Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptediepte

Hey, Ik heb wat geexperimenteert met de scherptediepte van mijn camera 450D + canon 18-200 3.5-5.6.

Ik zet bv de sluitertijd op 1/60 en diafragma op 5.6 en de foto is een warm kleur en niet echt een wazige achtergrond.

Ik zet bv de sluitertijd op 1/60 en diafragma op 22 en de foto is een niet zo warm kleur als die van diafragma 5.6.

Maar het gaat nu niet over het kleur van de foto, maar over de scherptediepte... En ik merk haast GEEN verschil in de foto... weet iemand wat ik fout doe?

Groeten

Re: Scherptediepte

1. hoe is je WB ingesteld? (niet ter zake maar kan aan de basis van de kleurshift liggen)
    2. op welke iso zijn beide foto's genomen?
    3. hoe is je camera ingesteld? (Av? Tv? P? A? ...)

post beide foto's eens, beste.
    mét exif als het kan.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

hoi,

als je scherptediepte wil zien in je foto, moet het natuurlijk een foto zijn met diepte. Bvb een rij bomen langs een laan in perscectief. Maar als je een vlakke foto neemt, bvb iets of iemand vlak tegen een achtergrond. Dan zal het al moeilijker zijn om de scherptediepte te zien. (wazige achtergrond)

Greetzzz

Kris
      www.kris-sinnaeve.be

Comment

Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
        Lens Focal Length: 200,00 mm (18-200 mm)
        Shutter Speed: 1/60 sec
        F-Number: F5,6

[IMG][/IMG]

Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
        Lens Focal Length: 200,00 mm (18-200 mm)
        Shutter Speed: 1/60 sec
        F-Number: F22,0

[IMG][/IMG]

Ik wil dus dat dat kadertje aan de linker kant wazig staat en dat potje met iets in ook wazig is...

Groeten

Comment

scherptediepte werkt van voor naar achter hé, niet van links naar rechts.
          de cijfers achteraan zijn beduidend scherper op de 2de foto.
          dat zie jij toch ook hoop ik?

mm

probeer het eens zonder flits!
          en met vastgezette WB.
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"

Comment

oke dan heb ik weeral iets bijgeleerd, wat ook o.a. de bedoeling is van een forum.

Dus het is helemaal niet mogelijk om de 2 voorwerpen links en rechts wazig te stellen?

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
              oke dan heb ik weeral iets bijgeleerd, wat ook o.a. de bedoeling is van een forum.

Dus het is helemaal niet mogelijk om de 2 voorwerpen links en rechts wazig te stellen?

groetjes
              Dat is perfect mogelijk, maar hiervoor ga je wel een lens nodig hebben met een goter maximum diafragma.
              Bij eenzelfde afstand tot het onderwerp geld immers: "Hoe groter het diafragma waarmee je fotografeert hoe kleiner de scherptediepte".
              En aangezien de potjes links en rechts zich (respectievelijk) verderaf en dichterbij bevinden dan de middelste pot (waarop je scherpstelt) zullen deze met een groter diafragma ook wel degelijk "waziger" worden op de foto.

De afstand tot het onderwerp verkleinen, terwijl de brandspuntsafstand ongewijzigd blijft, helpt hierbij dus ook om de scherptediepte te verminderen. Daarom ook dat het zo moeilijk is om bij macro-fotografie voldoende scherptediepte in een foto te krijgen.

De kleinst mogelijke scherptediepte kan je dus bereiken met, tegelijkertijd, een zo groot mogelijke brandspuntsafstand, een zo groot mogelijk diafragma en een zo klein mogelijke afstand tot het onderwerp.
              Last edited by D-lete; 4 januari 2009, 20:52.

Comment

Hoe ver stond je van het potje ?

450D bij f/5.6 op 200mm:
                Als dit 6 meter was: 18.7 cm scherpte diepte
                Als dit 3 meter was: 4.51 cm scherpte diepte
                Als dit 1 meter was: 0.43 cm scherpte diepte

450D bij f/22 op 200mm:
                Als dit 6 meter was: 75.1 cm scherpte diepte
                Als dit 3 meter was: 18.1 cm scherpte diepte
                Als dit 1 meter was: 1,72 cm scherpte diepte

Om het effect duidelijk te zien ga je dus best een stuk dichter staan, of je hebt een lichtsterkere lens nodig zodat je je diafragma op f/1.8 kunt zetten
                Last edited by RikH; 4 januari 2009, 21:00.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
                  ze zijn al waziger, maar duidelijk niet genoeg voor je. (kijk maar eens op 100%)
                  als je (zoals delete voorsteld) een lens met groter diafragma gebruikt,
                  zullen de voorste en achterste rand van je hoofdonderwerp (de pot met groen in dit geval)
                  al niet meer scherp zijn, omdat deze buiten het scherpteveld liggen.
                  het effect wordt ook groter naarmate je 1) dichterbij komt en 2) meer tele gebruikt.
                  zie het tabelletje van RikH maar.

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    scherptediepte werkt van voor naar achter hé,
                    en natuurlijk ook van achter naar voren, kijk maar naar het blok hout.

Het links rechts probleem: lensbaby!
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X