Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 sportfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 sportfoto's

Hallo

Vrijdag hebben we een Nikon D90 aangekocht met objectief AF-S NIKKOR 18 - 200mm 1:3,5 - 5,6 G.
    Bedoeling was om deze lens zowel te gebruiken voor binnenopnamen en sportopnames buiten(cyclocross - wielrennen)
    Vandaag heeft mijn man foto's genomen tijdens de cyclocross in Waarloos.
    De opnames zijn een RAMP !!!!!!!!!!
    Hij had de eerste foto's op de sportstand willen nemen, maar het toestel reageerde niet.
    Dan op automatische stand gezet, maar alles wat ook maar beweegt is heel onscherp,
    We maken duidelijk een fout, maar hebben geen idee wat het kan zijn.
    De beeldkwaliteit staat op RAW.
    Kan het zijn dat de zoomlens niet voldoet voor sortopnames bij dit kleurloze weer? Moet wen we een vaste lens aankopen voor de sportopnames, met 2.8G?
    Is er sowieso een aparte flits nodig bij dit weer?
    Hoe kunnen we het beste leren hoe je goede foto's kan leren maken?
    Ik hoop dat er onder jullie enkele sport"fotografen" zitten, die waardevolle tips hebben om ons deftige foto's te leren nemen.

Groetjes
    Rxgirl

Re: Nikon D90 sportfoto's

Oorspronkelijk geplaatst door rxgirl Bekijk bericht
    Hallo

Vrijdag hebben we een Nikon D90 aangekocht met objectief AF-S NIKKOR 18 - 200mm 1:3,5 - 5,6 G.
    Bedoeling was om deze lens zowel te gebruiken voor binnenopnamen en sportopnames buiten(cyclocross - wielrennen)
    Hij had de eerste foto's op de sportstand willen nemen, maar het toestel reageerde niet.
    Dan op automatische stand gezet, maar alles wat ook maar beweegt is heel onscherp,
    Kan het zijn dat de zoomlens niet voldoet voor sortopnames bij dit kleurloze weer? Moet wen we een vaste lens aankopen voor de sportopnames, met 2.8G?
    Ik hoop dat er onder jullie enkele sport"fotografen" zitten, die waardevolle tips hebben om ons deftige foto's te leren nemen.

Groetjes
    Rxgirl

Ik vrees inderdaad dat de lens (en misschien ook jullie kennis) de beperkende factor geweest zal zijn.
    De lens is niet bepaald lichtsterk wat resulteert in lange sluitertijden die je de onscherpe foto's geeft.
    ISO hoger zetten kan soelaas brengen, maar dan heb je weer extra ruis, dus het is een beetje een afweging maken.

Misschien handig om even een voorbeeldfoto te plaatsen met exif erbij.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Die programma standen zijn niet atlijd juist hoor. Het best is dat je op dat vlak zelf je A en/of je S kiest.

Je iso ga je waarschijnlijk heel hoog moeten instellen (iso 1000 en meer) want je lens die je gebruikt is totaal niet voor sport. De beste keuze is een nikon 70-200 VR f2.8 of een sigma 70-200 f2.8.

Dus kijk een naar je foto's exif's en als je telestand bv op 150mm stond moet je sluitertijd zeker 1/150sec zijn maar het best 150mm x 1.5 crop van je camera zo kom je op een 225.
      Dus staat je lens op 150mm zorg dan dat je sluitertijd 1/225sec is, Alles lager dan 1/150sec zal veel kans hebben op bewegingsonscherpte.

Hoe doe je dat?
      Zet desnoods je iso hoger. Je kan perfect tot iso 1250 gaan met de d90. En je diafragma op f5.6

Groeten Davy
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Ben helemaal geen kenner, integendeel.
        Maar ben wel een enorme cyclocrossliefhebber
        Maar nu ik een bbetje fotografeer kijk ik soms ook eens naar de toestellen die fotografen vasthebben en vandaag zag ik geen één zonder flits.
        Weet niet of het daar aan ligt , maar het zou kunnen.
        Canon Powershot G1 X Mark II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Ik vrees inderdaad dat de lens (en misschien ook jullie kennis) de beperkende factor geweest zal zijn.
          De lens is niet bepaald lichtsterk wat resulteert in lange sluitertijden die je de onscherpe foto's geeft.
          ISO hoger zetten kan soelaas brengen, maar dan heb je weer extra ruis, dus het is een beetje een afweging maken.

