Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K200D met Tamron objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K200D met Tamron objectief

    Hallo
    Graag advies en bemerkingen van ervaren digitale camera gebruikers.
    Beslissing is genomen, ik ga een reflex camera aankopen. Ik denk een pentax K200D met Tamron SP AF 28-75mm XR F:2.8 Di LD objectief . Ik denk dat deze combinatie het best aansluit aan mijn verwachtingen. vakantie, natuur, soms foto's van zaalsporten ( judo ), verder huis , tuin en ...investering.
    Ik heb een aantal vragen waar ik niet onmiddelijk een antwoord voor vind.

    Werkt de AF en lichtmeting van het fotoapparaat (K200D) even precies met een Tamron objectief dan met een vergelijkbaar objectief van eigen merk ? Zijn er opmerkelijke beperkingen aan ?

    Een Sony DSLR-A200 + DT 18-70mm F:3.5-5.6 Kit kost ongeveer de helft van de Pentax / Tamron combinatie. Is de meerprijs gerechtvaardigd, is de Tamron merkelijk beter


    Dank voor jullie input

  • #2
    Re: Pentax K200D met Tamron objectief

    Ik heb nog geen negatieve ervaringen gehad met Tamron-objectieven op Pentax DSLRs. Tamron werkt voor zover ik begrijp onder licentieovereenkomst met Pentax voor de objectieven met Pentax-vatting, dus scoren ze redelijk goed, in tegenstelling tot Sigma die een beetje copiëren zonder de helft van de tijd echt te weten wat ze copiëren. Allez, ik overdrijf, maar bij Tamron zit je in principe goed.

    De SP-reeks van Tamron is het betere glas. Vergelijkbaar met wat Sigma met de EX-reeks betracht. Dat die op 't zelfde niveau zitten als het topglas van de cameramerken zelf is mss wat veel gezegd, maar het scheelt toch niet veel. Laat ons in het geval van Pentax stellen dat de Tamron SP objectieven net onder het Pentax DA* glas zit, maar wel merkelijk beter dan de normale DA-objectieven is.

    Wat je wel moet weten bij deze Tamron is dat het bereik van 28mm tot 75mm je erg weinig breedhoek geeft voor een standaardzoom. Op de APS-C sensor die in de betrokken categorie van DSLRs zit geeft dit je een zoom van korte standaard tot lichte tele, maar geen echte breedhoek. Nu heb je mss geen behoefte aan een breedhoek, en dan is dit een erg goede keuze.

    De Sony die je voorstelt is natuurlijk een stuk goedkoper, en dan vooral door het objectief. Als je bij de Pentax K200D een DA18-50 neemt zal je ook een stuk lager uitvallen kwa prijs. Dat objectief is kwalitatief meer vergelijkbaar maar mist wat in het telebereik.

    Beste alternatief voor het 18-70 objectief van Sony is bij Pentax de DA17-70. Die heeft een vast diafragma van f/4 over het hele bereik en is daardoor aan de telekant een volle stop lichtsterker dan de Sony, terwijl hij aan de iets bredere breedhoekkant slechts een half stopje moet inboeten. De Pentax heeft bovendien SDM, wat 'm iets stiller maakt tov de Tamron, maar die laatste is natuurlijk nog wel een extra stop lichtsterker over het hele bereik.

    De camera zal allicht het verschil niet maken, tenzij mss de spatwaterdichtheid van de Pentax wat maakt dat je 'm zonder zorgen in regenweer kan gebruiken.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K200D met Tamron objectief

      Wim, bedankt voor de spontane reactie,
      Ik ga voor de Pentax K200D met het Tamron SP AF 28-75mm XR F:2.8 Di LD Asp. objectief.
      Hopelijk komt er nog een extraatje tegen de kerstperiode, waardoor de pentax keuze extra intressant
      wordt.

      Comment

      Working...
      X