Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Mju: aanrader?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus Mju: aanrader?

Ik ben aan het rondkijken voor een handig toestel voor heel gewoon huis-, tuin- en reisgebruik.
    Ik ben er al redelijk uit dat het in het gamma 3-4MPix en 3X opt zoom te doen is, maar veel verder ben ik nog niet geraakt.

Is de Olympus Mju 400 (of 300) een handig toestel? Goede kwaliteit foto's? Vervelende kantjes?
    Aan informatie over Canon of Coolpix'en geen gebrek, maar die Mju's lijken toch minder veelbesproken. Is daar een reden voor?

Wat getuigenissen van mensen die wel of niet voor een Mju gekozen hebben, zijn welkom!

Hallo Astrid,

Als je nog héél even kan wachten hebben we een testje van de Oly mju-reeks ...

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Hey Astrid,

Kijk eens op de main page van dpreview (midden, "news"); de mju heeft een prijs gekregen...
      http://www.theafricabug.com

Comment

Astrid,

Nie twijfelen, nen OLY kopen, ... goed materiaal, je kan het ook eens aan 'embee' vragen. Die zit hier ook regelmatig op dit forum.

Groeten

Geert
        Nikon D80

Comment

Die Tipa award is wel een referentie! Tx.

Comment

Originally posted by Astrid
            Ik ben aan het rondkijken voor een handig toestel voor heel gewoon huis-, tuin- en reisgebruik.
            Ik ben er al redelijk uit dat het in het gamma 3-4MPix en 3X opt zoom te doen is, maar veel verder ben ik nog niet geraakt.

Is de Olympus Mju 400 (of 300) een handig toestel? Goede kwaliteit foto's? Vervelende kantjes?
            Aan informatie over Canon of Coolpix'en geen gebrek, maar die Mju's lijken toch minder veelbesproken. Is daar een reden voor?

Wat getuigenissen van mensen die wel of niet voor een Mju gekozen hebben, zijn welkom!
            Perfect ding hoor, is zelfs al onderwaterhuis voor, kan tot 40 meter diep - moet je wel zelf durven.
            John

Comment

Originally posted by jaja
              Hallo Astrid,

Jaja
              He JaJa, Al enig verslag van je testje? Tx.

Comment

Hallo Astrid,

Door het ontbreken van "fatsoenlijk grote" DX geheugenkaartjes is de test uitgesteld tot volgende week ...

Jaja

Originally posted by Astrid
                Originally posted by jaja
                Hallo Astrid,

Jaja
                He JaJa, Al enig verslag van je testje? Tx.
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik heb die µ (mju) van Olympus vastgehad, zowel de 300 als de 400.
                  Ziet er een leuke camera uit. Handig en compact. En vele goede eigenschappen. ( Komt ook goed uit de tests in de vakbladen)
                  Ik was eigenlijk naar de winkel in Duitsland gereden voor de Canon Ixus 400 ... Maar toen ik deze éénmaal vasthad, vond ik dat toch niet mijn type toestel. Pasop, de Ixus 400 is een zeer goed toestel, dat zeg ik niet, maar het lag me niet.
                  Ook die Oly mju lag me niet zo goed als de S45 van Canon.
                  Als je ze allemaal op de toonbank hebt liggen kan je ze eens vastpakken en proberen.... Dat moet je zeker doen. Het toestel vastnemen. Dan voel je of een toestel je goed ligt.
                  Iedereen is verschillend.
                  Je mag zeker nooit zomaar een toestel kopen bv. bij een online-shop, zonder dat je 't ooit vastgehad hebt.
                  Soms zijn zeer goede toestellen onhandig bij de ene en erg handig bij de andere persoon.
                  Zo vind ik dat de Oly E-20 fantastisch in de hand ligt. Ik zou het nooit willen ruilen voor welk dan ook.
                  En nu heb ik de Canon S45 gekocht als tweede cam, om altijd bij te hebben ( dat gaat moeilijk met de grote E-20)

Comment

En nu heb ik de Canon S45 gekocht als tweede cam, om altijd bij te hebben ( dat gaat moeilijk met de grote E-20)
                    En valt dat toestel gemakkelijk weg te steken ? ik zit te twijfelen over de minolta Xi, gewoon omdat hij zo gemakkelijk in een hemdzakje gaat.
                    To make your dreams come true, wake up

