en ook voordelen). Een goeie bespreking vind je hier: link. Houd er ook rekening mee dat de 18-200 vervormt op 200mm.
            Ik heb ook een 70-300VR en die is veel beter qua beeldkwaliteit, vooral als er voldoende licht is (zie link).
            Een convertor kan je vergeten op beide ... Er zijn geen Nikon convertors voor deze lenzen en bij convertors van andere merken werkt alleen manuele focus. Wat misschien wel zal lukken voor slapende leeuwen maar niet voor springende apen of lopende cheetas...

Met info over andere merken kan ik je niet helpen, misschien moet je ook eens in de "Canon wereld" rondkijken, zij maken ook mooie fotos van dieren
            mvg
            Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bekme Bekijk bericht
              Beste allen,
              ik ben een volledige leek (vraag me niet naar iso, sluitertijd en diafragma, dus graag een "automatisch ding") qua fotografie en film, .....want fotograferen van dieren, is heel veel geduld en nog veel meer geluk!
              Spontaan denk ik dan aan een bridge en vooral aan de S100FS van Fuji: een behoorlijk zoombereik met een draairing zodat je sneller kan zoomen dan met een knopje op de camera zoals de meeste bridge-camera's. Eventueel ook een Panasonic FZ28 die zou een behoorlijk lichtsterke lens hebben. Beide toestellen hebbben ingebouwd beeldstabilisatie en kunnen zowel JPG 's van behoorlijke kwaliteit als RAW opnames leveren die je dan naar hartelust kan bewerken.
              'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Ik overweeg op mijn volgende reis mijn S100fs mee te nemen en de gebruikelijke omvangrijke uitrusting maar eens thuis te laten.
                Inmiddels heb ik in een opwelling een DCR-2025PRO 2.2X aangeschaft zodat de optische brandpuntsafstand uitkomt op maximaal 880 mm !! kleinbeeld equivalent zonder lichtverlies. (ik heb zelfs al met 2x DZ gewerkt dus 1760 mm ) .
                De S100fs laat me moeiteloos op ISO 800 werken (JPEG) en wanneer ik nog hoger wens te gaan dan schakel ik om naar de functie stand C1 alwaar RAW 1600 is geprogrammeerd.
                Een statief is onontbeerlijk dus dat gaat ook mee.
                Uiteindelijk zal het gros van de foto's gebruikt worden in een diashow en een enkele zal op A3 formaat een tijdje de fotowand mogen opsieren. Middelen en doel zijn dus in balans!
                Het afgelopen half jaar heeft mijn vertrouwen in de S100fs zeer doen toenemen.
                Als pocket camera gaat de Panny LX3 mee, het is een wonderbaarlijk apparaatje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koyaanisqatsi Bekijk bericht
                  Zou de OP niet het beste af zijn met een goede bridge? Redelijk zoombereik, full auto gaat betere resultaten afleveren dan op een DSLR, op hogere ISO's beter dan een compact en verder ook ingebouwde stabilisatie.
                  't Zal aan mij liggen maar ik zou zelf anno 2008/ 2009 nooit meer een bridge kopen. De prijzen van instapreflexen liggen tegenwoordig enorm laag en ik geloof er niks van dat die lenzen in bridge camera's beter zullen presteren dan een 18-200mm superzoom o.i.d.

