Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actieve D-lighting???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Actieve D-lighting???

Kocht mij zonet D90 als opvolger van mijn zo goed als "opgeklikte" D70 (tienduizenden plaatjes mee geschoten en heel tevreden). Nieuw voor mij is actieve D-lighting. Nu moet ik toegeven, dat ik nog niet met RAW kan omgaan, dit staat wel op het programma. Inmiddels had ik graag wat meer vernomen over de werking van de actieve D-Lighting. In de handleiding weinig over vermeld. Wie kan mij helpen ivm:
    - stel ik het best automatisch in of activeer ik het enkel indien nodig geacht? (waarom niet constant op extra hoog instellen?)
    - wat doet dit juist met mijn belichting (meestal s-voorkeur of a-voorkeur of manueel)
    - is dit een naverwerking na de opname of gebeurt dit tijdens het belichten
    - heb ik door het activeren op een bepaalde manier verlies aan kwalitiet
    - enz.

PS: Let op, ik heb het wel op ACTIEVE d-lighting.

Groeten,
    Sven

Re: Actieve D-lighting???

Zonder echt diep in te gaan op dit onderwerp (omdat ik er zelf niet zo veel gebruik van maak ) kan ik zeggen dat deze functie niet bij elk soort opnames een goede keuze is.
    Heel soms gebruik ik het zelf maar dan enkel in de rawbewerking van de foto's. Standaard staat de functie op mijn toestel (D300) op uit. De D-lighting kan interessant zijn bij opnames met nogal wat schaduwpartijen.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Bij active D-lighting wordt de belichting door de camera iets minder gezet en worden de donkeredelen dan iets lichter gemaakt, dit in tegenstelling van D-lighting, waarbij alleen het laatste gebeurd, ook in NX(2).

Als je RAW gebruikt, moet jhe voor het effect wel met NX2 werken om het zichtbaar te krijgen, bv ACR ziet alleen het effect van de mindere belichting, maar niet de instelling voor het lichter maken van de schaduwen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je in raw werkt en een ander bewerkingsprogramma dan capture nx gebruikt dan doet 'active d-lighting' niet veel meer dan wat je met de gewone knop voor belichtingscompensatie kan doen.

Comment

Simpel antwoord: gewoon gaan uitproberen, zien wat het doet is duidelijker dan er over typen (niet l*llig bedoeld hoor!).
          Effecten groot bij veel schaduw, het vertraagt wel je systeem, opslaan van je foto na het maken van de foto kost duidelijk veel meer tijd.
          Door er mee te "spelen" ervaar je wanneer je het effectief goed kunt inzetten en wanneer niet.
          Bij mij staat het standaard uit maar af en toe zet ik 'm aan om de donkere partijen direct op te lichten en de resultaten verrassen mij af en toe!
          Erg leerzaam om een foto met en zonder deze functie te maken en later op PC terug te kijken. Ik ben een software noob en mij lukt het niet om die resultaten met software te halen
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Is een beetje te vergelijken met schaduw en hoge lichten in Photoshop.

Comment

Ken enkel het DRO (dynamic range optimizing) van sony, het AD-L systeem zal waarschijnlijk wel gelijkaardig werken.

De bedoeling van DRO en ook active d-lighting is in contrastrijke omgeving foto's te maken waarin je zowel in de donkere als lichte partijen nog de nodige doortekening krijgt (zwarte en witte uitgebrande vlekken vermijden), in feite trachten van een opname zoveel mogelijk te registreren zoals het oog het ziet.

Als je een opname maakt gaat het toestel, afhankelijk van de situatie, een lagere ISO waarde of mogelijk lagere sluitertijd selecteren, dit om te vermijden dat er onherstelbare uitgebrande witte vlekken in het beeld aanwezig zouden zijn.
              Het beeld wordt in zulke situatie in feite onderbelicht, via vrij complexe algoritmes wordt dan de rest van het beeld terug opgehaald, om het nodige detail in de donkere area's te herstellen en de belichting van de mid-gebieden te optimaliseren.
              Als er geen onderbelichting nodig is gaat het systeem ook via dezelfde niet lineaire algoritmes trachten van een zo optimaal mogelijke DR mapping toe te passen.

Het systeem heeft verschillende levels welke je kunt instellen afhankelijk van de situatie, als er een zeer groot contrast aanwezig is (bvb veel zon met veel donkere schaduwpartijen), neem je de hoogste level. Bij bewolkt weer, zonder schaduwen, de laagste instelling, tenminste als je geen tegenlicht opname maakt. Je zult waarschijnlijk ook wel een auto functie hebben, en misschien is dit wel de meest aangewezen instelling om mee te starten.

Actieve D-lighting in RAW is enkel aangewezen te gebruiken indien je NX gebruikt als RAW-converter, andere converters gaan die instelling niet herkennen en in veel gevallen een minder kwalitatief beeld afleveren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Is een beetje te vergelijken met schaduw en hoge lichten in Photoshop.
                Dat was D-lighting, maar niet de actieve.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De software gaat de donkere delen oplichten om een beter resultaat te leveren.
                  Maar donkere delen die onderbelicht zijn bevatten meer ruis. De techniek is daarom niet de meest ideale om toe te passen als je met een hoge ISO werkt.

Bij lagere ISO werkt het perfect, en zal je achteraf vaak minder moeten photoshoppen.
                  Last edited by FotoDirk; 10 november 2008, 11:36.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedankt allen voor de nuttige info!!!!!

Sven

Comment

Working...
                    X