Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nu een D300 aanschaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nu een D300 aanschaffen?

Zit al een tijdje te denken aan een nieuwe camera. Mijn oog is gevallen op de D300.
    Ik wil er voornamelijk architectuur, landschappen en sport mee gaan fotograferen.
    Als eerste lens wilde ik de 17-55 f2.8 erbij nemen. Alhoewel ik ook aan de 24-70 zat te denken, maar dat ga je toch wel wat groothoek missen op de D300.

Waarom twijfel ik dan nog ?
    Eind november las ik op diverse forums dat Nikon op 1 december nieuwe camera's zou gaan aankondigen. Het stond bijna wel vast dat het de opvolger van de D3 zou worden, maar er waren ook geruchten over een opvolger van de D300 (ook al omdat de D300 en D3 bijna gelijktijdig op de markt kwamen). Het is dus nu alleen de D3x geworden.
    Volgens mij is de kans groot dat Nikon eind januari of begin februari weer nieuwe camera's gaat aankondigen.
    Ik weet dat de D300 gewoon een geweldige camera is en er weinig mis mee is. Maar de techniek gaat tegenwoordig zo snel, kijk hoe de D90 presteert bij hoge iso waarden tov de D300, dat de opvolger ongetwijfeld een aantal verbeteringen zal hebben.
    Als er dus een opvolger eind januari zou komen kan ik best nog wel even wachten. Zou dit pas in de zomer of zelfs nog later worden dan ga ik toch echt wel deze maand de D300 kopen.
    Wat vinden jullie ? Gewoon nu kopen......

Re: Nu een D300 aanschaffen?

Een opvolger voor de D300, omdat er zogezegd een opvolger is voor de D3
    Hij zal er zeker komen maar ik denk eerder tegen het volgend najaar.
    De D3X is geen opvolger van de D3 maar komt naast deze te staan en is voor een ander publiek.
    Het gamma is nu vergelijkbaar met het Canon Pro gamma.
    De 1ds III is ook geen opvolger van de 1d III.
    De geruchten van de D3X waren er reeds bij de intro van de D3, naar analogie van de D2 reeks.(D2h - D2x)
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Je kunt tegenwoordig nergens vanuit gaan. Het is net het harmonika-affect........., de enige vraag die je kunt stellen is "verwacht je significante verbeteringen?"
      [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
        Je kunt tegenwoordig nergens vanuit gaan. Het is net het harmonika-affect........., de enige vraag die je kunt stellen is "verwacht je significante verbeteringen?"
        Wat ik verwacht is dat er nu ook net zoals de D90, video mogelijkheid op gaat zitten. Hier zit ik duidelijk niet op te wachten.
        Misschien zal ook het aantal MP omhoog gaan. Is leuk maar als dit gepaard gaat met meer ruis, zoals duidelijk het geval is bij de Canon 50D, dan is dit natuurlijk ook niet wenselijk.
        Wat wel handig kan zijn, zijn betere hoge-iso prestaties.
        Maar het belangrijkste is dat als ik hem deze maand koop, en een maand erna wordt de opvolger aangekondingd, je toch wel spijt krijgt dat je niet nog heel even gewacht heb.
        Dat ik tot de zomer ga wachten is uitgesloten.

Comment

Dit is de beste manier om nooit een camera te kopen: bij een nieuwe release gaan wachten tot de prijs zakt en je dan afvragen er komt toch niet snel een nieuwe.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit is de beste manier om nooit een camera te kopen: bij een nieuwe release gaan wachten tot de prijs zakt en je dan afvragen er komt toch niet snel een nieuwe.....
            Dat klopt. Zo kan je inderdaad nooit iets kopen.
            Maar in mijn geval is het toch iets anders. Ik heb ruim anderhalf jaar geleden een tweedehands D40 gekocht met kitlens als mijn eerste dslr. Sinds begin november ben ik pas aan het kijken naar een upgrade. Het wordt dan mijn eerste nieuwe dslr. Dan wil je natuurlijk niet dat een maand daarna een nieuwe model wordt aangekondigd.
            Het is niet zo dat ik nu ga zitten wachten op de opvolger, en dan weer tot de prijs zakt.......etc...etc.

Comment

Stel jezelf de vraag wat je echt nodig hebt en hoeveel je daaraan wil spenderen. Als er een nieuwe komt is de prijs ook 500 euro meer. De moeite voor enkele technische snufjes extra? Of een marginaal beter ruisbeheer? Of enkel Mp's extra?
              Denk dat uiteindelijk alleen jij dit kan bepalen.
              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                Stel jezelf de vraag wat je echt nodig hebt en hoeveel je daaraan wil spenderen. Als er een nieuwe komt is de prijs ook 500 euro meer. De moeite voor enkele technische snufjes extra? Of een marginaal beter ruisbeheer? Of enkel Mp's extra?
                Denk dat uiteindelijk alleen jij dit kan bepalen.
                In principe heeft de D300 alles wat ik nodig zou hebben de komende tijd.
                Klopt. Indien er een nieuwe camera uit komt zal deze een stukje duurder zijn dan de D300 momenteel. Maar als dat dan ook daadwerkelijk betere foto's qua kwaliteit oplevert ben ik bereid dit ervoor te betalen. Er is natuurlijk wel een grens, want anders kan je zeggen waarom ga je niet voor de D700. Maar deze vind ik echt te duur, en ook de afmetingen zijn iets groter.