Comment

Originally posted by jdm
                      En valt dat toestel gemakkelijk weg te steken ? ik zit te twijfelen over de minolta Xi, gewoon omdat hij zo gemakkelijk in een hemdzakje gaat.
                      Ja die S45 steek je ook in je vestzakje...
                      Er zijn natuurlijk kleiner he. Bv. Die Minolta en de Ixis-reeks en Casio heeft ook enkele leuke kleintjes.
                      Maar die hele kleine toestelletjes zijn soms niet zo handig in gebruik.
                      Vooral doordat ze klein zijn en kleine knopjes hebben.
                      Bij de Canon Ixus vielen die knopjes wel mee. De knoppen waren groot genoeg. Maar zoals ik al zei, het lag me niet zo goed in de hand. En met zeer kleine toestellen moet je soms wat inboeten aan comfort en gebruiksgemak. Zo moet je 't stellen met wat minder zoom en beperkte instellingen. ook de flits van deze kleine toestellen is minderwaardig.
                      Ik wou eigenlijk iets heel kleins... maar die superkleine dingen, bv van L' espion en Dream zijn eigelijk gadgets en geen volwaardige fototoestellen. Ze maken wel foto's maar van mindere kwaliteit.
                      Daarom wou ik een Ixus, klein en zeer goede kwaliteit.
                      Ik heb zo'n twee maanden prospectie gedaan. Boeken gelezen, vakbladen en magazines gekocht. Op het internet tests gelezen en vergeleken.
                      Maar de uiteindelijke doorslag, die mijn keuze bepaald heeft, was in de winkel zelf.
                      Alle toestellen die ik goed vond, had de winkelier , bij Preim, op z'n toonbak gelegd. En ik nam ze één voor een vast.
                      Direct vond ik de Canon Ixus te licht en te klein eigenlijk, daardoor maakte ik geen scherpe foto's , omdat ik teveel bewoog met dat ding.
                      Pasop ik zeg 't nogmaals. Dit is mijn eigen ondervinding. De Ixus 400 is een pracht van een camera, net als alle andere trouwens, maar hij lag me niet zo goed.
                      Het beste lag mij de Canon S45 ( of de S50 met 5 millioen pixels)
                      Deze was zwaar, lag goed in m'n hand, robuust, en had dezelfde knoppen als de Canon G2 en 3 serie.
                      En is supergemakkelijk om te bedienen.
                      Bovendien is hij een stuk kleiner dan de G3 en kan je hem dus gemakkelijk wegsteken.
                      Ook heel goed vond ik de Pentax Optio 550, deze met een 5 maal zoom. Dat is pas leuk. Maar daar viel me de opstarttijd tegen. Het duurde lang voor hij paraat was en voor hij een foto wegschreef.
                      Bij de S45 duurt het amper 2 sec voor 't opstarten en kan je continue foto's trekken.
                      De Minolta DiMage F200 viel ook mee, maar was te klein voor mijn handen.
                      Alle Sony's waren ook goed... Maar dan moest ik weer die dure Memorysticks kopen, terwijl ik hier veel grote Compact Flashkaartjes heb liggen van mijn E-20...
                      Gelukkig begreep de verkoper mijn twijfel (Zoiets koop je niet alle dagen) Al had ik me goed voorbereid op deze taak, en alles netjes opgeschreven.
                      Hij liet me rustig alle voorkeur toestellen uitproberen en ging enkele andere wachtende klanten helpen. Toen kon ik op m'n gemak aan alles zitten prutsen en testen.
                      Telkens kwam ik terug bij die S45. Lag goed in de hand, zag er robuust uit en ik maakte direct geslaagde foto's.
                      De S50 met zijn 5 megapixel had ik niet echt nodig... Maar dat was hetzelfde toestel.
                      Nu neem ik die Canon S45 overal mee naartoe (Zelfs naar de winkel )
                      En waar ik vroeger zei: "Potverdekke, nu moest ik mijn camera bij hebben". Daar trek ik nu een foto van.

Als je twijfelt bij die Minolta Xi, ga dan naar een winkel en neem hem vast en test hem. Het is idd een zeer kleine cam en je kan hem nog makkelijker wegsteken dan een S45, maar is dat handig? Trekt hij goede foto's? is de bediening wel handig? en de zoom? en de opstarttijd en de batterij en.. en...
                      Allemaal vragen die je je moet stellen.

Comment

Heb eerst ook overwogen om een MJU 300 aan te schaffen, dit is een heel goed toestel.
                        Maar gezien het als tweede toestel moet dienen naast de S2 heb ik toch ook een beetje naar de prijs gekeken en heb me een Fuji A310 aangeschaft. Ligt goed in de hand, niet duur, 4 generatie Fuji CCD 3 / 6 megapixel. De opstart en focus tijd is vrij snel, werkt met gewone AA batterijen. En, de foto resultaten zijn behoorlijk goed.
                        Heb hem in Düren gaan halen bij Top Foto, 350 € voor toestel + 128 XD + tas koffie en vriendelijk onthaal.

Jean.
                        35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

Comment

Ja, Top foto in duren is de goedkoopste idd.
                          Maar dat is voor mij een stuk verder rijden...
                          en Aken is voor mij bij de deur.
                          Maar het scheelt bij topfoto weer enkele tientalle euros

Comment

Working...
                          X