Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma SD15 of nikon d90?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma SD15 of nikon d90?

Als ik de prijs vergelijk tussen deze twee camera's zie ik een groot verschil. Als ik alle toeters en bellen niet nodig heb, daarmee bedoel ik live view, film-functie, fantastische schermresolutie,...

is het dan op deze manier niet interessant om voor de sigma te gaan? Voor mij telt alleen een goede beeldkwaliteit, weinig ruis en sterke prestaties op gebied van kleur. Daar ik weinig reviews vind van de Sigma SD15 laat ik deze vraag op jullie los...

Is de Sigma SD15 goed in beeldprestaties?
    Hoe is de beeldkwaliteit ten opzichte van de D90?

Re: Sigma SD15 of nikon d90?

Ik kan over die Sigma niet veel meer vinden dan de fabrieksgegevens, maar het probleem met die camera is dat je alleen Sigma/Sigma lenzen kan gebruiken, en daarvan zijn er niet zoveel in omloop.
    Bij een D90 kan je Nikon, Sigma Tamron en Tokina lenzen gebruiken (de laatste drie moet je dan wel met een Nikon-vatting bestellen).
    Je geraakt de Sigma/Sigma lenzen ook bijna niet kwijt als je wil overschakelen naar een ander model, gewoon omdat er zo weinig van die Sigma-DSLR's verkocht zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Er is inderdaad niet veel meer te vinden. Maar ik lees wel lof over de foveon X3-sensor..
      Dus in die richting werd m'n interesse gewekt.

Je reactie aangaande de lenzen is wel terecht...

Maar de camera zou dienen als overstap naar een beter betaalbaar model. Op dit ogenblik beschik ik over de ontoereikende d70. Deze nieuwe aanschaf nu zou gaan dienen als backup-camera na enkele opdrachten te hebben vervuld. Daardoor is betaalbare beeldkwaliteit nu een prioriteit bovenop de resterende qualificaties...

Zijn er ervaringsdeskundigen met de foveon X3-technologie of de Sigma SD15?

Comment

Een stukje van een test met de SD14 kan je hier bekijken, die heeft ook zo'n Foveon X3 sensor:

Je zal zien dat de kleuren fel verminderen bij hoge iso, en dat je ook erg veel ruis krijgt.
        Ik ben er zeker van dat de sensor van de D90 betere prestaties levert.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
          Er is inderdaad niet veel meer te vinden. Maar ik lees wel lof over de foveon X3-sensor..
          Dus in die richting werd m'n interesse gewekt.

Je reactie aangaande de lenzen is wel terecht...

Maar de camera zou dienen als overstap naar een beter betaalbaar model. Op dit ogenblik beschik ik over de ontoereikende d70. Deze nieuwe aanschaf nu zou gaan dienen als backup-camera na enkele opdrachten te hebben vervuld. Daardoor is betaalbare beeldkwaliteit nu een prioriteit bovenop de resterende qualificaties...

Zijn er ervaringsdeskundigen met de foveon X3-technologie of de Sigma SD15?
          Als je hier ook al deftige objectieven voor hebt dan zou ik zeker voor de Nikon gaan.

(waarom is de D70 ontoereikend?)
          Groetjes, KC
          www.sportbeelden.com

Comment

Ik vind de d70 een goede camera op zich tot enkele maanden terug... Ik stel vast dat de d70 niet meer voldoet aan m'n verwachtingen op het gebied van ruis en kleur, hoge iso...
            Ik heb ook m'n vragen bij scherpte, al kan dat ook aan m'n objectief liggen (kitlens: 18-80mm 1:3.5-4.5G ED)
            Ik ben gewoon van mening dat er in de laatste maanden zo'n vooruitgang is geboekt dat ik het gevoel heb technisch onder m'n mogelijkheden te werken.
            Ik zou graag van jou het tegendeel willen horen, dan hoef ik de aanschaf van een nieuwe camera nog niet nu te doen...

Comment

Scherpe foto's kun je met iedere camera maken. Het is de fotograaf die zich dient te ontwikkelen. Oftewel: maak je geen illusies: een andere camera zal je geen scherpere foto's opleveren. Een betere lens mogelijk wel, maar ik zou eerst eens proberen om je fototechniek te verbeteren. Meestal zit daar de meeste winst.

Comment

Dank je voor de raad marco, maar een betere fototechniek is jammer genoeg in deze veranderende digitale snelweg(lees wegwerp)maatschappij afhankelijk van de technologie van de body zelf.
                Met analoge fotografie is het inderdaad zo dat wanneer de body een goede sluiter heeft en ook lichtdicht is de kwaliteit van de lens voor de rest verantwoordelijk is (buiten de kwaliteiten van de fotograaf). Maar ik denk dat het vandaag iets complexer is geworden. Een technisch bekwaam vakman kan interessante beelden maken met een minder goede digitale camera, maar zal z'n technische kennis niet kunnen toepassen met zijn povere censor. De filmkeuze is in de analoge fotografie toch ook van onmetelijk belang. Dus denk ik dat de censor hier zeker ook meespeelt... Vanuit deze optiek ervaar ik de d70 als zeer goed om interessante beelden mee te schieten, maar in de studio schiet hij tekort.
                Zodoende ben ik op zoek naar een alternatief dat een betaalbare brug vormt. Ik denk aan de aanschaf van een d90 via de laag staande pond. (600 euri)

Comment

Is de SD15 dan reeds verkrijgbaar?

