Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Canon 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem Canon 50D

Hallo,

Was nog zo blij met mijn nieuwe aanwinst, de 50D als vervanger voor mijn 10D.
    In alle opzichten beter en gemakkelijker .

Maakte echter enkel een paar testshots binnen,
    veelbelovend en mooie portretten met weinig ruis op ISO 1600 zo bleek.

Tot ik eergisteren de tijd vond om een keer te testen, mooie landschappen in de buurt.
    Thuisgekomen bleken er echter weinig scherpe foto's bij te zijn, nochtans in de beste omstandigheden.

De foto's waren genomen met mijn 28-135 IS en ik dacht dat het aan de lens kon liggen,
    dus gisteren terug naar dezelfde plaats met de 50mm 1,8II echter met hetzelfde resultaat tot gevolg.

Heb de winkel een e-mail gestuurd maar geven voorlopig niet thuis.
    Zou ook graag op voorhand vergelijken met iemand anders zijn 50D,
    De twee camera's met dezelfde instellingen en lens en hetzelfde onderwerp.

Vind het zeer eigenaardig, het probleem doet zich uitsluitend zichtbaar voor bij landschap.
    De ene keer al wat meer uigesproken dan de andere met soms niks scherp te vinden.
    Verder auto witbalans en kleuren zijn zeer goed, enkel wat kleurruis waarneembaar.

Echt onaanvaardbare beeldkwaliteit er moet iets niet goed werken
    Mijn 10D met dezelfde lens doet beter!

Ben een beetje teneinde raad.
    Is er iemand uit de buurt van Berlaar met een 50D die me kan helpen met enkele testshots.

Dit is een goed voorbeeld, scherpstelpunt ligt net boven tractor.

Camera Model Canon EOS 50D
    Firmware Firmware Version 1.0.3
    Shooting Mode Shutter-Priority AE
    Tv( Shutter Speed ) 1/200
    Av( Aperture Value ) 7.1
    Metering Mode Evaluative Metering
    Exposure Compensation 0
    ISO Speed 100
    Lens EF28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
    Focal Length 105.0mm
    White Balance Mode Auto
    AF Mode One-Shot AF
    Sharpness 4
    High ISO speed noise reduction 0:Standard
    Highlight tone priority 0isable
    Auto Lighting Optimizer 1:Low
    Peripheral illumination correction Enable
    Drive Mode Single shooting

Verder vind je de hele reeks gemaakt met 50D en 28-135 IS hier
    http://gallery.atpic.com/23553

en met de 50D en 50mm 1,8II hier (uitgezonderd de foto's bloemen, gemaakt met 10D)
    http://gallery.atpic.com/20536

Deze zijn wel 2x verscherpt.

Alvast bedankt
    Last edited by Bert Docx; 7 november 2008, 13:56.

Re: Probleem Canon 50D

Post eens enkele van die onscherpe fotos, met exif erbij.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Foto bijgeplaats en link naar andere.

Alvast bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Post eens enkele van die onscherpe fotos, met exif erbij.

Comment

ik heb er een heel deel in het klein bezien, die zien er toch allemaal goed uit...
        op een paar na, maar dat ligt een beetje aan de instellingen bij sommigen, ik zie dat je heel vaak 1/60e van sluiter hebt, dit is goed bij vrij breed genomen foto's, maar welk ik onscherp vindt zijn ook op 1/60 genomen maar vaak op 100 - 120mm ofzo, dan zit je nog met de IS maar het wordt toch al randje om scherpe foto's te maken dan, probeer het misschien nog eens en zorg ervoor dat je sluiter minstens je 1 / (brandpuntafstand x 1.6) is, dan kan ik beter oordelen
        edit: bij 1 foto klopt er niet wat ik net gezegd heb, bij je geposte foto daar is de regel wel goed toegepast, misschien net 1 fout shot...
        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
        BLOG

Comment

Klopt dat er een paar foto's bijzitten op de rand snelheid/brandpunt
          echter 1/60 bij 100mm met IS was nooit een probleem bij mijn 10D.

Bovendien heb ik meer voorbeelden van onscherpte bij 1/200 F8 50mm (ideaal)
          Die op de website zijn wel 2x verscherpt mag je niet vergeten
          en bij de 50mm ben ik geregeld naar F16 gegaan om zoveel mogelijk scherpte te halen
          maar dan komen weer de lensfouten naar boven (denk f5,6-8 het beste is voor 28-135).

