Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands aankoop Sony DSC-F828

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tweedehands aankoop Sony DSC-F828

Beste leden en sympatisanten,

Ik overweeg een Sony DSC-F828 te gaan aanschaffen waar 450 euro voor verlangd word!?
    toestel moet en mag ik uitproberen voor aankoop.Ik zelf ben een semi prof amateur, m.a.w. ik ken wel ik "iets"van fotograferen maar heb nog een lange weg te gaan. Waar ik me wil op toeleggen is: fotograferen in de natuur (vogels, dieren in de vrije natuur) ook sportevennementen spreken mijn aan (bewegende items) veldrijden, wielerwedstrijden en verder in musea of toeristische trekpleisters..is voor wat ik hier omschreven heb de Sony DSC-F828 goed geeigend? Ik verlang geen profesionele hoogstaande resultaten maar mag er toch een beetje tegen aanleunen, hier mee bedoel ik, is dit een toestel waar ik enkele jaren plezier kan aan beleven voor dan een stapje verder te gaan.........

hulp gevraagd voor iemand die door alles wat er zich aanbied geen keuze kan maken

de DSC-F828 leek mijn van mogelijkheden en 1 lens die toch ook"wat" mogelijkheden heeft geen verkeerde keuze, het toestel is in prima staat en steeds verzorgd.....

is de prijs redelijk correct?

Alvast bedankt voor jullie eventueele reacties

Patrick

momenteel gebruiker van een Sony DSC H9 die een stap verder wil

Re: Tweedehands aankoop Sony DSC-F828

Kijk ens wat je tegenwoordig nieuw voordat bedrag kan kopen. Het is een goede camera maar het blijft een 'compactje' met de nadelen, veel van de soorten fotografie, die je noemt vraagt om een dslr.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Op dit ogenblik is die DSC-828 al een heel oud toestel, en ik ben er zeker van dat je DSC-H9 heel wat beter is. (volgens dpreview is de 828 aangekondigd op 15/8/03 en de H9 op 27/2/07).

450 euro is dus véél te duur, en daarmee zal je niet beter af zijn dan met je DSC-H9.

Voor sportfotografie zal je toch minstens moeten uitkijken naar een instap-DSLR met aangepaste lenzen naargelang de onderwerpen die je wil fotograferen.

Maar denk dan niet, ik koop een DSLR, en dan maak ik meteen prachtige foto's...
      Met een DSLR moet je leren werken om er het beste uit te halen, in de automatische standen valt het meestal allemaal tegen, zeker als je actiefotografie wil doen.
      Je moet zeker de basisbegrippen (sluitertijd, diafragma, scherptediepte, iso, wibalans...) kennen en weten wat er gebeurt als je ergens een parameter aanpast.
      Op die manier kan jij bepalen wat het toestel moet doen, en dan pas krijg je betere foto's (als je het juist doet natuurlijk).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

450 euro is volgens mijn inziens te veel, zou eerder denken aan +/300 euro, wat nog voldoende is.

Comment

De F828 is in April 2004 !! vergeleken met diverse andere camera's zie http://www.dpreview.com/reviews/Olym...0WZ/page17.asp kijk hier vooral naar Image Quality !!
          De enige camera uit dat rijtje die enige waarde behouden heeft is de Olympus C8080 waar bedragen van wel € 300 voor worden betaald, hoofdzakelijk vanwege de lens.
          Er is voor € 450 een veel betere en jongere bridge camera te koop.

Comment

Deze camera is een goede camera, ondanks dat de camera "wat verouderd" is. De camera heeft een ontzettend goede en lichtsterke lens (2.0-2.8) en levert tot ISO 400 prachtige beelden af. Bij ISO 400 is er ruis aanwezig maar kan men er nog een goede afdruk van krijgen (weinig tot geen ruisonderdrukking in tegenstelling tot de compacts van nu!). Met een programma dat ruis kan verwijderen kun je heel ver komen.

Als we kijken naar de autofocus dan is het een van de weinige prosumers die mijn kinderen op de foto kon krijgen. De autofocus is net zo snel of sneller als die van de Pentax IST Ds en bijna net zo snel als van mijn Olympus, beiden spiegelreflexen.