De SD14 is een zeer goede camera indien hij gebruikt kan worden in de omstandigheden waarin hij zeer goed is: enkel te gebruiken op ISO 50, 100 en 200 (dan kun je echt zeer goede beelden verkrijgen), ISO 400 en 800 nog bruikbaar maar ruis treed op en kleuren vervagen, ISO 1600 vergeet het maar....

Sportfoto's en aktiefoto's kun je er wel mee maken maar.... slechts 3 à 4 foto's dan is de buffer wel vol en kun je toch weer eens ...... wachten..... wachten (buffer is klein en wordt maar traag geleegd).

Geen programma's enkel PASM standen, geen live view, geen.... wat je wel op andere cam's kunt vinden.

Resolutie is maar 2,652 X 1,768 pixels (en geen 14M pixels)

Je kunt er wel prachtige foto's mee maken met een zeer goede kleurweergave en zeer scherp en is nu wel zeer scherp geprijsd.

Maar ik denk wel dat de D90 een veel betere all round camera is dan de SD14...

Comment

Ik zou zeggen: vergeet die sigma.

Zeer, zeer klein marktaandeel, dat mogelijk niet of nog amper verder gezet zal worden.

Als ge opt vlak van beeldkwaliteit het niet bij nikon kunt vinden (of canon/sony) ...

Comment

Beetje oud topic, maar wilde toch nog even een reactie geven...

De Sigma SD15 is simpelweg nog niet uit (komt ergens in de loop van dit jaar), vandaar dat er nog geen reviews over te vinden zijn. De Sigma SD15 is echter niets meer dan een hardware upgrade van de Sigma SD14. De sensor is exact dezelfde, er zit enkel een andere (in samenwerking met fuji) ontwikkelde processor achter. Deze processor zit ook in de Sigma DP2.

Verder hebben ze een aantal aanpassingen gedaan die als "vervelend" beschouwd werden op de SD14:
                      * Een aantal knopjes logischer ingedeeld en uit het functiemenu gehaald (gebruiksgemak)
                      * Een groter LCD scherm met een hogere resolutie
                      * SD kaartjes in plaats van CF kaartjes
                      * ISO 3200 (waarschijnlijk)

De SD14 kost momenteel nieuw bij Sigma Benelux (dus inclusief 3 jaar garantie) 398 euro. Op zich dus de moeite om dit rare beestje eens te proberen.

Naast zijn bijzondere sensor heeft deze camera wel een aantal (grote) nadelen die het geen allrounder maken, maar meer een niche markt.

* Geen automatische programma's
                      * Fotograferen in RAW bijna verplicht
                      * Ruis op hogere ISO's prominent (met name kleurruis)
                      * Saturatie verdwijnt bijna volledig op de hogere ISO's (800 en 1600)
                      * Voor tweedehands lenzen ben je aangewezen op ebay (Duitsland en Engeland, waar de camera wel een redelijke "fanbase" heeft)
                      * De camera is qua processing/buffer erg traag, zelfs vergeleken met compact camera's. Niet gemaakt voor actie/sport fotografie dus. (opslaan van een RAW duurt ong. 5 seconden, max 6 RAW's in burst mode).

Een tweede nadeel van de SD15 is dat hij waarschijnlijk weer een behoorlijk pittige lanceerprijs gaat krijgen, terwijl Sigma camera's nu niet bepaald waardevast zijn. De prijs die je er nu voor betaald is een erg mooie prijs, maar alles boven de 800 euro is, naar mijn mening, teveel.

Als je het gevoel hebt dat jij meer kan dan dat je D70 met kitlens je kan bieden (kan het me bijna niet voorstellen) dan zou ik eerder voor een lens-upgrade gaan of als je betere ruisprestaties wilt inderdaad een D90, maar geen Sigma.
                      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Nog maar even toevoegen dat naast al de gimmicks die ik op de D90 ook niet gebruik, dit ook aan de basis een zeer goed toestel is.
                        Ik heb ook twijfels gehad vooraleer de D90 aan te schaffen maar die waren snel weg na een aantal reviews te lezen en helemaal eens ik hem had gekocht

Bovendien zal je wss wel eens andere lenzen dan Sigma's willen gebruiken.
                        Als je deze natuurlijk snel als backup camera zou gaan gebruiken, kan je nog altijd voor een 2e hands D80 gaan natuurlijk...

anyhow, the choice is yours!
                        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Working...
                        X