De review van de D90 op dpreview gaf aan dat de kwaliteit van de foto's in high-iso beter waren dan die van de D300. Dat is natuurlijk ook logisch want Nikon kan zich niet veroorloven om stil te staan.
                Wat ik dus het belangrijkse vind is de kwaliteit van de foto's, en dan ook onder minder gunstige licht omstandigheden.
                Dus om jou vraag te beantwoorden, in technische snufjes en enkele mp's extra zit ik niet te wachten. Maar een betere ruisbeheer kan nooit kwaad lijkt me.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TonnieB Bekijk bericht
                  In principe heeft de D300 alles wat ik nodig zou hebben de komende tijd.
                  Klopt. Indien er een nieuwe camera uit komt zal deze een stukje duurder zijn dan de D300 momenteel. Maar als dat dan ook daadwerkelijk betere foto's qua kwaliteit oplevert ben ik bereid dit ervoor te betalen. Er is natuurlijk wel een grens, want anders kan je zeggen waarom ga je niet voor de D700. Maar deze vind ik echt te duur, en ook de afmetingen zijn iets groter.

De review van de D90 op dpreview gaf aan dat de kwaliteit van de foto's in high-iso beter waren dan die van de D300. Dat is natuurlijk ook logisch want Nikon kan zich niet veroorloven om stil te staan.
                  Wat ik dus het belangrijkse vind is de kwaliteit van de foto's, en dan ook onder minder gunstige licht omstandigheden.
                  Dus om jou vraag te beantwoorden, in technische snufjes en enkele mp's extra zit ik niet te wachten. Maar een betere ruisbeheer kan nooit kwaad lijkt me.
                  Ik denk dat je er niet te lang zal mogen op slapen, alvorens te beslissen, want
                  het ronkt langs alle kanten dat de prijzen te hoogte zullen ingaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik denk dat je er niet te lang zal mogen op slapen, alvorens te beslissen, want
                    het ronkt langs alle kanten dat de prijzen te hoogte zullen ingaan.
                    hoe kom je aan die informatie en hoe betrouwbaar is ze ?
                    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                      Er gaan geruchten dat de sterke Yen de prijzen zal omhoog jagen. Maar hoe betrouwbaar deze info is, kan ik zelf ook niet beoordelen. Anderzijds is er de steeds verder oprukkende recessie, waardoor meer en meer bedrijven en particulieren de vinger op de knip houden, waardoor je prijsstijgingen beter kan vermijden. Dit wordt afwachten...
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ik werd ook al gewaarschuwd, dat volgende lading D700's duurder zouden zijn door de Yen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo, vermits de D300 ergens rond augustus 2007 is uitgekomen denk ik niet dat je de opvolger de eerste maanden moet verwachten, ik heb de D300 van juni en ben er héél tevreden over.
                          Ik heb in het begin eens een test gedaan met 10*15 foto's en dit tot iso 1600, dit binnen bij avondverlichting en vond die iso1600 nog heel goed presteren.
                          Als die ruis echt zo'n probleem is wacht dan nog tot de D700 gezakt is in prijs, dan ben je zeker dat je goede ruisprestaties hebt. Zelfs de opvolger van de D300 zal deze prestaties niet evenaren dus...
                          Ik lees graag revieuws maar heb toch een paar bedenkingen bij die D90/D300 vergelijking , zulke tests gaan bijna altijd op testwanden met vlakke kleurstukken en dan nog op 100 of 200%
                          uitvergrotingen .
                          Druk eens een a4tje af van een doordeweeks tafereel of zelfs van een schemertoestand en ik denk dat het verschil marginaal zal zijn.
                          Maar voor de dingen die je zegt te fotograferen maakt de ruis imo niet zo veel uit .
                          Wel de 51 scherpstelpunten en de 8fps (bij gebruik v.d. grip) , alsook de mooie kleuren enz
                          Ik heb toen dezelfde bedenkingen gehad als jij en heb ook hier raad gevraagd,
                          waarna ik hem heb gekocht en nog geen seconde spijt heb gehad.
                          Ze kunnen misschien nog wel iets verbeteren maar ik zou eigenlijk niet goed weten wat.
                          Of je moet idd veel concerten doen enzo en dan is de ruis van FX idd beter.

in ieder geval veel plezier met je keuze

grtjs Jos
                          D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                            Ik werd ook al gewaarschuwd, dat volgende lading D700's duurder zouden zijn door de Yen.
                            Bij Art&Craft hebben ze bevestigd dat de prijzen na nieuwjaar met 8% zullen stijgen.

Comment

Working...
                            X