Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji S3?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fuji S3?

Hallo

Ik ben hier eens aan het meelezen, en zit zelf te twijfelen om mij een bakcup toestel aan te schaffen. Mijn d300 is super maar ik heb deze al eens binnengesmeten voor herstelling en dan is het ambetant dat je geen andere hebt.

Nu twijfelde ik aan een nikon d80, d200 of fuji s3 pro.

Nu kan ik misschien een fuji kopen voor 275 euro (ik moet gewoon nog weten hoeveel foto's er al mee genomen zijn). Maar hopelijk doet de S3 pro niet veel onder kwa iso prestaties tov d80 en d200.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
      Maar hopelijk doet de S3 pro niet veel onder kwa iso prestaties tov d80 en d200.
      De S3Pro moet in ISO prestaties (als je raw werkt zeker, en als je in jpg werkt vermoedelijk) ongeveer op hetzelfde niveau zitten als de D300 of zelfs iets beter (dat zeggen toch mensen die zowel de S5Pro als de D300 hebben en de S5Pro en S3Pro hebben dezelfde sensor.)
      Ik stel zelf vast dat de sensor van de S5Pro (die dus dezelfde is als die van de S3Pro) de D80 en D200 (ik heb een D200 en heb nog een D80 gebruikt) ver achter zich laat, zonder metingen naar mijn ervaring is mijn S5Pro 2 tot 3 stops beter dan mijn D200.
      Wat wel een probleem is bij de S3Pro is de camera waarop hij gebouwd is. Voor Tyrr zal het niet uitmaken want hij klaagt op dat gebied niet over zijn S2, maar de S3Pro is gebouwd op een Nikon F80.
      Die heeft een paar beperkingen: trage AF, zeker met `schroevendraaierlenzen' (zonder AF-S), belichting instellen in 1/2 stops ipv 1/3 stops, weinig FPS, middelmatige zoeker, geen iTTL (dus werkt ook niet in TTL met SB-900, maar wel met SB-800),... zo zijn er nog wel wat kleine ergerlijke dingetjes. Ik werk zelf nog analoog en vind persoonlijk dat mijn F80 traag is en frustrerend om mee te werken en ben zeer blij dat ik er een F100 heb bijgekocht (een enorm veel betere camera). Als je een D200 of D80 overwoog en het budget hebt zou ik eerder kijken voor een S5Pro als je al moderne body's zoals de D300 gewoon bent. Als een S5Pro te duur is en een S3 nog net haalbaar dan is een S3 wel een optie, zeker als je nog de snelheid van de recente camera's niet gewoon bent.

Comment

Bedankt voor de uitleg.

Maar als ik snelheid wil neem ik mijn nikon d300. En de fuji zou ik dan eerder gebruiken voor portret en landschap. Omdat fuji zeer zachte en mooie kleuren geeft.

Groeten Davy
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
          Bedankt voor de uitleg.

Maar als ik snelheid wil neem ik mijn nikon d300. En de fuji zou ik dan eerder gebruiken voor portret en landschap. Omdat fuji zeer zachte en mooie kleuren geeft.

Groeten Davy
          In dat geval kun je met een S3 niet veel missen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
            Zoek dan eens als tussenoplossing op ebay naar S2 battery grip. Dan kun je tenminste al AA batterijtjes gebruiken. Ik gebruik zo'n ding op men F80.
            http://cgi.benl.ebay.be/New-Battery-...3286.m63.l1177
            hoe heet dat ding officieel? ik geloof niet zo sterk in china...
            en dat is de plek waar die ebaylink naartoe leidt.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik heb deze zomer de knoop doorgehakt en mij een S3 aangeschaft, en nog geen seconde spijt van gehad.

De reden was simpel: AA batterijen (met een goed set Eneloops geraak je heel ver, betere handligging (het 2de status LCD is super en heel handig), en de toch iets scherpere output met betere kleuren (al scheelt het niet veel...)

Ik kan je zo zeggen: als een S3pro aan €300,- je te duur lijkt, ga dan voor een S5, maar weet dat je niet weet wat je dan mist: de S3, da's liefde op het eerste gezicht (ondanks zijn vele gebreken.) Hell, ik zou er nog niet aan denken om de mijne weg te doen voor €500,-...
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

probleem is dus dat ik die 300 euro niet heb
                of toch niet vrijheb om fotospul te kopen. Vandaar dat ik mij een 2de hands S3 wou aanschaffen. De S5 is uit en kost nog maar een 500 euro, dus dacht ik dat de S3 ook niet meer veel zou kosten, mis blijkbaar

nu dus op zoek naar een niet al te dure batterygrip die hier ergens in belgie te krijgen is.
                In China kost ie 10 euro, maar ik vertrouw china niet echt

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                  of toch niet vrijheb om fotospul te kopen. Vandaar dat ik mij een 2de hands S3 wou aanschaffen. De S5 is uit en kost nog maar een 500 euro, dus dacht ik dat de S3 ook niet meer veel zou kosten, mis blijkbaar

nu dus op zoek naar een niet al te dure batterygrip die hier ergens in belgie te krijgen is.
                  300 euro ipv 500 is nog altijd 40% minder hé ;-)

Bwa, ik heb die grip van mij ook in china gekocht (hong kong of taiwan waarschijnlijk.) Voor 10 euro kun je niet zoveel missen, dat is minder dan een stel batterijen. Ik denk dat het grootste gevaar op dat gebied eerder ligt bij camera's van 2000 euro die plots voor 900 verkocht worden. Gewoon kopen bij een ebay dealer die heel veel feedback heeft dat te realistisch en gevarieerd is om automatisch gegenereerd te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht

heb vorig jaar een batterygrip gewoon weggegooid omdat ie van china kwam. Het ding deed het prima maar na een tijdje schieten gaf ie al snel aan dat de batterijen leeg waren terwijl ze pas waren opgeladen! Meteen sloot ie heel de body af... het enige wat ik nog kon doen was de batterijen eruit, grip eraf, effe wachten en dan de batterij in de body. Dan pas kon ik terug aan de slag... heel ergerelijk als je net een bruiloft aan het doen bent, ook al was het op de reserve-body...