Okee, een combi van een instapreflex met een superzoom zal wel iets duurder zijn dan een goede bridge maar daarvoor krijg je wel een betere (grotere) sensor (dus veel betere hoge iso's), en een vééééél betere zoeker. Want een zoeker met een piepkleine lcd scherm erin, dat wil je toch niet . En de gemiddelde instapreflex geeft ook prima kant-en-klare JPEG plaatjes. Bovendien kun je bij (instap)reflexen de contrast, verzadiging, scherpte etc ook nog voldoende tweaken. En tot slot heb je bij een DSLR altijd nog de mogelijkheid om een objectief te wisselen. Iets waar je misschien op dit moment geen behoefte aan hebt, maar misschien in de toekomst toch nog wel als je bepaalde beperkingen tegenkomt. (denk aan lichtsterkte bijvoorbeeld)
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Mooi verhaal Markel, maar u ontkent hiermee het bestaan van de balans tussen doel en middelen.
                    De helft van uw argumenten is onjuist maar dat verwijt ik u niet, ik denk namelijk dat u nooit hebt geprobeerd het onderste uit de kan te halen met een betrekkelijk goedkoop prul als een S100fs.
                    Vooroordelen en kritiekloos napraten van review sites, die tegen beter weten in op 100% fototechnische resultaten beoordelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Mooi verhaal Markel, maar u ontkent hiermee het bestaan van de balans tussen doel en middelen.
                      De helft van uw argumenten is onjuist maar dat verwijt ik u niet, ik denk namelijk dat u nooit hebt geprobeerd het onderste uit de kan te halen met een betrekkelijk goedkoop prul als een S100fs.
                      Vooroordelen en kritiekloos napraten van review sites, die tegen beter weten in op 100% fototechnische resultaten beoordelen.
                      Een vriendin van mij en m'n vrouw heeft een Fujifilm bridge camera, ik weet niet precies welk type maar hij lijkt wel op de S100fs. 'k Heb laatst nog even gespeeld met dat apparaat. De foto's op zich zijn wel goed hoor, niks mis mee. Maar als ik altijd door zo'n zoeker moest kijken zou ik niet echt vrolijk worden.
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Het klap LCDtje bewijst goede diensten.
                        Natuurlijk is de zoeker van de S100fs niet de fraaiste, maar dat vind ik ook van de zoeker van een cropcamera in vergelijking met een full frame. En dan heb ik het nog niet over de zoeker van m'n Sinar Hy6. Doel en middelen, daar draait het om in de fotografie.
                        Een camera van enkele duizenden euries aanschaffen teneinde familiekiekjes te maken en af te drukken op 10 x 15 cm is duidelijk overkill. Binnen mijn fotoclubje en kennissenkring drukt men zelden af op een groter formaat dan A3, wie dus zorgvuldig met zijn pixels omspringt en zorgt voor een juiste belichting kan met een relatief goedkope camera voortreffelijke resultaten boeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bekme Bekijk bericht
                          Ik had steeds trouw mijn minolta bij, mét filmrolletjes, maar nu moet ik de stap maar maken....
                          Welk digitaal fototoestel kunnen jullie me aanraden? Budget +/- 500 - 750€ (body) / budget lens/converter excl.

Er is eigenlijk maar een goed antwoord voor jou : Koop de Sony A300 body en gebruik je Minolta lenzen hierbij. Kost nu € 459 en je krijgt nog eens 10 % korting via Cashback actie.

Je hebt dan ook de beschikking over een perfect werkende Live-view en meer dan genoeg "auto-standen" Je hebt zelf nog geld genoeg in je zak voor al die extra's zoals geheugenkaarten, extra batterijen.
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

Comment

Wat te denken van een olympus E-520 body met een sigma 70-200? Dan kom je wel rond de 1000 euro, maar heb je het bereik van een 400mm op een kleinbeeld, redelijk lichtsterke lens en beeldstabilisatie in de body. Je hebt een optische zoeker, en indien je dat liever hebt, live-view (is wel standaard bij de meeste moderne camera's). Je moet van deze camera geen topprestaties op hoge iso verwachten, maar voor jou doel is iso 800 al voldoende denk ik.
                            een e-520 kit met 14-42 en 70-300 (28-600! kleinbeeld-equivalent) heb je voor €750. Dan heb je niet de meest lichtsterke lenzen, maar kom je wel al een heel eind denk ik.

grz.
                            Last edited by JvanKnal; 1 januari 2009, 14:31.
                            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

ISO 1600 met een bridge (JPEG onbewerkt)

ISO 3200 met een bridge (JPEG onbewerkt)

In RAW kan dit nog aanmerkelijk beter en bij ISO 1600 kan ik zelfs nog een A3tje afdrukken, dat moet je niet eens willen proberen met een ISO 3200 bestand.

En ook voor die Olympus 520 geldt dat je niet moet proberen om gigantisch grote afdrukken te maken. Tot en met A3 of iets groter is ISO 800 perfect bruikbaar.

Comment

Working...
                              X