weet iemand af ik iets kan doen aan de zwarte hoeken die ik krijg bij m'n telelens?? Ik twijfel er aan maar misschien is er toch iemand die een tip heeft. Nu werk ik ze gewoon weg bij photoshop
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
zwarte hoeken bij telelens
Collapse
X
-
-
da's vignettering Goody....die zwarte hoeken is de binnenwand van je voorzetlens die er mee begint op te staan....klein beetje inzoomen en het fenomeen is opgelost...je verliest dus wel wat range, maar wees gelukkig : er zijn heel wat cams waarbij het gebruik van zo'n lens je toestel herleidt tot een toestel met vaste lens.
Stef
-
ik denk dat ik zo'n toestel bezit waar het een vast lens wordt. Ik heb een minolta dimage 7i en als ik de lens erop zet moet ik volledig ingezoomd hebben. als ik terug uitzoom wordt de vignettering aleen maar ergerCanon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX
Comment
-
Goody heb af en toe hetzelfde probleem. Ik heb ook een D7i en heb wat last van vignetting als de voorzetlens wat naar beneden "hangt". Je moet de lens goed ondersteunen. Je kan de donkere hoeken in PS bijwerken, al vraagt dat weer extra inspanningen.
Arne
Comment
-
Kan ook voorkomenen indien je maximum opening gebruikt, dan is er meestal lichtafval naar de hoeken toe (alle lenzen hebben daar min of meer last van - ook onscherpte naar de hoeken toe neemt toe bij volle opening).
Best is 1 of 2 diafragma's te verkleinen (sluiten)...
Tenzij het bij gebruik is van een extra voorzet-(tele)lens..
daVinci
www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)
Comment
-
ik denk dat ik zo'n toestel bezit waar het een vast lens wordt. Ik heb een minolta dimage 7i en als ik de lens erop zet moet ik volledig ingezoomd hebben. als ik terug uitzoom wordt de vignettering aleen maar erger
Comment
-
-
Goody,probeer in een winkel de TCON-17 van Olympus eens.Gewoon vragen of je hem ff los voor je toestel mag houden en dan zie je of het de moeite is.En voor de kostprijs moet je het niet laten:iets van een 109 Euro bij Topfoto.
De eerste foto in topic http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24980 is getrokken met de TCON-17 op mijn 717.Ben er erg tevreden van.
Comment
-
Vraagje: Heeft die TCON-17 dan geen last van vignetting in de hoeken? De lensdraad is immers 55 ipv 58 mm.
Nog een vraagje: waar zit Topfoto ?
-Rob-
Comment
-
-
Rob, op de Dimage 7i en waarschijnlijk ook nog op andere toestellen heeft de TCON-17 wat last van vignetting.
Comment
-
Het betreft een telelens voor de Sony F717. Dus toch maar gaan voor de vcl-hgd1758. Jammer want die is behoorlijk duur.
Comment
-
Comment