Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1000D of olympus E-520

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 1000D of olympus E-520

Hoi,

Mijn vader zou ook graag (opnieuw, vorig toestel oly om-10, meer dan 20 jaar oud dus) een nieuw toestel kopen. Zijn doel is hoofdzakelijk familie-kiekjes en architectuur. Hij werkt aan een verzameling over oud metselwerk, echter (voorlopig) enkel voor persoonlijk gebruik.

Nu is de vraag; gaat hij mee in mijn oly-systeem (zie handtekening), waardoor we af en toe eens wat materiaal kunnen lenen van elkaar, of koopt hij zich in in een nieuw systeem.

De opties (zijn budget is +- €600)
    canon eos 1000d met 18-200 is
    olympus E-520 met een 14-42. (en dan mijn 55-200 als aanvulling)

De reden om eventueel voor canon te kiezen is dat er ook T/S- lenzen zijn tegen een (betaalbare tweedehands) prijs. Dit zou echter pas na enige tijd (jaar?) gebeuren.

Zijn er nog andere mogelijkheden die vergelijkbaar zijn? Ik denk bv aan een bridge. Voorwaarde voor hem is wel dat er beeldstabilisatie op zit.

mvg
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Re: Canon 1000D of olympus E-520

Is er hier niemand die mij kan helpen en zijn mening over geven?
    Is het de moeite om er een tweede systeem op na te houden?

grz
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Nu had ik hier toch wel meer reactie verwacht hoor!

Waarom durft niemand hier commentaar te geven? Dat dit geen gemakkelijke keuze is, besef ik ook, maar daarom vraag ik ook raad aan mensen met meer kennis en ervaring...

Is er dan nog niemand die met een vergelijkbaar probleem zit/gezeten heeft?

mvg

Comment

Ik ken geen van beide merken echt goed, maar ik ben helemaal géén voorstander van het 4:3 systeem. Die sensor is m.i. echt al te klein.

Comment

Als ik voor de keuze stond dan werd het de 520 om verschillende redenen; a. ik heb een hekel aan 18-200 mm lenzen en b. samen hetzelfde systeem delen kan buitengewoon prettig en voordelig zijn.
          Sensor afmetingen worden belangrijk bij grotere afdrukken, maar ook met een 520 zijn zeer grote platen te maken waarbij je het relatief geringe verschil tussen 1,6x en 2x crop zou moeten overbruggen door iets meer te uprezzen. Met de huidige geavanceerde software moet dat geen probleem zijn.
          Bij landschappen heb ik liever een 3:2 verhouding maar voor portretten prefereer ik de 4:3 ratio, het is dus nooit goed .
          Kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder alhoewel de Canon op hogere ISO waarden, vooral bij ISO 1600, beter presteert.
          Als dat van overwegend belang is, dan is de Canon een betere keuze.
          Persoonlijk heb ik geen belang bij die zeer hoge ISO waarden, in plaats daarvan heb ik me reeds lang geleden bekwaamd in het 'inflitsen' en bereik daar bevredigende resultaten mee.
          Binnen mijn 'levensechte' fotoclubje zijn er leden met deze camera's en die zijn tevreden, en als er maandelijks een aantal foto's aan de wedstrijdwand worden gehangen dan ziet niemand het verschil in beeldkwaliteit.
          Steeds vaker wordt de beeldkwaliteit bepaalt door de nabewerking, dat is (helaas?) voor velen een essentiele factor geworden.

Comment

als ik dit hier en in mijn andere draadje bekijk, dan lijkt het er op da pc-lenzen uit de mode zijn? Dus om die reden zou ik het niet moeten doen? Dan kunnen we beter bij 1 systeem blijven. (kan ik zijn body ook af en toe eens lenen)

thx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
              De reden om eventueel voor canon te kiezen is dat er ook T/S- lenzen zijn tegen een (betaalbare tweedehands) prijs. Dit zou echter pas na enige tijd (jaar?) gebeuren.
              Als dat de enige reden is om een Canon te overwegen, dan zou ik gaan voor de Oly... De T/S lenzen van Canon hebben ondertussen al hun bodemprijs bereikt (ook 2dehands...)

Dé reden om voor de Oly te kiezen zijn de Zuiko's die de Canon analogen gemakkelijk overklassen... maar dat wist je vermoedelijk al!
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Working...
              X