Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwarte vlek alpha 200 sony

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zwarte vlek alpha 200 sony

hallo iedereen,

ik heb zo'n 3 weken geleden een alpha 200 van sony gekocht. Ik heb er al wat mee geëxperimenteerd en ik heb het volgende vastgesteld: op sommige foto's is er onderaan in het midden een langwerpige bolle vlek te zien. Het komt voor op ongeveer 30 procent van de foto's en vooral als ik in donkere ruimtes foto's neem. Komt dit door een technisch defect of ligt het aan mijn prille fotografietechniek?

groetjes

Re: zwarte vlek alpha 200 sony

Het is toch niet zo dat je je duim of vinger voor de lens houdt (of voor de flits)? Iets anders dat er hangt te bengelen? Lenskap + interne flits = valse schaduwen? Heb je meerdere lenzen en alleen met één bepaalde, of met allemaal? Ik brainstorm maar wat.

Kun je een foto posten, dat we eens kunnen kijken?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Schaduw van je lens cq zonnekap.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik verdenk ook de schaduw van de lens. De flits op de a200 zit wat lager dan die op de a100, en ik heb er soms ook last vast, vooral bij een lens die wat langer is...
        Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, daarom zwijg ik meestal.
        *** Alpha 100 Sony, Alpha 550 Sony. Sony Zeiss 16-80, Sigma 18-200, Tamron 70-300 en enkele filters. Nu nog leren fotograferen.

Comment

Hier hetzelfde vermoeden, mits je natuurlijk een wat langere lens erop hebt staan. Dan krijg je al gauw last van een donkere vlek onderin je foto. Ikzelf gebruik de pop-up flits eigenlijk nooit, maar een opzetflitser, die staat ook wat hoger t.o.v. de lens, en dan heb je dit probleem niet.

Comment

We hebben er allen het raden naar; ik heb al een aantal mogelijkheden opgesomd, en jullie verdenken ook het licht van de interne flits dat tegen de lenskap slaat en een valse schaduw veroorzaakt. Maar we zullen van fieke1812 moeten terughoren of we al dan niet gelijk hebben. De persoon heeft misschien niet eens een lenskap op de lens staan!

EDIT: de foto zelf lijkt verdwenen, maar DIT lijkt me een soortgelijke post.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

hallo iedereen!
              gisteren heb ik foto's genomen op een concert zonder de zonneklep, en het probleem is opgelost, geen enkele foto meer met de vervelende schaduw!
              excuses dat ik geen foto kan posten want ik moet dat nog uitvissen hoe dat in zijn werk gaat (ik ben nieuw hier)

groetjes en een dikke merci

Comment

Download dit bestand en je bent op de hoogte, en anders stel je maar een nieuwe vraag.

Comment

Working...
                X