Daarnaast kan deze camera in totale duisternis fotograferen door een vernuftig AF ondersteuningssyteem en night-view.

Destijds kwam in de review van dpreview ter spraken dat er spraken zou zijn van PF (paarse randen bij veel contrast). Dit valt in "real life" afdrukken reuze mee en is heel makkelijk te verwijderen met een goed beeldbewerkingsprogramma (1 druk op de muisknop is dan genoeg).

Ik vind het wel veel geld voor deze camera, maar ik denk dat €250 euro tot €300 euro een heel redelijke prijs is.

Ik heb dezelfde camera gekocht, inclusief beschermingstas van Sony, 2 batterijen, geheugenkaarten (1GB CF en een aantal memory cards van samen zo'n 1 GB), 3 filters voor €250. De camera is als nieuw.

Goed zoeken is dus mijn advies en direct toeslaan als je er een ziet staan voor een goede prijs. Ondanks dat ik meerdere camera's heb, gaat deze nooit meer de deur uit. Ik fotografeer er echt heel graag mee.

Foto's van de F828 kun je hier vinden.

Aan de foto's is niet meer gedaan dan de normale bewerkingen (was verscherpt, kleuren iets opgetrokken en soms de belichting wat bijgesteld. Sommige foto's zijn gecropt in verband met de compositie.)

Succes met je aankoop,
            Bart

Comment

Ik ben reeds 4 jaar in bezit van dit toestel. De F828 is een legendarisch toestel en je kan er echt mooie foto's mee maken, maar de beperkingen t.o.v. een hedendaags model zijn toch groot. De iso durf ik niet boven 200 zetten (en reeds dan is er al ruis in een blauwe lucht). De lens is een goede lichtsterke, maar geeft in bepaalde omstandigheden nogal wat purple fringing en CA. (is wel weg te werken, maar vraagt voor xxx foto's al veel tijd).
              Zoals mijn voorganger al zei: Voor 250 euro zou ik hem kopen (als in perfecte staat), maar 450 is er zwaar over. Kijk maar eens wat je nu al nieuw kan kopen voor dit bedrag (bijv. Sony a200 met basislens).
              Kijk liever de kat uit de boom naar een goedkoper exemplaar, of een nieuw toestel in aanbieding voor dat bedrag.

Succes!

Comment

De lichtsterke lens van de F828 is geweldig, dit wordt echter negatief gecompenseerd door het ontbreken van beeldstabilisatie.
                Een Fuji S100fs presteert prima bij hogere ISO waarden, heeft beeldstabilisatie aan boord en kost slechts (??) € 479.
                Purple fringing vertonen ze beiden, en zoals reeds gezegd, dit is vrij eenvoudig te verhelpen.
                Investeren in een camera die werd geïntroduceerd in augustus 2003 lijkt mij in ieder geval niet verstandig.
                Ik heb dat prachtige bakbeest ook maar ik weiger 'm op te hemelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  De lichtsterke lens van de F828 is geweldig, dit wordt echter negatief gecompenseerd door het ontbreken van beeldstabilisatie.
                  Een Fuji S100fs presteert prima bij hogere ISO waarden, heeft beeldstabilisatie aan boord en kost slechts (??) € 479.
                  Purple fringing vertonen ze beiden, en zoals reeds gezegd, dit is vrij eenvoudig te verhelpen.
                  Investeren in een camera die werd geïntroduceerd in augustus 2003 lijkt mij in ieder geval niet verstandig.
                  Ik heb dat prachtige bakbeest ook maar ik weiger 'm op te hemelen.
                  Ik vind €450,00 ook echt te veel hoor. Maximaal €300,00 met heel veel extra's zoals bijvoorbeeld de externe flitser, eventueel extra batterij enz... Voor de camera alleen zou ik maximaal €250,00 betalen als deze was met geheugenkaart en draagtas en anders €200,00 maximaal. Er zijn tweedehandsspiegelreflexen die voor minder weg gaan, maar goed, daar heb je dan vaak een kitlens bij. De lens is natuurlijk bijzonder lichtsterk. Bij mij gaat het bakbeest nooit de deur uit

Groeten,
                  Bart

Comment

Als je echt vooruit wilt, denk ik dat je beter uitkijkt naar een instapmodel van Canon of Nikon, type Canon 1000D + 18-55 IS of Nikon D60 + 18-55VR. Deze kosten zo'n € 450 en dan kan je je later een 55-250 IS/VR lens aanschaffen voor € 200 - 250 en zo heb je een pakketje waar je langer vooruit mee zult kunnen dan met die Sony.

