Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd in Av mode op 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

    Tv kan in een enkel geval wel eens nuttig zijn om te bekijken welke sluiter je nodig hebt om iets te bevriezen , maar meestal zal je ondervinden dat de range in mogelijke diafragma's veel kleiner is dan de range aan tijden en dat er een diafragma uitrolt dat je niet wil, zoals vol open, of juist weer teveel dichtgeknepen, of gewoon een zwarte foto.
    Controle over het diafragma is IMO vrijwel altijd te verkiezen. (bij lichtmeting door de camera)
    Bekijk het effect van de gekozen parameters , wordt de sluitertijd te lang, dan ISO omhoog

    Comment


    • #32
      Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

      Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
      met een belichtingscompensatie van -1.33EV
      Idd .. stond dat ding op iso 3200 ? (high) .. Ik heb met mijn 40D nog nooit een situatie gezien waar die sluitersnelheid (gewone landschapsfotografie) boven de 1/640 zegge 1/800 of zo ging zelfs niet in auto-iso .. ???
      FWIW

      Comment


      • #33
        Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

        Ja sorry, ik heb die camera echt niet door, maar ik ben wel tevreden met de foto's die er al uitgekomen zijn.

        Wat is die belichtingscompensatie en hoe verander ik dat dan?

        Comment


        • #34
          Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door sibet Bekijk bericht
          Ja sorry, ik heb die camera echt niet door, maar ik ben wel tevreden met de foto's die er al uitgekomen zijn.

          Wat is die belichtingscompensatie en hoe verander ik dat dan?
          Rustig in de zetel gaan zitten met .. een drankje, de handleiding, je camera .. bladzijde per bladzijde lezen en direct in de praktijk op de camera bekijken/toepassen, de effecten van wat je aan de camera doet inschatten, de toegepaste setting terug ongedaan maken enz ... als je aan de laatste bladzijde bent terug vooraan herbeginnen .. dan naar buiten bvb en in de praktijk toepassen wat je juist "geleerd" hebt
          Geloof me .. je komt belichtingscompensatie gegarandeerd wel tegen in dat boekje !

          Comment


          • #35
            Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

            De camera staat wel op -1.33 EV, waarom??? Het is niet de oplossing voor dit probleem, maar dat hoort niet voor zoiets.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #36
              Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Rustig in de zetel gaan zitten met .. een drankje, de handleiding, je camera .. bladzijde per bladzijde lezen en direct in de praktijk op de camera bekijken/toepassen, de effecten van wat je aan de camera doet inschatten, de toegepaste setting terug ongedaan maken enz ... als je aan de laatste bladzijde bent terug vooraan herbeginnen .. dan naar buiten bvb en in de praktijk toepassen wat je juist "geleerd" hebt
              Geloof me .. je komt belichtingscompensatie gegarandeerd wel tegen in dat boekje !
              Thank, 'k heb het inderdaad gevonden in de handleiding!

              Het vervelende is dat ik niet de enige ben die foto's maakt met de camera, dus wrs dat iemand anders die instelling veranderd zal hebben ...

              Comment


              • #37
                Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door sibet Bekijk bericht
                Thank, 'k heb het inderdaad gevonden in de handleiding!

                Het vervelende is dat ik niet de enige ben die foto's maakt met de camera, dus wrs dat iemand anders die instelling veranderd zal hebben ...
                Gulden regel .. zelfs al ben je de enige gebruiker *altijd* je startinstellingen nakijken voor je gaat fotograferen .. men vergeet altijd wel iets "terug" te zetten, beter nog, zet alles in "neutraal" als je de camera opbergt. Als je dan een snelle interventie nodig hebt dan weet je alleszins waar je aan toe bent als je start zeker als je nog snel moet bijstellen
                JMHO

                Comment


                • #38
                  Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Gulden regel .. zelfs al ben je de enige gebruiker *altijd* je startinstellingen nakijken voor je gaat fotograferen .. men vergeet altijd wel iets "terug" te zetten, beter nog, zet alles in "neutraal" als je de camera opbergt. Als je dan een snelle interventie nodig hebt dan weet je alleszins waar je aan toe bent als je start zeker als je nog snel moet bijstellen
                  JMHO
                  Da's inderdaad een gouden raad. En onze TS heeft dan nog geluk met zijn 40D: die toont b.v. de ingestelde ISO alvorens er geschoten wordt! En dit in tegenstelling tot mijn 350D waarvan ik in het menu moet duiken om de ingestelde ISO te checken. Ook ik heb al veel te veel foto's gemaakt door naar buiten te hollen en -zonder mijn ingestelde waarden vooraf te checken- te beginnen schieten.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Gulden regel .. zelfs al ben je de enige gebruiker *altijd* je startinstellingen nakijken voor je gaat fotograferen .. men vergeet altijd wel iets "terug" te zetten, beter nog, zet alles in "neutraal" als je de camera opbergt. Als je dan een snelle interventie nodig hebt dan weet je alleszins waar je aan toe bent als je start zeker als je nog snel moet bijstellen
                    JMHO
                    Yep, gouden raad ! altijd doen
                    Marleen
                    It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                    http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                    Comment

                    Working...
                    X