Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50D RAW vs sRAW1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50D RAW vs sRAW1

Mijn 50D is vandaag aangekomen, dus besloot ik maar wat aan pixelpeepen te doen en de vergelijking te maken tussen RAW en sRAW1 beeldjes - jaja, ik weet het, ga wat echte foto's trekken en zo ... .

Nu blijkt wel dat det sRAW1 beeldjes inderdaad gevoelig minder ruis hebben, ook al verklein je het RAW beeld naar dezelfde grootte van het sRAW1 beeld.

Hieronder twee voorbeelden gepost op 100%:

Hierboven werd het RAW beeld verkleind met het 'bicubic sharper' algoritme zodat de tekst wat scherper is. Ik vind echter niet meer details terug in het RAW beeld maar wel meer ruis.

In deze vergelijking werd het RAW beeld verkleind met het gewone 'bicubic' algoritme en het scherpteverschil tussen de tekst in beide verdwijnt grotendeels. Ook vind ik dat de sRAW1 er veel minder 'digitaal' uitzit, met ruis van een iets grovere 'korrel' en minder kleurruis.

Vermoedelijk is hier iets softwarematigs aan de hand binnen de 50D, maar het werkt wel. sRAW1 lijkt me een goed alternatief als je bij weinig licht fotografeert omdat het je de moeite bespaart het ruis in post-processing weg te werken.

Iemand een idee wat de oorzaak is dat sRAW1 het op het eerste zicht zoveel beter doet op ruis-gebied?
    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Re: Canon 50D RAW vs sRAW1

Denk na voor je overweegt met die alternatieve formaten te werken.
    Volgens mij kan je die enkel met bijgeleverde Canon soft bijwerken/omzetten.
    Aperture bijvoorbeeld ,herkent deze formaten niet.
    Enkel RAW werkt hiermee.
    Geen idee of photoshop deze herkent.

Ik hoop in alle geval dat er een update uitkomt voor Aperture.
    Fotootjes trekken van 20-30 mbytes per stuk
    Zo gaat het natuurlijk vooruit op m'n harddisk hé!
    Herman.
    Canon S90

Comment

Volgens mij kan je die enkel met bijgeleverde Canon soft bijwerken/omzetten.
      Eerst updates gedownload voor photoshop en lightroom.

Nadien kon ik de sRAW1 bestanden moeiteloos importeren in lightroom en als TIFF verder bewerken in photoshop. Ik heb niet alles gecontroleerd, maar de basis-EXIF stond er nog zeker in.

Het enige verschil was dat er een totaal andere witbalans werd toegepast op de RAW. Net na het importeren in Lightroom was de witbalans dezelfde voor beide formaten maar kort nadien wijzigt Lightroom de WB van de RAW terwijl die van sRAW1 hetzelfde blijft. Ik heb de foto's meerdere keren genomen om zeker te zijn dat de camera de kleurtemp niet veranderde, maar het gebeurde iedere keer op dezelfde manier. Kijk je op de Kelvin-balk, dan zie je dat de kleurtemperatuur van beide nochtans hetzelfde is ... behoorlijk vreemd maar de hoofdreden dat ik RAW schiet is precies om die WB te kunnen aanpassen dus is het eigenlijk geen probleem.

Ook kon ik de sRAW1 bestanden rechtstreeks vanuit photoshop openen... nog geen problemen voor mijn workflow dus.
      Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Comment

Herhaal dezelfde oefening nu eens met bicubic smoother en vergroot de sRAW foto.
        Het is overigens zo dat wanneer ik steeds meer afstand neem van de monitor, de verschillen weg beginnen te vallen. Bij de 'realistische' bekijkafstand is het verschil niet meer waarneembaar.

Comment

Working...
        X