Je hebt immers reeds een bridgetoestel en bent vast tot de conclusie gekomen dat er een aantal zaken beter kunnen. En dan kom je vanzelf bij een DSLR uit. Geloof me, ik heb hetzelfde pad gevolgd. Met je huidig toestel kan je jezelf al vetrouwd maken met de basisprincipes van de fotografie (manuele instellingen, aanpassing ISO, diafragma, sluitertijd, etc.), zodat de leercurve van een DSLR niet te overweldigend zal zijn voor jou.

Misschien wat tegen jouw idee in, maar ik denk dat de meesten me hierin wel kunnen volgen.

Succes met de keuze!
                    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Maar denk dan niet, ik koop een DSLR, en dan maak ik meteen prachtige foto's...
                      Met een DSLR moet je leren werken om er het beste uit te halen, in de automatische standen valt het meestal allemaal tegen, zeker als je actiefotografie wil doen.
                      Je moet zeker de basisbegrippen (sluitertijd, diafragma, scherptediepte, iso, wibalans...) kennen en weten wat er gebeurt als je ergens een parameter aanpast.
                      Dat kan voor een
                      semi prof amateur
                      zeker geen probleem zijn.
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Let op, volgens verklaringen van Samsung gaat Sony in 2009 voor compact toestellen een revolutionaire CMOS sensor op de markt brengen (waarschijnlijk de veel besproken baklighted sensor).
                        Volgens Samsung woordvoerder gaan zij (en waarschijnlijk ook andere fabrikanten waaronder Sony zelf) compacts met deze sensor op de markt brengen.
                        Misschien is het aangewezen wat te wachten, de kans is immers vrij groot gezien de huidige economische toestand dat de prijzen van digitale toestellen, zekers deze met klassieke sensor, zullen dalen.

Comment

Aan ieder van jullie die al gereageerd heeft: mijn hartelijke dank, nooit verwacht dat ik zo snel zoveel reacties zou mogen ontvangen.

Ook waardeer ik de open en eerlijke meningen en ondersteuning die jullie geven.

Door deze informatie ga ik dus afzien van mijn geplande aankoop van een DSC-F828 en informeer en kijk ik even rond voor een recenter en beter toestel aan te schaffen, mijn mening is als je het doet doe het dan vanaf de eerste keer zo goed mogelijk, allé proberen toch.

Is dan een Sony DSLR-A350K een zinvolle en goede investering?

Of kijk ik beter richting Canon, Nikon?

Zijn er websites die je begeleiden naar de keuze van een DSLR camera?

Of oefen ik nog wat verder met mijn Sony DSC H9 tot ik wat meer ervaring heb?

Alle raad en advies is welkom

Nog fijne feestdagen

Patrick

Comment

Ik heb een Sony A300, het "kleiner" broertje van de A350 en ben er erg tevreden mee. Ook kwa lenzen heb je best wat keuze. Al het mooie minolta glas past op Sony.
                            Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

Zowat alle dslr's zijn de moeite waard, ongeacht het merk. Zeker nu de thirdparty fabrikanten zoals Tamron en Sigma hun gamma ook beschikbaar stellen voor Sony, Pentax en Olympus. Zo word je keuze aan lenzen een pak groter.

Ik raad je wel aan om voor je overgaat tot de aankoop van een dslr, ook eens te kijken naar de prijzen van de verschillende types lenzen, flitsers, accessoires. Eens je vertrokken bent met een merk, zul je graag de zaken kopen die het best aansluiten bij jouw type van fotografie en he moet gezegd worden dat de prijzen tussen de fabrikanten nogal kunnen verschillen. Ook niet elk type lens is beschikbaar voor elk merk, al wordt het aanbod steeds groter bij alle merken. Maar op voorhand even wat prijzen vergelijken kan je al wat meer vertellen.

sites: www.fotorubens.be - www.fotokonijnenberg.be - die hebben zowat alles.
                              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
                              X