Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag advies: canon vs fujifilm compact

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Graag advies: canon vs fujifilm compact

hoi iedereen,

ik had graag jullie advies mbt een compact camera. Ik heb al veel reviews gelezen, heb een voorkeur, maar ik blijf twijfelen en kom er niet uit...

Even schetsen:

- doel: voornamelijk huis-tuin-en-keuken-kiekjes van mijn dochtertje en toekomstige kindjes, huisdieren, feestjes, bouw. In een latere fase zou ik graag van fotografie mijn hobby willen maken maar de eerste jaren zal ik daar niet zoveel tijd voor hebben.

- belangrijk: scherpe foto's, zowel binnen als buiten, liefst zo weinig mogelijk flits gebruiken indien mogelijk, de camera moet een video-functie hebben om filmpjes (met geluid!) te kunnen maken.

Ik heb vroeger een Canon reflextoestel gehad, en zéér tevreden van geweest. Ik heb prachtige foto's gemaakt en heb er wat aanleg voor (allez, dat vind ik zelf hé ;-)) dus enerzijds overweeg ik om terug een spiegelreflex te kopen, anderzijds denk ik dat het echt overkill gaat zijn waarvoor ik hem effectief ga gebruiken.

Dus: dan maar een compactje. Ik twijfel tussen een Fujifilm (F50fd, F60fd, F100fd) en Canon Ixus (80, 85,90). Of zijn er andere merken die hier perfect kunnen tussen passen?

Ik geef voorkeur aan de F100fd wegens
    - breedhoek (28mm) en 5x optische zoom
    - gezichtsdetectie 3.0 + dubbele beeldstabilisatie
    - bekend om low noise bij hoge iso waarden
    - super ccd

MAAR Canon is natuurlijk ook zeer goed, én bovendien goedkoper.

Help oh help, welk toestel moet ik kiezen? De f100fd is 259€, als ik er nog 100€ bijklets heb ik al een bridge toestel van goede kwaliteit... niet?

graag jullie advies!!

alvast erg bedankt, cwi

Re: Graag advies: canon vs fujifilm compact

Als je zeker bent om bij een compact te blijven, geloof me, koop de Fuji, de canons zijn op gebied van ruis ( bij DSLR's héél goed ) bij compacts niet echt om naar huis te schrijven, ik heb de Canon ixus 980IS gehad ( topmodel ) en was niet echt tevreden over de resultaten, mijn Fuji F30 ( ouder toestel ) presteerde stukken beter.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Re: Graag advies: fujifilm S2000HD

awel, ik heb nu mijn oog laten vallen op de S2000HD

tis wel geen klein compactje maar in mijn ogen heeft dit toestel alles wat ik erin zoek

is er iemand die ervaring heeft met dit toestel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Als je zeker bent om bij een compact te blijven, geloof me, koop de Fuji, de canons zijn op gebied van ruis ( bij DSLR's héél goed ) bij compacts niet echt om naar huis te schrijven, ik heb de Canon ixus 980IS gehad ( topmodel ) en was niet echt tevreden over de resultaten, mijn Fuji F30 ( ouder toestel ) presteerde stukken beter.
        De Fuji F30 en F31 waren heel goed op hoge iso, de huidige modellen zijn niet beter dan de meeste andere merken.

Op dit ogenblik moet je de F30/F31 niet meer als referentie gebruiken om Fuji aan te raden, want Fuji heeft spijtig genoeg geen compact meer die zo goed is op hoge iso.

De Fuji S100FS is wel vrij goed op hoge iso, maar dat is dan ook geen echt "compactje"...
        Last edited by Black B@ndit; 12 december 2008, 03:22.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Daar heb je wel ergens gelijk Bart, het aantal pixels/sensoroppervlakte is met die hoge resoluties niet bevorderlijk voor de ruis. Ik heb mijn Canon ixus 980IS ( op zich goed toestel maar het lag me totaal niet ) na 2 weken verkocht en vervangen door een goedkoper ding, namelijk de Panasonic Lumix DMC-TZ5 en die vind ik echt aangenamer om mee te werken en met zijn 9 milj pixels een stuk onder de 14 milj van die Canon.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

voor die Canon Ixus toestelletjes maken ze tegenwoordig enorm veel reclame hé, ik vraag me af in hoeverre wij -de consument- niet mee voor die reclame betalen. Trek dat van de prijs af - wat schiet er dan nog over van de prijs/kwaliteit verhouding?

Ik heb ook gehoord/gelezen dat de F31 een enorm goed (maar oud) toestel zou zijn. En dat Panasonic Lumix ook best goed zou scoren naast Canon en Fuji...

Kan ik de S2000hd vergelijken met bvb een Canon Ixus of Fuji F100fd?

Voorlopig blijft deze mijn voorkeur behouden, ook al is hij niet het "beste" toestel qua ruis en hoge ISO waarden, maar je moet ergens een compromis maken en het feit dat hij in HD kwaliteit zit met zijn filmpjes compenseert voor mij zijn iets lagere kwaliteit.

Vraagje: zie je dat verschil in kwaliteit in je gewone formaat foto's? Of zelfs op het computerscherm?? Kan je als gewone "leek" uberhaupt wel een verschil ontdekken in al die verschillende toestelletjes? Of is het echt enkel door de experts te merken??