Prul uit china, goedkoop maar absoluut onbetrouwbaar!
                    Als je denkt dat de perfecte foto bestaat, dan wordt het tijd dat je ermee stopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ritsed Bekijk bericht
                      heb vorig jaar een batterygrip gewoon weggegooid omdat ie van china kwam. Het ding deed het prima maar na een tijdje schieten gaf ie al snel aan dat de batterijen leeg waren terwijl ze pas waren opgeladen! Meteen sloot ie heel de body af... het enige wat ik nog kon doen was de batterijen eruit, grip eraf, effe wachten en dan de batterij in de body. Dan pas kon ik terug aan de slag... heel ergerelijk als je net een bruiloft aan het doen bent, ook al was het op de reserve-body...

Prul uit china, goedkoop maar absoluut onbetrouwbaar!
                      Wat voor grip wast? De moderne grips bevatten electronica, maar de grip waarover we hier spreken zijn enkel de contactjes voor de batterijen. Das niet veel meer dan een stuk plastiek met 2 metalen plaatjes.

Comment

nu weet ik nog steeds niet of ik ze hier in belgie ergens 2de hands kan vinden
                        en China kopen lijkt me nog steeds geen goed idee.
                        Tegen dat dat hier is ben ik waarschijnlijk in staat mij die S3 te betalen
                        en heb ik ondertussen nog een voorraadje 3V batterijen versleten

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                          Wat voor grip wast? De moderne grips bevatten electronica, maar de grip waarover we hier spreken zijn enkel de contactjes voor de batterijen. Das niet veel meer dan een stuk plastiek met 2 metalen plaatjes.
                          was gewone, doodnormale grip, zonder electronica met lcd enzovoorts. gewoon plastic met contactjes. Ik veronderstel dat dat geen problemen zou kunnen opleveren als het zo simpel was...
                          Als je denkt dat de perfecte foto bestaat, dan wordt het tijd dat je ermee stopt.

Comment

De s2 is gebaseerd op de f80. Het kleine batterijtje is voor de camera aan te sturen. Dus spiegel op klappen en dergelijke. De andere batterijen dienen voor het digitaal gebeuren wat eigenlijk later is ingevoegd. Je hebt beide nodig om de camera deftig te laten functioneren. Deze kleine batterij moet je echt niet vaak vervangen als je je camera niet laat aanstaan. En voor deze andere koop je herlaadbare batterijen. S3 zou ik niet aanraden want dit is echt wel een trage camera. Zeker in het wegschrijven. Spaar dan maar even door en koop de S5 of D200 of goedkopere D80.
                            De zever wat hier iets voor verteld werd dat de s5 een betere keuze is dan de d200 omdat deze een modernere body zou zijn is wel vrij lachwekkend. Het zijn dezelfde bodys. Alleen ccd verschilt. D200 is 10milj. pixels S5 6milj grote en 6milj kleine megapixels wat ook wel uitkomt op 12 milj. maar absolut niet vergelijkbaar met de 12 van d300.
                            Last edited by MikeS; 7 januari 2009, 04:08.

Comment

Ik vraag me toch altijd weer opnieuw af: willen jullie een mitraillette of een camera? Wat is er nu zo leuk aan elvendertig foto's achter elkaar te maken in drie seconden om ze dan allemaal in de prullenmand te zwieren?

Fotograferen gaat hem om het moment: is het juiste moment daar, dan druk je de ontspanknop in en maak je een foto, dé foto; en die bursts van dertig foto's à 7 bps veranderen daar niets aan... Is dat nu zo moeilijk om in te zien...?

Dus: ja, de S3 is niet het snelste machien dat je je kan inbeelden, maar ze mogen ze nog zo snel maken, het talent van de fotograaf zal nog steeds meer bepalend zijn. Heb zelf de S3, en ik kan zeggen dat ik al zip, noppes, nada, njet, nougabolle seconden heb moeten wachten op de camera (het is meestal ik die te traag ben... )

Wat betreft de D300: die gebruikt toch min of meer dezelfde sensor als de D90, nietwaar? Welnu, heb zelf de D90 naast de S5/S3 gezet, en de Fuji rijdt de D90 (en ik vermoed dus ook de D300 - maar heb daar nog geen vergelijking mee kunnen maken) naar huis op zowel resolutie/ruis van zodra de ISO de hoogte in gaat. En dan spreken we nog niet over het dynamisch bereik (veel te vaak onderschat.) Dus, ja de S3/S5 zijn verouderd als camera, maar niet daar waar het telt: de beeldjes die eruit rollen...
                              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Goed lezen hé. De S5 is een betere body dan de S3.
                                Heb je trouwens al eens geprobeerd de S2 te gebruiken zonder de kleine batterijtjes? (dus ook zonder ze er in te steken). Ik _dacht_ dat enkel de ingebouwde flits dan niet werkt, maar het is lang geleden dat ik de S2 nog gebruikt heb (we hebben er 1 in de academie, ik heb er zelf in elk geval nooit kleine batterijtjes in gestopt, enkel AA's).

Comment

Working...
                                X