Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te kopen voor safari: van koud naar heet!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat te kopen voor safari: van koud naar heet!

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Okee, een combi van een instapreflex met een superzoom zal wel iets duurder zijn dan een goede bridge maar
    IETS duurder? Om het equivalent van de genoemde Fuji te kopen ga je toch wel serieus wat geld op tafel moeten leggen. De instapreflex is inderdaad betaalbaar maar een set lenzen met een 28-400mm bereik? Dat heb je niet onder de 1000 euro...
    mvg
    Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Er is eigenlijk maar een goed antwoord voor jou : Koop de Sony A300 body en gebruik je Minolta lenzen hierbij. Kost nu € 459 en je krijgt nog eens 10 % korting via Cashback actie.

Je hebt dan ook de beschikking over een perfect werkende Live-view en meer dan genoeg "auto-standen" Je hebt zelf nog geld genoeg in je zak voor al die extra's zoals geheugenkaarten, extra batterijen.
      Ik was verbaasd dat deze optie nog niet eerder gegeven werd. De TS heeft een toestel met lenzen die hem tot nu toe de nodige mm's gegeven heeft en nu met een cropsensor zeker voldoende bereik zal geven. Ik zou persoonlijk dan niet te lang meer twijfelen moet ik zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Het klap LCDtje bewijst goede diensten.
        Natuurlijk is de zoeker van de S100fs niet de fraaiste, maar dat vind ik ook van de zoeker van een cropcamera in vergelijking met een full frame. En dan heb ik het nog niet over de zoeker van m'n Sinar Hy6. Doel en middelen, daar draait het om in de fotografie.
        Een camera van enkele duizenden euries aanschaffen teneinde familiekiekjes te maken en af te drukken op 10 x 15 cm is duidelijk overkill. Binnen mijn fotoclubje en kennissenkring drukt men zelden af op een groter formaat dan A3, wie dus zorgvuldig met zijn pixels omspringt en zorgt voor een juiste belichting kan met een relatief goedkope camera voortreffelijke resultaten boeken.
        Tuurlijk, er is altijd wel wat beters verkrijgbaar. En een camera van duizenden euro's voor familiekiekjes is wat mij betreft ook overkill. Maar voor dat soort kiekjes is een bridge ook overkill als je 't mij vraagt. Maar bovendien heeft TS het niet over familiekiekjes, maar over het fotograferen tijdens safari-reizen. En da's volgens mij toch wel iets anders.....

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
        IETS duurder? Om het equivalent van de genoemde Fuji te kopen ga je toch wel serieus wat geld op tafel moeten leggen. De instapreflex is inderdaad betaalbaar maar een set lenzen met een 28-400mm bereik? Dat heb je niet onder de 1000 euro...
        De Tamron 18-250 f3.5/ f6.3 wordt anders ook nog niet zo heel slecht bevonden hoor (zie een test hier)... En die is qua bereik toch hetzelfde als de 28-400mm op de Fuji. En die Tamron is nieuw verkrijgbaar vanaf zo'n 370 euro..... De Canon 1000D is verkrijgbaar vanaf zo'n 330,- Het totaal kost dan dus zo'n 700,-. Of nog goedkoper, een Pentax K100D body à 319,- + dezelfde Tamron. Heb je ook nog image stabilisatie .