Comment

Bij dpreview hebben ze deze post blijkbaar gelezen, ze hebben vandaag speciaal voor jou een aantal compacte toestelletjes getest:

Highly recommended: Canon IXUS 870IS

Overall winner: Fujifilm f100fd

Dat maakt het voor jou waarschijnlijk veel gemakkelijker om een keuze te maken.
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De Fuji F30 en F31 waren heel goed op hoge iso, de huidige modellen zijn niet beter dan de meeste andere merken.

Op dit ogenblik moet je de F30/F31 niet meer als referentie gebruiken om Fuji aan te raden, want Fuji heeft spijtig genoeg geen compact meer die zo goed is op hoge iso.

De Fuji S100FS is wel vrij goed op hoge iso, maar dat is dan ook geen echt "compactje"...
                Dank voor de info

Ik had m'n zinnen gezet op de IXUS 870IS (oa wegens de relatief wijde groothoek van 28mm ) en de goede commentaar van onze vriend Ken Rockwell.
                Ik verwacht van zo'n kleine CCD sensor niet dezelfde prestaties als van een DSLR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cwi Bekijk bericht
                  voor die Canon Ixus toestelletjes maken ze tegenwoordig enorm veel reclame hé, ik vraag me af in hoeverre wij -de consument- niet mee voor die reclame betalen.
                  Ik vraag me dat helemaal niet af.
                  ALLES wat een fabrikant doet wordt door de afnemers betaald.
                  Welkom in the world

Comment

die canon ixus toestelletjes smijten ze echt naar je hoofd tegenwoordig... zelfs op Donna!

dus om origineel te wezen moet ik het al niet meer doen ;-)

zeer interessant artikel op DPReview, vooral het feit dat Canon Ixus 90 geclassificeerd werd onder "Ultra Compact" en Fuji F100fd onder "Premium Compact" maakt de keuze idd wel iets gemakkelijker.

Maar...

Zoals ik eerder al zei ben ik ook zeer gecharmeerd door de S2000hd. Ben nu dus aan het twijfelen tussen de F100fd en S2000hd. Van het ene weet ik dat het een geweldig toestel is, van het andere zijn er amper recenties te vinden, enkel de officiele press release duikt overal op. Prijsverschil is 20€...

Moet toch wel dringend eens een keuze maken want straks is het kerst en heb ik terug wazige en slechte familiefoto's

Comment

Hallo, Ik heb enkele weken geleden een Panasonic DMC-TZ5 gekocht en ik denk dat dit prijs-kwaliteit momenteel de beste compactcamera is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marc001 Bekijk bericht
                        Hallo, Ik heb enkele weken geleden een Panasonic DMC-TZ5 gekocht en ik denk dat dit prijs-kwaliteit momenteel de beste compactcamera is
                        Hier ook een zeer tevreden gebruiker

Comment

Hier ook een zeer tevreden gebruiker
                          Idem hier! G7, G9, G10, S5, SX1, Ixus'en, TZ5...en sinds vandaag terug een TZ5 als de post wil meewerken . Vooral de foto's van buiten zijn en compact + 10x zoom. Binnen kan wel beter maar daar is geen enkele compact perfect (alhoewel ik binnen wel tevreden was van de G10 wat ze ook schrijven op het internet..en ik heb test-foto's ).

Misschien toch ook eens kijken naar de FZ28, die krijgt ook goede feedback en valt heel goed mee van prijs!

Nu, je hebt al een reflex gehad...een Nikon D60 + 18-55VR is nog maar €399 hé?! Dat is toch ook nog vrij compact tov een bridge? Van de D60 was ik heel tevreden trouwens en die kitlens is niet slecht.

Succes

Comment

Ik heb de indruk dat als je de tele (van de DMC-TZ5) niet gebruikt binnen dat je dan veel scherpere foto's krijgt. Met de groothoek ben je nogal vlug geneigd om in te zoomen, terwijl je dit makkelijk opslost door wat dicher bij het te fotograferen object te gaan staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marc001 Bekijk bericht
                              Ik heb de indruk dat als je de tele (van de DMC-TZ5) niet gebruikt binnen dat je dan veel scherpere foto's krijgt. Met de groothoek ben je nogal vlug geneigd om in te zoomen, terwijl je dit makkelijk opslost door wat dicher bij het te fotograferen object te gaan staan.
                              De lens van die DMC-TZ5 heeft in breedhoek een maximale diafragma-opening van f3,3 en in de tele stand is dat nog f4,9. Er zit dus een stop verschil tussen breedhoek en tele, dat wil zeggen dat er in de breedhoek-stand dubbel zoveel licht op de sensor valt.
                              Daardoor is de sluitertijd korter, of kan de iso een stop lager gezet worden.
                              Door een kortere sluitertijd heb je minder kans op bewegingsonscherpte, maar ook de kans op bewegingsonscherpte door camerabeweging is met een breedhoek veel kleiner dan in de tele stand.
                              Met een lagere iso waarde heb je minder ruisonderdrukking en dus ook weer scherpere beelden.
                              Het is dus wel degelijk mogelijk dat de foto's minder scherp worden als je de tele gebruikt.
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X