Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd in Av mode op 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd in Av mode op 40D

    Ik heb gisteren wat surffoto's geschoten in Nederland met m'n 40D (+ 300mm F4).

    Ik ben wel tevreden met het resultaat, maar omdat het vrij bewolkt was, heb ik moeten schieten met ISO 800-1000. Daardoor zit er vrij veel ruis op de foto's.

    Als ik nu kijk zie ik dat de sluitertijd op 1/8000 staat, wat wellicht trager kan (wel uit de hand geschoten). Maar ik vind nergens hoe ik de sluitertijd in Av mode moet vertragen?


  • #2
    Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

    Av-mode is toch sluitertijd prioriteit? (Bij mij A-mode)

    Dan kun je de sluitertijd niet aanpassen denk ik...zal dan in een andere M- of S-stand moeten (geen idee hoe die bij Canon heten...)


    Maarrrr...wat ik zeggen wilde...als de camera kiest voor een sluitertijd van 1/8000 dan had de ISO ook niet zo hoog hoeven zijn lijkt me...
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

      Inderdaad: Av is aperture priority (diafragma prioriteit). Je hebt een diafragma van f/4 ingesteld, en dan zal de camera automatisch de sluitertijd bepalen. Omwille van een ISO 800 is dat inderdaad een 1/8000 geworden!
      Tv = sluiterprioriteit. Werkt net andersom
      M = manueel. Nu kun je beide instellen, maar omdat de vraag die je stelt vrij elementair is (sorry, hoor), zou ik daar nog eventjes afblijven!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door sibet Bekijk bericht
        Ik heb gisteren wat surffoto's geschoten in Nederland met m'n 40D (+ 300mm F4).

        Ik ben wel tevreden met het resultaat, maar omdat het vrij bewolkt was, heb ik moeten schieten met ISO 800-1000. Daardoor zit er vrij veel ruis op de foto's.

        Als ik nu kijk zie ik dat de sluitertijd op 1/8000 staat, wat wellicht trager kan (wel uit de hand geschoten). Maar ik vind nergens hoe ik de sluitertijd in Av mode moet vertragen?

        Als je sluitertijden van 1/8000s kreeg, waarom heb je dan iso 800-1000 gebruikt ? Iso 200 was dan ruimschoots voldoende geweest.
        Sluitertijd vertragen in Av mode(=langer belichten dus), doe je door een meting te doen, en dan onmiddellijk aan het scrollwiel op de achterkant draaien.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

          Inderdaad: Av is aperture priority (diafragma prioriteit). Je hebt een diafragma van f/4 ingesteld, en dan zal de camera automatisch de sluitertijd bepalen. Omwille van een ISO 800 is dat inderdaad een 1/8000 geworden!
          Tv = sluiterprioriteit. Werkt net andersom
          M = manueel. Nu kun je beide instellen, maar omdat de vraag die je stelt vrij elementair is (sorry, hoor), zou ik daar nog eventjes afblijven!

          PS: het is niet omdat je tele een f/4 is dat je geen kleiner diafragma (=hogere f-stop) zou mogen gebruiken!

          (sorry voor de dubbele post; geen idee waarom die post gedupliceerd werd, terwijl ik er enkel een PS aan wilde toevoegen)
          Last edited by LesC; 18 november 2008, 14:00.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • #6
            Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

            In de A (of Av) mode verander je de sluitertijd door het diafragma te veranderen.
            In de T (of Tv) mode verander je het diafragma door de sluitertijd te veranderen.
            In de M mode moet je diafragma én sluitertijd instellen, zodanig dat het streepje op de belichtingsschaal in het midden staat, of net zo veel in overbelichting of onderbelichting als men wenst.

            Comment


            • #7
              Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

              Elementaire basiskennis fotografie.
              Als je reportages wil maken zoals de url onder je foto doen uitschijnen zou je beter hiervan al op de hoogte zijn.
              Hier mocht de ISO dus inderdaad omlaag.

              Hans
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

              Comment


              • #8
                Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Inderdaad: Av is aperture priority (diafragma prioriteit). Je hebt een diafragma van f/4 ingesteld, en dan zal de camera automatisch de sluitertijd bepalen. Omwille van een ISO 800 is dat inderdaad een 1/8000 geworden!
                Tv = sluiterprioriteit. Werkt net andersom
                M = manueel. Nu kun je beide instellen, maar omdat de vraag die je stelt vrij elementair is (sorry, hoor), zou ik daar nog eventjes afblijven!
                No offence taken!

