Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 - 450d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 - 450d

Hallo,
    Ik zou mij graag een dslr aanschaffen, maar na lange tijd dit forum te volgen dacht ik dat ik eruit was. Het zou de 450D worden. Ik had hem ook al eens van dichtbij gaan bekijken en vastpakken in de winkel, en hij beviel mij wel. Maar welke lens? Ik ga nog al veel wandelen ( zowel in de stad als in de natuur) en neem heel dikwijls mijn fototoestel mee (is nu een FZ-18). Dus ik had gedacht aan een all-round lens, vb. canon18-200 aangezien ik het niet zie zitten om telkens met 2 lenzen opstap te gaan, en te gaan wisselen.
    Nu heb ik hier al veel gelezen dat je bij zoomlenzen vb. 18-250 dikwijls vervorming of onscherpte op bepaalde afstanden (max. zoom of groothoek) daarom dacht ik aan een zoomlens tot max.105 of 135, omdat je (volgens mij?) dan daar minder last zal van hebben? En volgens mij heeft Canon tussen de 17-85 en de 18-200 niets.
    Daarom was ik eens gaan kijken bij Nikon, die hebben wel een zoom van 18-105, en volgens de revieuws redelijk goed. Maar dan zou ik willen naar een D90 gaan, is wel over mijn budget !!
    Maar als ik dan zie dat de NikonD90 + AF-S DX VR 18-105 voor 1039€
    en de Canon 450D + EF-S 18-200mm IS F voor 975€ (ok, je hebt wel meer bereik)
    dan is het verschil niet meer zoveel. Met wat zou ik het beste gesteld zijn? Eventueel andere combinaties? of heeft er iemand ervaring met die lenzen? eventueel in combinatie met vernoemde toestellen?
    Alvast bedankt om heel die boterham te willen lezen !

Bart
    Last edited by Dizze; 3 januari 2009, 16:41.

Re: D90 - 450d

Volgens mij is die Nikkor die je aangeeft eentje zonder VR (vibration reduction).
    Maar er is wel een Nikkor 18-200 VR. En dan sta je weer gelijk met de Canon setup (prijzen moet je dan maar eens opzoeken).

Omdat deze lenzen niet echt lichtsterk zijn (dan zouden ze ook veel duurder zijn) denk ik dat VR (Nikon) of IS (Canon) een echte aanrader is. Optisch schijnt de Tamrom 18-250 iets beter te zijn en heeft nog eens extra bereik maar deze lens heeft geen stabilizatie aan boord en dan heb je veel meer licht nodig om mooie foto's te trekken.

Dus ik zou voor de Canon of Nikon (18-200 VR) setup gaan. Maar een echte winnaar tussen deze 2 is er niet volgens mij. De beide setups zijn meer dan goed om te starten in de DSLR wereld. Je zal merken dat je nog wat zal moeten leren voor je even gemakellijk net dezelfde resultaten haalt als met je brigde. Maar eens je de basis begint te snappen zullen je foto's snel beter worden dan wat je kan bereiken vandaag.

En als de microbe je echt te pakken krijgt, dan kan je later uitkijken naar betere lenzen.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

dubbele post gedelete.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Volgens mij is die Nikkor die je aangeeft eentje zonder VR (vibration reduction).
        De 18-105 heeft wel VR hoor 'T is een nieuwe lens uitgebracht tezamen met de D90.

Comment

Inderdaad want ik heb er zo eentje. De 18-105VR is een toffe & goede lens. Ik heb hier ooit eens wat ISO foto's laten zien die ik genomen had met deze kit. Als je wil zet ik ze wel even terug op mijn webspace.