Misschien handig om even een voorbeeldfoto te plaatsen met exif erbij.
          ik moet destn gelijk geven, de lens is niet optimaal om bij typisch belgisch weer mooie foto's te trekken.
          ik heb ook een nikon D90 met een Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM lens, en heb er perfect scherpe foto's mee, de lichtsterkte doet er echt veel toe!!
          kijk misschien eens voor een lens van een ander merk, want bij nikon vragen ze meestal nogal veel geld voor een "basislens".
          De kennis doet er natuurlijk ook wel toe, misschien eens kijken voor een curcus fotografie of nuttige tips vragen bij verschillende mensen, ik ben zo ook begonnen:d
          Succes!

Comment

Hoi,

ik heb dezelfde lens. En het werkt zeer goed. Uiteraard, als je een lichtsterke lens hebt, een 2,8, dan zal het beter gaan.

Maar op 200 mm en een sluitertijd van 1/200 of 1/250. en beeldstabilisator op. Dan kan je bijna niet anders dan scherpe foto's te hebben. Tenzij je met uw fototoestel aan het schilderen bent.

De crossers bewegen zeker niet sneller dan 1/200 en zelf kan je ook niet zo snel bewegen.
            Wat er wel de oorzaak is van uw onscherpe foto's. Is bewegingsonscherpte bij het afduwen van de opname. Dus het kleine duwtje op de afdrukknop is soms genoeg om onscherpte te veroorzaken, zeker met uw lens op tele.
            Maar dan creeer je wel een mooie situatie. Een scherpe fot waar he tmoet scherp zijn, de renner. En een wazige achtergrond.

Kan je aan de sluitesnelheid niet komen van 1/200, dan moet je de iso optrekken. Maar uiteraard ga je zeer zeer beperkt ruis krijgen op de foto's.

Dat het toestel niet reageert op S stand ? Ja kan het niet zijn dat het zo is: zolang er niet goed is scherpgesteld kan je niet afduwen ????

Dus eens goed de handleiding lezen, hoe zal het scherpstelveld in gesteld staan. Dynamisch, enkelveld enz....... .
            Ik vind persoonlijk dat sportopnames de moeilijkste dicipline is in de fotografie.

Wat ik ook raar vind, dat je een D90 koopt, en dan wil foto's nemen op de voorgeprogrameerde standen. Zoals "auto" en op "sport".

Op de auto-stand, zal er een gemiddelde opname zijn gemaakt. Ik bedoel de gemiddelde snelheid en het gemiddelde diafragma gekozen worden voor een opname met stilstaande voorwerpen.

Wil je sport fotograferen, dan moet je toestel op de S-stand staan, je steld de sluitertijd in. Bvb op 1/200, en laat het toestel zijn diafragma maar kiezen. Scherpstellen op C van continu. En het kan niet misgaan (alléz in theorie dan. Maar oefening baart kunst.) V eel oefenen.
            Maar als je scherpsteld en je toestel stelt niet continu scherp, en de renner nadert, dan zal de renner niet meer scherp staan op de foto.

Ik heb nu een nieuw toestel, een D300 van Nikon. Ik heb een checklist gemaakt, alléz bijgewerkt. Ik had daarvoor een D40.
            Ik had een checklist, welke instellingen in welke omstandigheden. En alles instellen en shooten maar.

Onthou altijd, het is niet altijd het materiaal hoor. De omstandigheden en de fotograaf spelen zeker de hoofdrollen. in het maklen van goeie of minder goeie foto's

Blijven trainen, niet opgeven.

MVG

Kris

I
            Last edited by Krisss; 30 november 2008, 17:32.
            www.kris-sinnaeve.be

Comment

een gouden raad!!!

iedereen hier zal dit beamen. maak eerst es wa huie en tuinfoto's, gewoon foto's van dingen rondom jullie die niet bewegen! liefts op verschillende tijdstippen en verschillende lichtomstandigheden!!! zo leer je het toestel en de lens kennen! het is een goede lens en het toestel is zeken niet van de minste!!! daaraan ligt het zeker niet!

je kiest natuurlijk ook niet het gemakkelijkste om mee te beginnen!

nie opgeven het gaat wel lukken!
              nikon stuff

Comment

Vandaag was het heel donker weer, en als je dan actiefoto's wil maken heb je een lichtsterke lens nodig. In de automatische standen kom je er dan nog niet, om de kortst mogelijke sluitertijd te krijgen werk ik dan meestal in de diafragmavoorkeuzestand en zet de iso hoog genoeg tot de sluitertijd kort genoeg is.
                Bij dit weer is dat minstens iso 1600 bij f2,8...

In de sluitertijdvoorkeuzestand werken is meestal niet zo'n goede oplossing, want als je dan te weinig licht krijgt voor de maximale diafragma-opening dan heb je allemaal onderbelichte foto's. In de diafragmavoorkeuzestand met het diafragma volledig open heb je altijd een juiste belichting, maar als het dan te donker wordt krijg je bewegingsonscherpte.
                Als de iso niet hoog genoeg kan om bij bij de maximale diafragma-opening een sluitertijd te krijgen die kort genoeg is, dan is flitsen de enige oplossing.