Bij portret doet de 50D het prima en bij landschap doet mijn 10D absoluut veel beter!
          Wel raar dat het ook een variabel fenomeen is.

Nu nog een oplossing?

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
          ik heb er een heel deel in het klein bezien, die zien er toch allemaal goed uit...
          op een paar na, maar dat ligt een beetje aan de instellingen bij sommigen, ik zie dat je heel vaak 1/60e van sluiter hebt, dit is goed bij vrij breed genomen foto's, maar welk ik onscherp vindt zijn ook op 1/60 genomen maar vaak op 100 - 120mm ofzo, dan zit je nog met de IS maar het wordt toch al randje om scherpe foto's te maken dan, probeer het misschien nog eens en zorg ervoor dat je sluiter minstens je 1 / (brandpuntafstand x 1.6) is, dan kan ik beter oordelen
          edit: bij 1 foto klopt er niet wat ik net gezegd heb, bij je geposte foto daar is de regel wel goed toegepast, misschien net 1 fout shot...

Comment

f16 is idd wat veel, f8 is zeker genoeg
            nu nog een oplossing... neen
            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
            BLOG

Comment

Omdat ik ook een 50D in mind heb, evenwel nu nog niet direct, ben ik erg geïnteresseerd in alle BD threads over dit toestel. Dit lijkt me (weer eens?) geen goed nieuws.
              Vraagje: heb je een filter (b.v. een UV filter) voor je lenzen zitten? Indien ja: krijg je hetzelfde effect zonder die filter?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

hoi

in ander forum had ik al gezecht gen fan meer te zijn van de 50D ,had de 30D /40D en steeds zeer tevre ,de beeldkwaliteit van de 50 vind ik iets minder ,niet dat hij slecht is ,maar had ook veel problemen ,err6/err99 batterijgrip die niet werkte enzo ik heb er 2 nieuwe gehad in de winkel ,maar de derde heb ik terug verkocht omdat ik de beeldkwaliteit niet vond als de 40D en heb dan ook terug een 40D gaan halen voorlopig geen err en batterijgrip werkt terug perfect ,ik kan enkel hopen dat de 60D beter word en zal deze keer zo snel niet meer in de winkel staan eerst even comm afwachten.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

groeten
                danny

Comment

Je zegt dat het bij portretten goed gaat maar niet met landschappen.
                  Kan het niet zijn dat het iets met frontfocus of focus-finetunning van de 50d te maken heeft?
                  Ik kan me voorstellen dat ff zicht sterker manifesteerd op bijna oneindig dan op korte afstanden.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik denk niet dat iemand erbij gebaat is de hele discussie (50D welles of nietes) opnieuw te voeren, daarvoor zijn er inderdaad andere threads genoeg (o.a. ook jouw link, Danny). Feit is dat ik vroeg of laat toch wil upgraden van mijn 350D. Heb een tijdje begerig gelonkt naar de 40D (die trouwens ook een err99 'kan' geven - en ik dacht niet dat die error met batterijen te verwijderen/terug te plaatsen op te lossen was?), tot de 50D gelanceerd werd.
                    Mijn belangrijkste bezwaar tegen de 350D (overigens een uitstekend toestel!) is de grootte van het LCD-schermpje. Zoals je in mijn signature kunt zien, gebruik ik, naast de 350D ook een G9. Man, man! Wat een verschil van scherm. En dat van de 50D zou nog een flink stuk beter zijn. Ook het scherm van de 40D is een hele verbetering t.o.v. de 350D waarover ik beschik, maar de 50D maakt dan toch weer gebruik van nog nieuwere technologie.
                    Het is niet zozeer dat ik in "live view" geïnteresseerd ben, maar kunnen checken op het scherm of de foto al dan niet scherp (genoeg) is, zou me toch wel interesseren (en af en toe, b.v. voor een nabij-opname, toch kunnen scherpstellen via het scherm, zou wel goed zijn). Ik heb nu eenmaal niet meer de ogen van een 20-jarige!