Nu zou ik overigens normaal niet van deze dergelijke superzooms adviseren omdat er normaal toch teveel compromissen moeten worden gemaakt om zo'n lens te kunnen fabriceren. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze in zo'n bridge wel een beter objectief kunnen stoppen dan de kwaliteit van zo'n superzoom. Want die compromissen zullen voor een lens in een bridge toch net zo goed gelden?. Nu dan zou ik toch veel liever een DSLR hebben waarbij ik in ieder geval de mogelijkheid heb om een beter objectief op te gebruiken als ik dat zou willen....
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Nu zou ik overigens normaal niet van deze dergelijke superzooms adviseren omdat er normaal toch teveel compromissen moeten worden gemaakt om zo'n lens te kunnen fabriceren. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze in zo'n bridge wel een beter objectief kunnen stoppen dan de kwaliteit van zo'n superzoom. Want die compromissen zullen voor een lens in een bridge toch net zo goed gelden?. Nu dan zou ik toch veel liever een DSLR hebben waarbij ik in ieder geval de mogelijkheid heb om een beter objectief op te gebruiken als ik dat zou willen....
          Helemaal mee eens. Indien je niet kiest om je oude objectieven te gebruiken (te veel verschillende lenzen over je bereik, niet lichtsterk genoeg, enkel manual focus bv), zou ik ook eerder overwegen een (goedkope) dslr aan te schaffen die compatibel is met je bestaande lenzen. Tenzij je zeker bent dat je met zo'n bridge alles hebt wat je ooit zou willen, en dus de flexibiliteit opgeeft tbv compactheid en eenvoud.

Maar niet vergeten: ga eens naar een fotohandel, neem je lenzen mee, en probeer eens de verschillende mogelijkheden! Het is de bedoeling dat je je comfortabel voelt met je nieuwe toestel. Het mag nog zo goed zijn als het wil, als het een last wordt, zal het toch maar in de kast liggen stof te verharen!

mvg
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Het begint er op te lijken dat ik me in een positie heb gemanoeuvreerd waarbij ik de verdediging moet voeren van een bridge, met name de Fujifilm Finepix S100FS, ten opzichte van een instap DSLR. Niet mijn favoriete rol omdat ik er niet van hou verschillende grootheden te vergelijken. Het is net zoiets als onderzoeken of 80 cm korter is dan 1 meter.

De Fujinon 7,1 - 101,5 mm f/2,8 - f/5,3 is in alles superieur aan de Tamron 18 - 250 mm f/3,5 - f/6,3 ....... behalve.... purple fringing! Wanneer dit fenomeen zich manifesteert bij een S100FS in het groothoekbereik, dan is de pixel breedte van de paarse randjes bijna 2x zo groot. Overigens eenvoudig en in een enkele seconde te verhullen middels perfect werkende gratis plugins. Over het gehele bereik is de Fujinon lichtsterker en bruikbaar bij volle opening zonder zichtbaar scherpteverlies aan de randen. Op het uiterste telebereik dient men bij de Tamron af te stoppen tot f/8 om aanvaardbare scherpte te verkrijgen en dat is ruim 1 stop minder lichtsterk dan de f/5,3 van de Fujinon. Toch het verschil in bijvoorbeeld ISO 1600 of 800 of een hele stop in de sluitertijden reeks.
            Ook vertoont de Tamron 4% vervorming op 18 mm en de Fuji bij dezelfde brandpuntsafstand minder dan 1%, bijna perfect dus!
            Op een Canon en Nikon heeft men met deze Tamron dus geen beeldstabilisatie, hiertoe dient men dan één van de andere merken met sensor beeldstabilisatie aan te schaffen. Het heeft dus ook geen zin een Canon 1000D + Tamron 18-250 tegenover een Fuji S100FS te plaatsen.
            Overigens duurt het bij de Tamron 1 seconde om te focussen van dichtbij tot oneindig en is er sprake van inconsistentie in het groothoek gebied, dit kan echter ook aan de gebruikte body liggen!

Het argument dat men bij een DSLR lenzen kan vervangen is juist, vermeld daar dan tenminste bij dat een sensor cleaning setje dient te worden aangeschaft en... dat wanneer er zich een 'moment suprème' aandient dat je volgens de wet van Murphy met 100% zekerheid de verkeerde lens op de body hebt zitten.

Uit gemakzucht neemt men ten onrechte aan dat de ruisprestaties van een S100FS inferieur zijn aan die van een instap DSLR, dit is onjuist. Overigens zijn de ruisprestaties van een instap DSLR wel inferieur aan de modellen in het hogere segment.
            Zie HIER
            een collage van DPReview ten aanzien van ruisprestaties, helaas bij de door mij zo verguisde 100% crop. Let vooral op het 'behoud' van detail, een beetje ruis is over het algemeen niet zo erg, verlies aan detail wel.

