Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen

Dag,

Ik twijfel om een goedkope dslr body met zeer goede lenzen aan te kopen maar zou eerst eens graag eens de meerwaarde van die lenzen zien.

- Zijn er lenzen die te goed zijn voor bv. een eos 450?
    - Is er ergens een plaats op het internet met een eenvoudig en duidelijk overzicht over Welke type lenzen passen op welke type camera
    Hiermee bedoel ik met IS - motor enz.
    - Zijn er plaatsen in de omgeving van Gent waar verschillende types cameras en lenzen echt getest kunnen worden?

groeten,

Johan

Re: Lenzen

beste Johan,

om te beginnen : geen enkele lens is TE goed voor welke body dan ook lenzen zijn vaak belangrijker dan de body zelf.
    Alle Canon EF en EF-s-lenzen passen op een 450D ongeacht of ze USM, IS hebben of niet.

Gezien ik niet van Gent ben kan ik je echter niet verderhelpen met plaatsen waar je ze echt kan gaan testen maar er zit hier wel volk van Gent dus die vraag zal ook wel beantwoord worden
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

In Gent heb je Art&Craft. Vriendelijke mensen, goede uitleg en sterke prijzen!

De Canon 450D is een cropcamera, die zowel EF-S lenzen (geschikt voor crop) als EF lenzen (geschikt voor crop en fullframe) kan gebruiken. Dus, elke lens uit het Canongamma past op deze camera.

Verder kan je ook Sigma, Tamron en Tokinalenzen gebruiken, voor zover je ze koopt met een canon-aansluiting natuurlijk.

www.photozone.de voor reviews
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Bedankt voor de reactie,

Schiet mij nu niet af met de volgende vraag.

Ik zie dat er lenzen bestaan met vaste brandpuntafstand met een f1.4
        Betekent dit dat er met die lenzen helemaal niet kan gezoomd worden?

groeten

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan-v Bekijk bericht
          Bedankt voor de reactie,

Schiet mij nu niet af met de volgende vraag.

groeten

Johan
          Yup. Je zal je voeten moeten gebruiken dan.

Comment

Ja, eng he Als je met de hobby begint kun je je wel eens afvragen waarom er zo lenzen worden gekocht, als er toch zoomlenzen bestaan.
            De primes (vaste brandpunt) zijn vaak (veel) lichtsterker dan zoomlenzen. Ze hebben geen last van vervorming (buiten fisheyes), en zijn over het algemeen scherper. Nog een voordeel is dat er meer rekening word gehouden met de compositie.

Comment

Met zoomlenzen kan je zoomen, dat kun je merken aan het feit dat er 2 brandpunten vermeld worden. bv 70-200 f2.8 - zoom van 70 tot 200 mm en een max. diafragma van 2.8 over het ganse bereik. Lenzen met aanduiding f3.5 - 5.6 duiden erop dat het diafragma max. 3.5 is aan de breedste kant en 5.6 aan de telekant.

Lenzen met één aanduiding, zoals 50 mm f1.4, zijn primes of lenzen met een vast brandpunt. Deze kunnen niet zoemen, tenzij je zelf meer afstand neemt van je onerwerp of er dichter gaat bij staan.
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Ik gebruikte op mijn D50 regelmatig een Nikkor 28-70 2.8 en een Nikkor 80-200 2.8 en ook op de foto's was dat zichtbaaar beter dan met de standaard lens(al weet ik niet welke ik daarvoor gebruikte).
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                  Met zoomlenzen kan je zoomen, dat kun je merken aan het feit dat er 2 brandpunten vermeld worden. bv 70-200 f2.8 - zoom van 70 tot 200 mm en een max. diafragma van 2.8 over het ganse bereik. Lenzen met aanduiding f3.5 - 5.6 duiden erop dat het diafragma max. 3.5 is aan de breedste kant en 5.6 aan de telekant.

Lenzen met één aanduiding, zoals 50 mm f1.4, zijn primes of lenzen met een vast brandpunt. Deze kunnen niet zoemen, tenzij je zelf meer afstand neemt van je onerwerp of er dichter gaat bij staan.

Primes met IS kunnen wel zoemen......

Comment

Hallo

Alvast bedankt voor de vele reacties.
                    De enige plaats waar ik die lenzen echt voor nodig zou hebben is fotografie van klassieke muziekconcerten.
                    Ik heb nog een beetje schrik voor het (storende) geluid van die spiegel.
                    Daardoor zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar een bridge maar ik vrees dat naar kwaliteit dit onhaalbaar is vanwege de lens en sensor op een bridge.

Zijn hier mensen die hun ervaringen willen meedelen op dat gebied?

groeten,

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Primes met IS kunnen wel zoemen......
                      You got me there...

Comment

Hallo

Alvast bedankt voor de vele reacties.
                        De enige plaats waar ik die lenzen echt voor nodig zou hebben is fotografie van klassieke muziekconcerten.
                        Daardoor zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar een bridge maar ik vrees dat naar kwaliteit dit onhaalbaar is vanwege de lens en sensor op een bridge.

Zijn hier mensen die hun ervaringen willen meedelen op dat gebied?

groeten,

Johan
                        De sluiter van bepaalde modellen klinkt minder dan die van anderen. Mijn 400D klikt loeihard, maar die van een 5D is een pak stiller. Jammer genoeg blijkt de sluiter-stilte recht evenredig te zijn met de prijs van het toestel. Ik heb ook horen waaien dat bepaalde modellen een speciale "silent" instelling hebben, die het sluitergeluid nog verder kan dempen, maar ik weet niet precies bij welk model en merk.

Ik let een beetje op de geluidssterkte van het orkest om te bepalen wanneer ik fotografeer. Bij hele stille passages stop ik even, zodat de toeschouwers niet gestoord worden.

Comment

Ik zou eens wachten op de volgende generatie micro 4/3's.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Primes zijn ook compacter.
                            Das ook een voordeel.

Daarnaast meer zoom is meer problemen. Verwacht bijvoorbeeld geen wonderen van een 18-200mm zoomlens. (Zoomfactor 11,1)
                            Tot zoomfactor 3 zijn er meestal weinig problemen. Toch worden dan vaak ook consessies gedaan op optisch gebied. Als een zoomlens beter presteert dan primes in dat bereik, dan zegt dat vaak iets over de kwaliteit van de primes in dit gebied. Dan word het tijd om naar zeissjes te gaan kijken. Of andere MF lenzen. Zo zijn verschillende Nikkor MF primes beter dan de AF variant.
                            Last edited by Kiekvogel; 29 december 2008, 22:47.
                            Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                              Primes zijn ook compacter.
                              Das ook een voordeel.

Daarnaast meer zoom is meer problemen. Verwacht bijvoorbeeld geen wonderen van een 18-200mm zoomlens. (Zoomfactor 11,1)
                              Tot zoomfactor 3 zijn er meestal weinig problemen. Toch worden dan vaak ook consessies gedaan op optisch gebied. Als een zoomlens beter presteert dan primes in dat bereik, dan zegt dat vaak iets over de kwaliteit van de primes in dit gebied. Dan word het tijd om naar zeissjes te gaan kijken. Of andere MF lenzen. Zo zijn verschillende Nikkor MF primes beter dan de AF variant.
                              Het is niet zozeer de zoomfactor als wel het combineren van breedhoek en tele in 1 lens die problemen geeft.
                              Of nader gespecificeerd: brandpunten korter dan de registerafstand met lange brandpunten.
                              Een 50-500 is niet zooo moeilijk te maken, kost alleen een hoop glas

Comment

Working...
                              X