De D90 met 18-105VR kan je vinden voor €999 bij top-foto.

en ik heb deze kit ook gezien bij Cameranu.nl voor €949.

of voor €915 bij Komplett

Hier kan je nog meer prijzen vinden: Tweakers

Comment

Als ik de Nikon zou nemen kan het (financieel) alleen met de 18-105 VR, want met de 18-200 VR komt er ongeveer 300€ bij ! Ik was eigenlijk eerst van plan om niet meer dan 800€ uit te geven ! ..maar ja .
            Die prijzen van die winkelsites zijn wel een pak goedkoper, maar ik koop zoiets toch liever in Belgie ( =2jaar garantie) en liefst nog in een winkel. De goedkoopste Nikon + lens 18-105VR heb ik gevonden bij Rubens in Wilrijk.
            Nu is het wel mijn eerste DSLR, is er dan een verschil in (beginners)gebruik tussen de D90 en de 450D?
            Ps:Cubalistic zou jij die foto's nog eens online willen zetten?
            Alvast bedankt,
            Bart

Comment

Kijk anders eens naar een tweedehands D80. Die koop je al rond de 300 euro en dan hou je een leuk budget over voor goede lenzen. Uiteindelijk is de lens toch belangrijker dan de body.

Comment

Om foto's te bekijken die met beide lenzen zijn gemaakt.

Canon-lens: http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_s_18_200_35_56_is
                Nikon-lens: http://www.pbase.com/cameras/nikon/n...5_35_56g_ed_vr

Druk telkens op de more in de kader om meer foto's te bekijken.

Hou er ook rekening mee dat je bij beide merken met een crop-camera zit. Dit wil zeggen dat de lens zich anders gedraagt dan de aangegeven brandpuntafstanden. Want deze zijn gebaseerd op een 35mm film. En omdat de sensor van beide toestellen kleiner is dan 35mm wordt er dus maar een stuk van het beeld weergegeven. Het lijkt met andere woorden alsof de brandpuntsafstand langer wordt.

Voor Canon moet je met 1.6 vermenigvuldigen. De Canon lens zal zich dus gedragen als een 29-320mm lens.
                Voor Nikon is dit x 1.5 en die lens gedraagt zich dus als een: 27-158mm lens.

Je huidige toestel gedraagt zich als een 28-504 mm. Je zal dus wel minder kunnen inzoomen. Maar zoals jezelf al aangaf geeft een grotere zoom-bereik in 1 lens niet altijd de beste prestatie.

In jouw budget heb je wel bijna dubbel zoveel zoom met de Canon setup. De D90 is als body iets beter dan de 450D. Maar voor iemand die nieuw is zal het met beide even moeilijk of even gemakkelijk zijn om te leren.

Je zal je dus moeten afvragen of je zoveel zoom nodig hebt of wenst dan kies je de Canon setup. Als je die meer zoom niet echt nodig denkt te hebben dan heb je met de Nikon setup volgens mij een iets meer mogelijkheden met de body.
                Last edited by FotoDirk; 3 januari 2009, 22:30.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Wat opm over je gedachtengang als ik mag.

Een DSLR kopen om dan niet te profiteren van zijn grootste voordeel vind ik serieus zonde. Het kunnen wisselen van lenzen is dat grootste voordeel.

Kiezen tussen een 18-200 of 18-105 omwille van vervormingsproblemen enz tja in beide gevallen maak je al een te groot compromis dus die problemen ga je dan toch hebben en misschien wel even erg. Een 18-200 zou tussen 18-105 wel eens beter kunnen zijn op dat vlak dan een 18-105 lens. Ik zou dat toch eens beter bekijken dan er maar van uitgaan dat het waarschijnlijk beter is. Bij Nikon is de reputatie van de 18-200 toch heel wat beter dan die van de 18-105 dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Een DSLR kopen om dan niet te profiteren van zijn grootste voordeel vind ik serieus zonde. Het kunnen wisselen van lenzen is dat grootste voordeel.
                    "Kevlar" de reden waarom ik als eerste lens een allroundlens zou willen is omdat ik die het meeste ga gebruiken, zowel bij wandelingen als op reis. Later zal ik waarschijnlijk nog een lichtsterke lens en een makrolens bijkopen, en dan is het wel een voordeel van een DSLR om te kunnen wisselen, wat ik nu met men FZ-18 niet kan.