Met een 18-200 kan je niet veel aanvangen voor sportfotografie in dit weer, die is gewoon niet lichtsterk genoeg, en door de kleinere maximale diafragma-opening krijgt die ook problemen bij het scherpstellen.Een 70-200 f2,8 is een veel betere oplossing, maar die is ook heel wat duurder...

De camera is goed genoeg, en als je de basisbegrippen van fotografie kent dan kan je er het maximum uithalen (dat lukt niet op de automatische standen).
                Maar als je de limieten van het gebruikte materiaal hebt bereikt, dan is het ook gedaan....

Volgend weekend is er hier ook een cross, ik hoop dat het weer dan iets beter is.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Hallo

Groetjes
                  Rxgirl
                  Maak je niet te snel ongerust, vrijdag een nieuw toestel met lens gekocht, en vandaag in dat ongunstig fotografisch rotweer aan sportfotografie gaan doen is dan ook niet het simpelste hé.

Volg de tips hierboven reeds gegeven, en leer eerst eens je toestel met lens kennen, daarmee bedoel ik, leer de beperkingen kennen, bv. hoe hoog kan je je iso instellen zodat de beeldkwaliteit (voor jou normen) aanvaardbaar blijft, velen van ons hier, fotograferen met het absolute topmateriaal, zowel van Nikon, Canon of eender welk merk, en dan nog lopen ook wij tegen beperkingen aan in weersomstandigheden als vandaag.

Wees gerust, de combi die je kocht is heus een goede keuze, in deze klasse zal je weinig beter vinden, anders zit je meteen in een prijsklasse maal drie, wat zeker niet wil zeggen dat de slaagkansen ook maal drie zullen zijn. Je betaald hier immers ook nog voor andere dingen, zoals betere afdichtingen, robustheid enz.

Wat ik zou aanraden, koop ook nog eens een goede opzetflits, op bv. iso 1600 inflitsen zal het resultaat reeds heel wat beter maken, maar dan nog zal je ongewenste effecten bekomen, zoals een te helder uitgelichte voorgrond bv. ook bij regen kan het flitslicht dan soms tegenwerken, in de vorm van ongewenste glinstervlekjes.

Kijk morgen maar eens in de krant naar de sportfoto's gemaakt door ervaren sportfotografen met topmateriaal, en vergelijk deze maar eens met deze gemaakt in goede omstandigheden, je zal merken dat ook zij problemen hebben, en dat dergelijke foto's gemaakt op vandaag bijlange geen toppers zullen zijn, en daar heb ik het nog maar over krantenfoto's, waar topkwaliteit nog geen vereiste is.

Het zou natuurlijk maar al te gemakkelijk zijn als je een toestel had, dat je op automatisch zet, en dat steeds de beste foto's maakt in alle omstandigheden, maar best dat dat niet kan, want dan denk ik dat het boeiende er af zou zijn.

Ikzelf fotografeer ruim dertig jaar geregeld sport, en liefst snelle sporten, zoals motorraces en offchore wedstrijden op zee, en durf hier gerust te zeggen, dat ik reeds tevreden ben met een uitsortering van 5% tot 10% als eindresultaat, en dat zelfs bij goede weersomstandigheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krisss Bekijk bericht
                    Wat er wel de oorzaak is van uw onscherpe foto's. Is bewegingsonscherpte bij het afduwen van de opname. Dus het kleine duwtje op de afdrukknop is soms genoeg om onscherpte te veroorzaken, zeker met uw lens op tele.
                    De rest van uw uitleg klopt, maar dit is net waar de VR voor dient. De VR laat toe om een foto van een stilstaand object op 200mm met gemak aan 1/60ste te nemen.

Comment

FestinaLente,

ja ik weet wel wat je bedoelt. Je mag 2 to 3 stops zakken in snelheid.(volgens de fabrikant) In theorie. En met fotografisch goed weer. Kortom in perfect omstandigheden kan het op 1/60 bij 200 mm.

Ik werk al een hele tijd met zo'n lens. Een sigma 18-200 3,5-6,3, met beedstabilisator Ik heb haarscherpe foto's gemaakt op 200 mm met een sluitertijd van 1/15. Maar geen sportfotografie hoor. Maar modellenwerk. Die meisjes staan stil hé. Maar een renner die zoeft over een parcour hé.

