Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste voorzichtige test met multiple flash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste voorzichtige test met multiple flash

    Hallo,

    Vandaag me voor het eerst gewaagd aan het gebruik van twee Nikon flitsen, de SB28DX (bovenop de D100) en de SB80DX in 'wireless slave' modus als hulpflits.



    Ik moet de zaken nog wat fijn tunen, deze eerste test was een kennismaking met het fenomeen draadloos slaveflitsen en de instellingen van de units beter leren begrijpen.

    De SB80DX werkt 'slave' in twee modi, manueel instelbaar van 1/1 tot 1/128ste v.d. power of automatisch. De SB28DX mag niet in D-TLL modus staan (preflashes brengen de slave flits in verwarring) maar in gewone TTL modus. (Hoe heb ik technisch nog niet kunnen vinden tot hiertoe)

    Het is nu leren tweaken met opstellingsplaats, flashcompensatie tot ik een degelijk effect bekom.

    De eerste kennismaking leverde al een behoorlijk resultaat af met nog een klein schaduwvlekje voorraan (ps let niet op het stupid onderwerp en locatie, ik heb er de logeerkamer even voor aangeslagen )

  • #2
    Hoe wordt het signaal aan de slave gegeven? Heb je daar een transmitter voor of gebeurt dat door het toestel of de flits op de camera? Ik doe soms iets gelijkaardigs voor macro: 1 flits op de camera in E-TTL en een andere flits aan het X-sync contact om de schaduwen weg te flitsen. Ik heb geen zin om 400 euro uit te geven aan een 550EX - misschien later nog eens...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      je gebruikt blijkbaar ook zo'n kenko air bus, vroeg me even af of dit goed werkt bij u, bij mij werkt het redelijk goed maar niet 100%.

      Kwestie van die opstelling, volgens mij om echt geen schaduwvlekje meer te hebben heb je er drie nodig.
      'k heb eens een interesant artikel gelezen op het internet maar vind het niet meer, daarin kwam het hem op neer dat ze eerst bekeken welke hoek de lens had, de flashes zetten ze net buiten die hoek eentje links en eentje recht in een hoek groter dan 90 graden (naargelang het onderwerp) zo flitste de ene flash de schaduw van de andere weg terwijl hij ook het onderwerp belichte natuurlijk, ook werd er een flits gebruikt vanop het toestel, allen hadden softboxen er op.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Ik ben natuurlijk geen expert, maar wil toch iets kwijt.
        Fredericrom zou wel eens gelijk kunnen hebben over de drie flashen. Uit mijn cursus studio belichting (wel voor bewegend beeld) heb ik ook geleerd dat als je en studiogast wil uitlichten je ook drie spots nodig hebt. (ik denk dat die "studiogast" hier wel te vergelijken is met je bus lucht). De derde spot of hier flash dient dan voor de extra schaduw maar ook om het onderwerp meer los te maken van de achtergrond. Heb een vermoeden dat dit hier ook toepasbaar is maar ben niet zeker natuurlijk.

        Groeten,
        Kristof

        Comment


        • #5
          bedankt voor de tips. dat moet ik zeker eens bekijken, ik heb nog een studiospot en moet eens een testopstelling maken.

          wat die tweede flash betreft, ze heeft een sensor die reageert op de eerste flash, kan ook de onboard flash van een toestel zijn, ik gebruik geen speciaal device, enkel de flash in wireless slave mode.

          Comment


          • #6

            Ik weet niet of je echt 3 flitsen nodig hebt, maar wat ik wel zeker ben, is dat je met reflectieschermen moet werken om het flitslicht verder te diffusen en terug naar je onderwerp te sturen. Ik denk dat zelfs met 3 flitsen (zelfs met softbox) je nog altijd niet de ideale egale belichting.
            Anyway, heb het alleszins zo eens ergens in een boek gelezen. Straks eens zien of ik het rap terugvind.

            Henk

            Comment


            • #7
              Originally posted by Phille
              wat die tweede flash betreft, ze heeft een sensor die reageert op de eerste flash, kan ook de onboard flash van een toestel zijn, ik gebruik geen speciaal device, enkel de flash in wireless slave mode.
              Wil je zeggen dat de output van de flash op de camera ervoor zorgt dat de slave flash in actie treedt? Ik dacht dat er een radiosignaal aan te pas kwam. Enfin, ik meen toch te weten dat het bij Canon zo is. Uit jouw uitleg maak ik op dat je om het even welke flash kan gebruiken om de slave te triggeren - klopt dat?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                dat klopt, zolang de flash maar geen preflashes uitstuurt :

                www.bythom.com

                Does or doesn't it work?