(maar aan de andere kant: teveel slecht nieuws over errors of beeldkwaliteit, zal mijn tocht naar de fotoboer alleen maar uitstellen. Het zal sowieso niet meer voor dit jaar zijn, of ik zou nog in sinterklaas moeten geloven! )
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Binnen een jaar zal er waarschijnlijk wel een nieuwere versie op de markt komen. (ook ik hoop hierop)
                      BLOG

Comment

Wat de functies, TFT, menu"s, live vieuw...... betreft is de 50D een super toestel
                        Maar hoop dat dit echt een defekt is maar mocht er echt een probleem zijn met de 50D's
                        kan dat bewijzen dat de ene revieuw erg positief is en de andere negatief.
                        Ook is het zo dat ik al prachtige platen (portret) gezien heb met 50D en standaardlens 17-85 IS
                        In ieder geval de landschapfoto's zijn beter met mijn 10D "dit kan toch niet"
                        Ja ik gebruik een UV filter, ga morgen proberen zonder.

Nog niemand uit de buurt met een 50D die me kan helpen met testshots?

Oorspronkelijk geplaatst door danny24 Bekijk bericht
                        hoi

in ander forum had ik al gezecht gen fan meer te zijn van de 50D ,had de 30D /40D en steeds zeer tevre ,de beeldkwaliteit van de 50 vind ik iets minder ,niet dat hij slecht is ,maar had ook veel problemen ,err6/err99 batterijgrip die niet werkte enzo ik heb er 2 nieuwe gehad in de winkel ,maar de derde heb ik terug verkocht omdat ik de beeldkwaliteit niet vond als de 40D en heb dan ook terug een 40D gaan halen voorlopig geen err en batterijgrip werkt terug perfect ,ik kan enkel hopen dat de 60D beter word en zal deze keer zo snel niet meer in de winkel staan eerst even comm afwachten.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

groeten
                        danny

Comment

Zien de foto's er slechter uit in 100% of als je ze op hetzelfde formaat zet?

De sensor van een 10D geeft op pixelgrootte (100% uitvergroot op het scherm) een scherper beeld dan de 50D. Dat was ook zo met de 300D (een 300D had ongeveer dezelfde sensor als de 10D) ten opzichte van de 20D/40D.

Bij landschapsfoto's moet je ook rekening houden met de afstanden, als er meer "lucht" tussen de camera en het onderwerp zit, dan wordt de foto ook altijd minder scherp.
                          Je hebt hier een 105mm gebruikt, je stond er dus wel een eindje af.
                          Foto's van een onderwerp dicht bij de camera zijn altijd scherper.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Maakt niet uit, werkelijke pixels of zelfde formaat.
                            Ze zien er gewoon niet goed uit, niks scherp te vinden op sommige foto's.
                            Ofwel is er iets mis of anders is de 50D gewoon slecht.
                            Van een 10D naar een 50D verwacht je toch verbetering en geen achteruitgang.
                            Zal zo meteen nog enkele voorbeelden plaatsen.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Zien de foto's er slechter uit in 100% of als je ze op hetzelfde formaat zet?

De sensor van een 10D geeft op pixelgrootte (100% uitvergroot op het scherm) een scherper beeld dan de 50D. Dat was ook zo met de 300D (een 300D had ongeveer dezelfde sensor als de 10D) ten opzichte van de 20D/40D.

Bij landschapsfoto's moet je ook rekening houden met de afstanden, als er meer "lucht" tussen de camera en het onderwerp zit, dan wordt de foto ook altijd minder scherp.
                            Je hebt hier een 105mm gebruikt, je stond er dus wel een eindje af.
                            Foto's van een onderwerp dicht bij de camera zijn altijd scherper.

Comment

Tv( Shutter Speed ) 1/160
                              Av( Aperture Value ) 8.0
                              ISO Speed 100
                              Focal Length 50.0mm
                              AF punt midden poort

Tv( Shutter Speed ) 1/160
                              Av( Aperture Value ) 8.0
                              ISO Speed 100
                              Focal Length 60.0mm
                              AF punt dakkappel rechts

Tv( Shutter Speed ) 1/60
                              Av( Aperture Value ) 11.0
                              ISO Speed 100
                              Focal Length 47.0mm
                              AF punt elektriciteitspaal voor kerk

Alle foto's genomen in raw en omgezet in DPP met verscherping 4
                              De foto's op mijn web-site zijn van raw in jpg gezet met CS3 (2x verscherpt)

En dan ter vergelijk 10D met dezelfde lens, spijtig genoeg heb ik niet hetzelfde beeld maar de scherpte zegt genoeg
                              Camera Model Canon EOS 10D
                              Tv( Shutter Speed ) 1/125
                              Av( Aperture Value ) 9.5
                              ISO Speed 100
                              Last edited by Bert Docx; 7 november 2008, 22:15.

Comment

Working...
                              X