In sportfotografie heb te weinig ervaring om in discussie te gaan. Al ben ik al enkele keren naar wielerwedstrijden geweest om te fotograferen. Maar zoals gezegd mijn ervaring is te klein.
                      Maar ik betwijfel het om scherpe foto's te maken van renners op 1/60 op 200 mm. Maar als ervaren fotografen dit zeggen en kunnen doen. Zeker chapeau, voor het materiaal, en de fotograaf.

Greetzzz

Krisss
                      www.kris-sinnaeve.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krisss Bekijk bericht
                        FestinaLente,

ja ik weet wel wat je bedoelt. Je mag 2 to 3 stops zakken in snelheid.(volgens de fabrikant) In theorie. En met fotografisch goed weer. Kortom in perfect omstandigheden kan het op 1/60 bij 200 mm.

Ik werk al een hele tijd met zo'n lens. Een sigma 18-200 3,5-6,3, met beedstabilisator Ik heb haarscherpe foto's gemaakt op 200 mm met een sluitertijd van 1/15. Maar geen sportfotografie hoor. Maar modellenwerk. Die meisjes staan stil hé. Maar een renner die zoeft over een parcour hé.

In sportfotografie heb te weinig ervaring om in discussie te gaan. Al ben ik al enkele keren naar wielerwedstrijden geweest om te fotograferen. Maar zoals gezegd mijn ervaring is te klein.
                        Maar ik betwijfel het om scherpe foto's te maken van renners op 1/60 op 200 mm. Maar als ervaren fotografen dit zeggen en kunnen doen. Zeker chapeau, voor het materiaal, en de fotograaf.

Greetzzz

Krisss
                        Ik zeg net hetzelfde als jij, alleen is het niet de bewegingsonscherpte door het afdrukken, die de beweginsonscherpte op het beeld gaat veroorzaken, omdat het net hetzelfde blijft, of je beweging of stilstand fotografeert. Je moet een aanvaardbare sluitertijd hebben om beweging te bevriezen. Rond 1/200ste zou dit normaal bij wielrenners moeten lukken. Ervaren panners kunnen echter vlijmscherpe beelden maken bij sluitertijden die zelfs nog langer zijn dan 1/60ste. Let wel... hier praat ik over een laterale beweging, en geen frontale, ten aanzien van de lens.
                        Ik denk dat topicstarter zijn probleem voornamelijk zit bij het kiezen van de scherpstelmodus. Daar kies je m.i. best voor AF-C, met een breed scherpstelveld.

De 18-200VR is een heel goeie lens, maar eigenlijk geen lens voor sportfotografie bij slechte lichtomstandigheden. Zoals het licht vandaag was, kan je het licht buiten vergelijken met het licht in een sporthal, en dan komt de 18-200VR, zeker bij ietwat zoom, tekort. Het grootste diafragma, F5,6, vanaf 70mm doet je dan de das om. Je kan wel wat ondervangen door de ISO-waarde op te trekken, maar uiteindelijk zal je waarschijnlijk moeten flitsen om een aanvaardbaar en goed belicht resultaat te bekomen.

Comment

Voor je instellingen op de D90 zou ik volgende aanraden voor sport:
                          - liefst een 70-200/2.8 lens maar ja wordt nog even sparen
                          - Werk in A-mode(diafragma) en zet het zo groot mogelijk(laagste getal)
                          - Nikon (incluis de D90) heeft een goede auto ISO mode. Stel dit in op max ISO 3200(de D90 presteerd vrij goed in hoge iso's en beter een foto met wat ruis dan geen foto). Stel in deze auto ISO mode ook de min sluitertijd in op 1/200 of 1/250
                          - een flits zou ik niet gebruiken, tenzij je niet verder dan 5 a 7m van je objecten verwijderd bent.
                          - zet VR af!. Omwille van de korte sluitertijden heeft het geen zin(tenzij je kan pannen, wat toch wel wat techniek vraagt) en het kan je autofocus wat vertragen.
                          - zet je AF of Continu nietof Single.

Met deze instellingen moet je in minder goede instellingen toch wel resultaten halen.
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

[QUOTE- een flits zou ik niet gebruiken, tenzij je niet verder dan 5 a 7m van je objecten verwijderd bent.
                            [/QUOTE]

Als cyclocrosstoeschouwer zit je er altijd "boenk" op.
                            Dit maakt de sport zo populair.
                            Dit is misschien de reden waarom ik de flitsen zie afgaan op een wedstrijd.
                            Canon Powershot G1 X Mark II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pwi60 Bekijk bericht
                              Als cyclocrosstoeschouwer zit je er altijd "boenk" op.
                              Dit maakt de sport zo populair.
                              Dit is misschien de reden waarom ik de flitsen zie afgaan op een wedstrijd.
                              In een voetbal stadium zie ook regelmatig een flits afgaan vanuit de tribunes. Denk dat dat ook maar iets uithaald?
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                              X