                Ik heb geprobeerd aan ISO 200 te schieten, maar dan waren de foto's heel erg onderbelicht.

                @dleemans, hoe doe ik die meting dan precies?

                Alvast bedankt voor de leerrijke reacties!

                @ CH Photography, ja sorry ik ben er nog maar net mee begonnen is dat een misdrijf ofzo, is een forum niet om elkaar te helpen???
                Last edited by sibet; 18 november 2008, 14:06.

                Comment


                • #9
                  Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                  Misschien je manual (ik heb hier de Engelse) vanaf p.83 eens goed lezen? Lichtmeting gebeurt op het moment dat je de ontspanner half indrukt.
                  Ik zou je ook aanraden wat in de P-modus te schieten. Daarbij worden zowel sluitertijd als diafragma automatisch aangepast.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door sibet Bekijk bericht
                    No offence taken!

                    Ik heb geprobeerd aan ISO 200 te schieten, maar dan waren de foto's heel erg onderbelicht.

                    @dleemans, hoe doe ik die meting dan precies?

                    Alvast bedankt voor de leerrijke reacties!

                    @ CH Photography, ja sorry ik ben er nog maar net mee begonnen is dat een misdrijf ofzo, is een forum niet om elkaar te helpen???
                    door je iso te veranderen in Av mode kan je onmogelijk onderbelichte foto's krijgen, tenzij je je belichtingscompensatie uitdrukkelijk verandert of als je tegen de grens van je sluitertijd zit (30sec meestal)
                    je moet dus waarschijnlijk zelf iets mis gedaan hebben

                    als ik surffoto's neem, probeer ik met sluitertijden te werken van minimaal 1/800 sec, zolang je daarboven blijft, kan je je iso verlagen...

                    met de 300mm die je hebt, zou ik rond de f5.6 werken in Av mode op iso 100
                    als je ruim boven (hiermee bedoel ik boven=kortere sluitertijd) de 1/800 blijft met je sluitertijd, dan kan je naar f8 gaan
                    als je onder de 1/800 zit, ga je best naar f4 gaan om je sluitertijd kort genoeg te houden
                    als je dan nog altijd onder de 1/800 zit, dan pas kan je je iso gaan verhogen

                    het verhogen van de iso-waarde is voor mij altijd het allerlaatste wat ik doe als ik niet genoeg licht heb, omdat dit de meeste invloed heeft op de beeldkwaliteit.
                    de beeldkwaliteit zal iets verbeteren als je van f4 naar f5.6 of f8 gaat, vandaar dat ik ook meestal rond die waarden werk (in mijn geval f8 want ik werk met een 100-400 dewelke volopen al f5.6 is op 400mm)
                    Last edited by Matthias; 18 november 2008, 14:20.
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                      Oorspronkelijk geplaatst door sibet Bekijk bericht
                      No offence taken!

                      Ik heb geprobeerd aan ISO 200 te schieten, maar dan waren de foto's heel erg onderbelicht.

                      @dleemans, hoe doe ik die meting dan precies?
                      LesC heeft dat al beantwoord, dus gewoon de ontspanknop even half indrukken, dan doet de camera een meting, en dan kan je de belichtingscompensatie aanpassen.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                        Meting vindt continu plaats, door het indrukken van de ontspanknop zet je de belichting vast.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          door je iso te veranderen in Av mode kan je onmogelijk onderbelichte foto's krijgen, tenzij je je belichtingscompensatie uitdrukkelijk verandert of als je tegen de grens van je sluitertijd zit (30sec meestal)
                          je moet dus waarschijnlijk zelf iets mis gedaan hebben
                          Vreemd, als ik nu de iso verlaag, gaat de sluitertijd vertragen, terwijl die gisteren gewoon hetzelfde bleef ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                            Oorspronkelijk geplaatst door sibet Bekijk bericht
                            Vreemd, als ik nu de iso verlaag, gaat de sluitertijd vertragen, terwijl die gisteren gewoon hetzelfde bleef ...
                            dan stond je op M of Tv, en niet in Av.
                            de sluitertijd in Av mode varieert zodanig dat je foto goed belicht is (of belicht zoals je instelt bij belichtingscompensatie)


                            check eens bij de onderbelichte foto's of je op f4 zat te werken in Tv? Dat zou wel verklaren waarom je onderbelichting had. Namelijk omdat je diafragma niet groter kon en zo dus niet genoeg licht binnen liet.
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sluitertijd in Av mode op 40D

                              Dan zal hij wellicht in Tv gestaan hebben ipv Av?
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X