"Marco" Ik had ook eerst gedacht aan de D80, maar deze zou geen stofverwijderaar hebben (misschien niet nodig als je niet dikwijls van lens wisseld?) en ik dacht hier ook al een paar keer gelezen te hebben dat de lichtmeting niet zo goed zou zijn?

"FotoDirk" ik ben eens gaan zien naar die foto's van beide lenzen, en zie niet echt veel verschil in kwaliteit, sommige foto's vind ik beter van de Canon en andere dan weer van de Nikon.Ik vind eigenlijk de kwaliteit op max. zoom van de canon op 200mm nog meevallen. Die foto's met de canonlens 18-200, zijn wel genomen met een 50D zie ik, 'k weet nu niet of dat veel verschil geeft?
                    Misschien moet ik toch maar voor de 450D + 18-200 gaan, aangezien ik wel wat zoom gewoon ben van mijne FZ-18 (18x = eq. 504mm)
                    Ik zal er nog eens een paar nachtjes over nadenken
                    Iedereen bedankt voor de info !!
                    Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
                      Ik vind eigenlijk de kwaliteit op max. zoom van de canon op 200mm nog meevallen. Die foto's met de canonlens 18-200, zijn wel genomen met een 50D zie ik, 'k weet nu niet of dat veel verschil geeft?
                      Misschien moet ik toch maar voor de 450D + 18-200 gaan, aangezien ik wel wat zoom gewoon ben van mijne FZ-18 (18x = eq. 504mm)
                      Ik zal er nog eens een paar nachtjes over nadenken
                      Iedereen bedankt voor de info !!
                      Bart
                      Die super lenzen hebben trouwens meestal een probleem met de breedhoek, dan zal je de meeste vervorming krijgen.
                      En die lenzen zijn goed als je de foto in zijn geheel blijft bekijken. Het is vaak bij het inzoomen op het scherm dat men snel zal merken dat ze minder scherp zijn dan de veel duurdere specilistische lenzen.
                      De beeldkwaliteit tussen een 450D en 50D is niet zo groot, de 50D heeft meer mogelijkheden en is steviger gebouwd (ook groter en zwaarder en duurder). Met een 50D steek je weer de Nikon D90 voorbij maar Nikon heeft dan weer de D300...

Welk merk je ook kiest er zit op dit forum een groot aantal gebruikers die je kunnen helpen als het nodig moest zijn en beide merken bieden veel mogelijkheden om naar de toekomst uit te breiden.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Wat opm over je gedachtengang als ik mag.

Klopt Kevlar maar een mens moet met iets beginnen. En als je geen DSLR hebt of gewoon bent is het ook niet normaal dat je ineens 4000 Euro neerlegt. Dus je moet met een set beginnen en dan moet je een compromi sluiten.

Eens de microbe beet heeft komt er wel een lensje bij.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Klopt Kevlar maar een mens moet met iets beginnen. En als je geen DSLR hebt of gewoon bent is het ook niet normaal dat je ineens 4000 Euro neerlegt. Dus je moet met een set beginnen en dan moet je een compromi sluiten.

Eens de microbe beet heeft komt er wel een lensje bij.
                          Hij maakt zich zorgen over bepaalde kwaliteiten. Als je bijv de 450d + 18-55 IS + 50-250 IS koopt heeft hij die problemen niet en nog een betere kwaliteit ook. En de prijs is nog lager ook waarschijnlijk. Daar niet van profiteren vind ik zonde. Natuurlijk heb je dan nog geen toplenzen maar wel beter dan die alles in 1 lenzen. Daarvoor moet je geen 4000€ uitgeven. En ik begrijp perfect dat je niet altijd met veel lenzen wil rondlopen maar 2 is eigenlijk geen probleem. Allee dat vind ik toch. Maar iedereen zijn gedacht natuurlijk

Comment

Working...
                          X