Comment

Na de gewone compactjes heb ik ook, zowat een halfjaartje, de Fujifilm S100fs. Ik heb geen ervaring met spiegelreflex camera's, maar het snel kadreren (zoomring) in een groot zoombereik zou ik niet meer willen missen. Ook de nodige pixels om hieruit nog mooie uitsneden te kunnen maken is bijzonder leuk.
              Vrienden die wel met dslr werken kopen vrij dure lenzen voor hetzelfde zoombereik en vaak ook een tweede body omwille van het stofprobleem. Wanneer ik dan de instelmogelijkheden vergelijk met bijvoorbeeld een D60, dan blijkt ook met de Fuji zowat alles te kunnen wat op een dslr aan instellingen zit.

Waar je wel rekening moet mee houden bij deze camera, en waar ik eerst heb overgelezen, staat op deze pagina:

Om uit de hand te kunnen werken heb je relatief korte sluitertijden nodig. Dit stelt wel beperkingen aan de andere instelmogelijkheden. Wanneer ik weinig tijd heb om een foto te maken (in gezelschap is dat meestal zo) staat hij in de S-stand.

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              De Fujinon 7,1 - 101,5 mm f/2,8 - f/5,3 is in alles superieur aan de Tamron 18 - 250 mm f/3,5 - f/6,3 ....... behalve.... purple fringing! Wanneer dit fenomeen zich manifesteert bij een S100FS in het groothoekbereik, dan is de pixel breedte van de paarse randjes bijna 2x zo groot. Overigens eenvoudig en in een enkele seconde te verhullen middels perfect werkende gratis plugins.
              Heel af en toe is er inderdaad een foto met zichtbare purple fringing. Mag ik tussendoor even aan viewfinder vragen met welke plugin hij de beste resultaten haalt bij het verwijderen van deze kleurrandjes?

Thx
              Fuuu…tsjie
              www.wouldbephotography.be

Comment

HIER de photoshop plugin, zowel voor elements als voor het grote broertje.
                Dit werkt al vrijwel perfect met de 'default' settings.

Ook kun je op een andere manier PF wegmoffelen zoals HIER beschreven. In de meeste programma's zoals Elements en PSP werkt dit voortreffelijk.

Wanneer ik echter van plan ben een foto te maken waarvan ik met zekerheid weet dat er onaangename PF zal optreden, en dat is 100% voorspelbaar, dan schakel ik over naar C1 alwaar RAW onder de knop zit.
                Voor RAW gebruik ik het gratis programma s7raw waarvoor een uitgebreide beschrijving beschikbaar is van de hand van Matt Spinelli
                De resultaten zijn verbluffend.

Comment

En wat ik me afvraag: als ik digitaal zou filmen met camrecorder, en dan naar pc, ..kan ik daar foto's van" maken"? Of is het nog steeds "filmen met filcamera" en "foto's met fotocamera"?
                  Je moet eens kijken naar een toestelletje van red. Deze maken perfect wat je hierboven vraagt. (Maar ik ga niet sponseren)
                  Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Viewfinder, bedankt voor de snelle reactie en voor de TS, alle succes gewenst in de zoektocht naar het ideale toestel!
                    Fuuu…tsjie
                    www.wouldbephotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bekme Bekijk bericht
                      ik ben een volledige leek (vraag me niet naar iso, sluitertijd en diafragma, dus graag een "automatisch ding") ...
                      Ik had steeds trouw mijn minolta bij, mét filmrolletjes, maar nu moet ik de stap maar maken....
                      Volgens mij heeft de TS een Minolta compactcamera ipv een SLR. Dus ook geen lenzen.

Ik zou hem ook een bridge aanraden.

Comment

Working...
                      X