Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera kopen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe camera kopen.

Een vraagje,

Ben van plan een Pentax OPTIO V20 te kopen maar in de folder staat 5xoptische zoom(36-180mm). Staat in reklame voor 139€ (met tas en kaart 2GB).

Nu op de site van Pentax staat 5xoptical zoom 6,3mm - 31,5mm.(wat wil dit zeggen?).
    of van 36-110 mm.
    Ontdek 100 jaar PENTAX innovaties die een revolutie hebben gebracht in de fotografie. Ontdek meer over onze camera's, lenzen, verrekijkers en accessoires.

Zou dit verkeerd gedrukt zijn of valse reklame zijn?

tot 108 zou een macro kunnen trekken vanaf 5cm?
    tot 180 zou een macro kunnen trekken vanaf 3cm?

zijn deze gegevens juist?

Op nog een anders site staat : Objectief 6,3- 31,5mm ( 35mm eq. 36-180mm )
    http://www.studio73.be/5396/studio73..._lederen_tasje!

Nu weet ik het niet meer?

Als hobby ben ik modelbouwer (houten statische schepen) en moet ik soms macro's maken.

Is dit de geschikte camera voor mij of niet?

Dank bij voorbaat,

JP
    Last edited by JeanPierre; 20 maart 2009, 19:23.

Re: Nieuwe camera kopen.

de basis mm zijn nog in het goede oude 35mm formaat,je kent nog wel de fimrolletjes van vroeger.
    Nu is het zo dat enkel maar een paar digitale camera's een sensor hebben die hetzelfde formaat hebben van het oude negatiefje; de gekenste zijn de canon 5D en de nikon D700 (niet de goedkoopste camera's dus)
    De andere camera's hebben sensors die allemaal een pak kleiner zijn zie deze tekening

de sensor in de pentax meet maar 5.68 x 4.26 mm wat§ dus heel klein is (tja een grote sensor past niet echt in een kleine camera hé)
    Vanwege de kleine sensor krijgt men dus andere waarden. men gebruikt nog de waarden op dat negatief formaat om te kunnen vergelijken. Het is zo'n beetje met knopen-mijl-km. andere getallen maar meten net hetzelfde

Dus die 6,3 mm komt in het oude filmformaat overeen met een 36mm. wat wil zeggen niet echt breed

Doordat de sensor ook zo klein is is het dringen voor de 8 miljoen pixels op zo'n kleine plek. De nikon en de eerste canon hebben bvb 12miljoen pixels maar op een veel groter oppervlak; heeft allemaal zijn gevolgen voor de beeldkwaliteit. maar wees gerust, je hebt geen 5d of d700 nodig om een goede foto te trekken

Over die macro: ik zie bvb dit "Scherpstelbereik Macro:10 cm - 50 cm" ./ je moet dus minstens 10 cm van je onderwerp afblijven

Of de camera oK is voor jou kan ik niet echt zeggen daar ik die niet echt ken
    Last edited by aikesv; 20 maart 2009, 20:46.

Comment

Working...
    X