                --------------------------------------------------------------------------------

                It seems that, despite Nikon's somewhat confusing instructions to the contrary in the SB-80DX manual (page 86, note after Step 5), D1 and D100 users continue to try use wireless flash in D-TTL flash modes. And because they see the wireless flash fire, they think that it works.
                So try this experiment at home:

                Put the D1 or D100 in Rear Sync mode.
                Use Shutter-priority exposure mode.
                Select an exposure that has a shutter speed of 1 second or longer.
                Set your on-camera flash to D-TTL flash mode.
                Set your wireless off-camera flash to Automatic wireless mode.
                Take a picture.
                What you should see is that the wireless flash triggers with the pre-flash from the camera (the first set of flashes). At the end of the exposure both flashes probably trigger again (the remote wireless flash might not flash again if it hasn't refereshed).

                If you have a flash meter, try metering all this and see what you find (you'll have to isolate the light from each flash so the meter only sees one at a time). I've found that you can manipulate the heads to sometimes get a proper exposure, but it's a safe bet that it's not the flash exposure the camera is calculating.

                The problem is the pre-flash. The D-TTL pre-flash contains 18 discrete pulses arranged in a time pattern:

                ooo oooo oooo oooo ooo ...(camera calculates)... Flash!

                The wireless flash tries to match what the camera is doing with the main flash. It starts firing with the first pulse and stops with the last. Then starts up again when the main flash occurs. This has a couple of consequences:

                The pre-flash reflections measured by the camera are "augmented" by the wireless flash. There's a tendency for the meter to get confused by the extra light during the pre-flash.
                The wireless flash may not recycle fast enough. The response to the pre-flash causes the wireless flash to fire once, then it's asked to fire again very shortly thereafter. Depending upon battery condition and the amount of time before the second response, the wireless flash may not have enough oomph to match what the main flash is doing.
                So forget about using D-TTL for wireless without help (keep reading). The best wireless solution you can obtain with the D100 and D1 series and all-Nikon equipment would be to put the on-camera flash in Automatic flash mode and the remote in Automatic wireless. The best wireless solution you can obtain with the D100's internal flash is to put it in Manual flash mode (through the custom settings), and put the remote wireless flash in Manual wireless mode. This, of course, means that you have to do precise manual flash calculations, especially since the internal flash always fires at the same value when in Manual flash mode.

                That said, there are two ways I know of to get passable "quasi D-TTL" wireless results (though it seems to vary a bit with flash units):

                Use an SB-26 as your remote wireless flash. Make sure that it the switch on the front is set to the "D" (delay) position.
                Set the on-camera flash to Standard TTL. Set the flash exposure compensation for this flash, as desired (it will be reflected in the remote flash, too!).
                or

                Get a Wein Hot Shoe Slave (model HS Digital), which acts as a remote wireless trigger that ignores pre-flashes.
                Plug any D-TTL flash into the Nikon digital body, and set it to Standard D-TTL.
                Plug the remote flash (it doesn't have to have it's own wireless ability) into the Wein slave and set it to Automatic flash mode.
                In general, I've found that this second solution tends to work best if you use the Wein-based flash as your primary light (remember, it's in Automatic flash mode) and the on-camera flash as your fill light. That means that I often dial down the flash exposure compensation for the on-camera light (another reason I want to be in Standard D-TTL; in balanced fill flash modes I lose the ability to control the exact flash level)>

                Comment


                • #9
                  Cool. Bij Canon heb je al meteen een paar dure stukken nodig (high-end 550EX flits of transmitter om slaves aan te sturen) om zoiets te kunnen doen, maar dan wel volledig E-TTL (of zou ik dat te positief geïnterpreteerd hebben?).
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    neen, het zou kunnen, de nieuwe SB800DX heeft nu ook de D-TLL mogelijkheid in combo met 3 slave flitsers. daar wordt wel alle info over en weer gestuurd omdat de instellingen, WB, en andere, distance, 3Dmeting en zo ook naar elke flits moet. Knap staaltje techniek als je 't mij vraagt, wat bewijst hoe snel brekeningen gemaakt worden. Tegen dat de knop is ingedrukt, is er een hele hightech wereld aan je voorbijgegaan

                    Comment


                    • #11
                      ik heb een 10D en een 550ex flits maar gebruik de metz54mz3 als slave en dat werkt prima wel de metz in de slave stand zetten.
                      met vriendelijke groeten Jack

                      Comment

                      Working...
                      X