Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50D of Nikon D90 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50D of Nikon D90 ?

Hoi,

Ik ben een regelrechte beginner , en wil me toch een reflex aankopen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer...

Neem ik een Canon 50D of Nikon D90 ?
    Wat zijn de minpunten ? Zijn er betere toestellen in dezelfde prijscategorie ?

En wat voor lens neem ik ? Is voornamelijk om mee te nemen op reis, dus ik veronderstel dat ik vooral landschappen zal fotograferen ...

Re: Canon 50D of Nikon D90 ?

Alvorens de klassieke Nikon vs Canon discussie weer losbarst, zou ik je willen verwijzen naar een link die Purlut in een ander draadje geeft.
    D90 vs 50D.

De Nikon "lijkt beter", en toch ga ik voor Canon. Onlogisch toch?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Die vergelijking had ik daarnet in die andere thread al gezien. Maar daar weet ik als leek niet veel meer mee. Ik zou de "daarom wel" en de "daarom niet" willen weten. En inderdaad niet de zinloze discussie over al dan niet Nikon of Canon.

Bv de camera functie die op de NIkon zit, heb ik niet van doen. Betaal ik dan voor iets wat ik niet ga gebruiken, of heeft dit toestel voordelen ten opzichte van Canon. Of waarom is die Canon dan beter ....

Comment

beiden zijn goed...

ga ze voelen en betasten.... kies intuďtief als je er rationeel niet uitgeraakt...

je kan niet veel verkeerd doen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Je moet ze echt beide vastgenomen hebben, vooral als je nog geen "binding met een bepaald merk" hebt, want hun ergonomie is verschillend. Canon-gebruikers gruwen ervan als ze een Nikonian een lens zien vervangen door "in de andere richting te draaien", en Nikonians houden dan weer niet van de positie van bepaalde knopjes op een Canon-toestel. Maar technisch, qualitatief... zijn ze mekaar waard.
          (en er zijn er waarschijnlijk nog enkele, van kleinere medespelers op de fotografiemarkt, die evenwaardig zijn)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als je van 0 begint, denk ik dat het weinig uitmaakt wat je koopt: beide zijn goede camera's op beide zitten dingen, waarvoor je betaald en die je niet gebruikt(filmen, hoge iso, hoge snelheid in burst, veel en heel veel pixeltjes enz.).

Het is niet een camera, die je koopt maar een begin van een systeem, kijk wat je fijn vindt werken, wat de mogelijkheden zijn van het systeem, prijzen van 2de hands spullen enz...
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faecon Bekijk bericht
              Bv de camera functie die op de NIkon zit, heb ik niet van doen. Betaal ik dan voor iets wat ik niet ga gebruiken, of heeft dit toestel voordelen ten opzichte van Canon. Of waarom is die Canon dan beter ....
              Die camera-functie zit inderdaad niet op de 50D, maar wel (als ik goed geďnformeerd ben) op de nieuwe 5D, gruwel gruwel, al zullen anderen me dan weer tegenspreken en deze nieuwe evolutie toejuichen.

Comment

Kerels ( en dames, je ne sais pas). Bedankt voor de snelle reply's.

Ik denk dat ik dan wellicht voor het goedkoopste toestel zal gaan.( de Nikon dus).

Wat koop ik dan best ? Enkel de body, of in een kit ? En wat voor lens neem ik ? Ik verwacht enkel landschappen te fotograferen, nooit ( zeg nooit nooit) in speciale omstandigheden fotograferen...

alvast bedankt

Comment

De tegenpool van de Canon 50D is de Nikon D300 en niet de D90.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                    Als je de reviews leest is de D90 minstens even goed, maar goedkoper dan de D300. De D300 is enkel wat sneller.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                      die D300 is nog duurder en past niet meer in mijn budget. Over wat dan al dan niet tegenpolen zijn , dat kan me niet schelen. Deze 2 passen in mijn budget, daarom mijn vraag ...

Comment

Hoi

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Als je de reviews leest is de D90 minstens even goed, maar goedkoper dan de D300. De D300 is enkel wat sneller.
                        De 50D is ook sneller dan de D90...
                        Een andere zicht op het maken van uw keuze...
                        De prijs van nog aan te schaffen objectieven.
                        Canon is over het algemeen wat goedkoper, het aanbod is veelzijdiger... (vind ik..)
                        én, het aanbod gebruikt is groter, dat vind ik óók belangrijk (voor mezelf).

Kwalitatief? Allebei super!
                        De cams bezitten meestal meer mogelijkheden dan de hobby-ist kan.

Succes met uw keuze.

Comment

Ga naar de winkel, speel even met beide camera's en neem die camera die je het best in de hand ligt. Zo simpel is dat
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Enkel de body, of in een kit ?.
                            Ik denk dat je voor de kitlens een goede lens krijgt voor een lage prijs(de 18-105 VR)
                            En wat voor lens neem ik ? Ik verwacht enkel landschappen te fotograferen, nooit ( zeg nooit nooit) in speciale omstandigheden fotograferen...
                            Veel landschappen worden toch bij zons- of ondergang geschoten, volgens sommige de enige tijd dat het de moeite loont.

Maar je zou dan net zo goed een D80 kunnen aanschaffen: lage iso goed, eigenlijk de enige specifikatie van belang bij landschap.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

50d is niet echt top te noemen, heeft meer mp's maar de per pixel kwaliteit licht lager dan van de d90 zodanig dat dit voordeel vervalt.
                              Door de hogere mp's en de 1,6 crop factor (1,5 bij nikon en sony) stelt de 50d zeer hoge eisen aan de lenzen, en de meeste mid- class Canon lenzen en zelfs sommige top lenzen voldoen daar niet aan.
                              Als je echt beeldkwaliteit wenst is volgens mij de d90 de betere keuze van de 2.

De d90 situeert zich in principe in een lager segment dan de 50d maar nikon richt zich met zijn nieuwe toestellen vooral op top-kwaliteit, Canon heb ik den indruk gaat meer de populaire toer op,
                              De 50d bevind zich in het zelfde segment van de 40d, sony a700 en de Nikon d300.
                              In dit segment zijn volgens mij de d300 en de A700 de betere toestellen.
                              Daar is echter in de d90 heel wat technologie overgenomen van de D300 wat maakt dat voor een gewone gebruiker de verschillen tussen beide toestellen eerder triviaal zijn

Comment

Working...
                              X