Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zie het bos nietmeer door de bomen heen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zie het bos nietmeer door de bomen heen...

Help...

Ik zie als absolute leek namelijk het bos nietmeer door de bomen heen. Er worden overal zoveel camera's aangeboden, elk met zijn specifieke kenmerken, elk met zijn merk, elk met zijn prijs. Probleem is dat ik niet weet wat ik nodig heb, of wat een goede prijs-kwaliteitsverhouding is.

Situatie : Ik ben momenteel in het bezit van een simpele compactcamera, panasonic DMC-LZ2. Heel toffe camera, waar voor een compact te zijn echt wel goede foto's uitkomen. Ik ben zelf heel graag met fotografie bezig, lees regelmatig mee op het forum, camera gaat overal mee heen,... Sinds ik vorig jaar een weekje de spiegelreflex van een vriend heb mogen inpalmen, ben ik overtuigt geraakt: ik wil overstappen naar een reflex. Ik ben het beu dat ik nu ongeveer niets kan instellen, dat de reactiesnelheid van mijn camera zo verdomd traag is,...

Ik zal vooral algemene dagdagelijkse foto's trekken (op familiefeesten, van spelende nichtjes en neefjes, van de huisdieren,...), met misschien een nadruk op portretfoto's en eventueel macro's voor natuurfoto's. Ik heb niet enorm veel pixels nodig geloof ik, ik heb geen ambitie om posters of giga-afdrukken te laten maken, gewoon A4'tje op zijn max, maar vooral standaard foto-formaat. Mijn budget is niet enorm hoog, met een maximum van rond de 500€. Tweedehands is zeker een mogelijkheid waar ik voor opensta, het enige probleem is dat ik geen flauw idee heb of prijs/ouderdom/kwaliteit verhouding zitten. Wanneer is een spiegelreflex 'oud'? Is een tweedehands van 5jaar oud nog aan te raden?

Daarnaast zit ik met de 'lenzen-kwestie'. Ga ik voldoende kunnen met een gewone standaard kitlens (18-55)? Is een 24-85mm lens voor een beginnende spiegelreflexer beter dan een 18-55?

Oke, genoeg vragen geloof ik... Bedankt allesinds al!

Re: Zie het bos nietmeer door de bomen heen...

alle instapmodellen staan voor u open.
    mist de handleiding eens goed te lezen volledig handmatig in te stellen (hoewel ze dat niet zo graag doen als de wat duurdere modellen).

als fuji (en bijkomend nikon) gebruiker: D40X of D60 zijn goeie toestellen om mee te beginnen (en met auto stand, dus iedereen kan ze gebruiken). D40 als 2de hands, D60 nieuw (of 2de hands)

ik ben zelf niet zo een liefhebber van de 18-55 die er vaak als kit opzit. Als de optiek nog niet zo heel belangrijk is, maar je toch een goeie range wilt hebben en om niet te dikwijls van lens te moeten wisselen, is de 18-200 misschien een optie (kost wel bijna 500 euro).

bij studio 73: D60 met 18-55 VR, f 3.5-5.6: 499 euro. Juist binnen het budget en je hebt een VR lens. Zonder de VR (vibratie reductie) betaal je 10 euro minder.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Re: Zie het bos nietmeer door de bomen heen...

Wat is dan net het verschil tussen de D40 en de D40X? Ik las daarnet ook ergens dat de D40 niet gemotoriseerd is. Wat is dat? Welke problemen kan dat inhouden? Is het an sich al een probleem?)

Ik ben daarnet een tweedehands D40 kit tegengekomen, 3maanden oud, vraagprijs 220€. Volgens mij is dat toch zeker niet teveel? Als ik naast die kit dan nog een 55-200mm zou aanschaffen, heb ik een 'beginnerssetje' waar ik iets mee kan? Welke 55-200 lenzen zijn aan te raden (ik zag daarnet bv een tamron 55-200mm staan, tweedehands maar amper gebruikt, voor 75€. Dit lijkt mij erg goedkoop om een degelijke lens te zijn?)

Comment

Working...
      X