Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Canon 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Probleem Canon 50D

hmmmm ....
    interessante topic
    ben ook aan het overwegen om 50d te kopen, 'k zal me alvast abonneren op deze thread
    Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Inderdaad Bert, Ik had niet anders verwacht De persoon mogen we eigenlijk niet laten meetellen voor de beoordeling omwille van ander standpunt. Maar de andere zaken zijn statische onderwerpen en die vertonen niet alleen meer scherpte maar ook meer detail...dus hier zitten we al goed. Ben eens benieuwd naar je landschap tests. Tel er aub wel op dat de beelden 100% identiek zijn een geen dynamische onderwerpen bevatten die van positie veranderen (vb personen). We willen tenslotte de oefening goed doen hé

Cu Ivan

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
      Zoals verwacht zie je het probleem hier niet en presteert de 50D beter dan de 10D.

Zal proberen morgen hetzelfde te doen met een landschap

Groeten
      Ivan
      http://www.henderix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Toch is dat helaas wel het beeld dat naar voren komt bij de reviews.
        Het zal niet 1 op 1 door tekortschietende lenzen komen, maar waar komt "het "dan wel door komt heeft nog niemand echt duidelijk uitgelegd.
        Het lijkt er in ieder geval op dat de 50D geen vooruitgang is qua beeldkwalteit , voor een wat duidelijker schermpje mag je dan 400€ uitgeven....

Ja en nee...Kom van een 40D en O.K de beeldkwaliteit is misschien niet spectaculair veel verbeterd MAAR om de kans op missers is wel verbeterd. (afhankelijk van het gebruik & omstandigheden)
        Waarom: Persoonlijk ondervonden:

1):Zeker als men werkt in situaties waar de lichtomstandigheden continu veranderen is de Auto ISO een stuk beter.
        40D stelde zich (in auto ISO modus) bijna altijd in op ISO 400 zelfs buiten bij mooi weer…bijna nooit minder. En ging dan naar 800 bij moeilijkere omstandigheden soms iets meer.
        De 50D kiest buiten bij mooi weer gewoon voor ISO100 en gaat in kleine trapjes naar boven tot ISO1600. Van ruis zelfs tot op dit niveau ben ik ZEER tevreden.

2)Snellere AF (vooral bij tracking)…Oh yes I Love it

3)Micro Adjustments…voor mijn macrolens met een kleine backfocus was dit een nachtmerrie op mijn 40D

4)En natuurlijk het LCD schermpje wat je zelf al aanhaalde

5) Auto witbalans bij kunstlicht is ook iets beter maar nog niet zo goed als mijn powershot G9.
        Natuurlijk niet belangrijk als men in RAW werkt

6)De (bijna) volledige lijst is te vinden op : http://www.usa.canon.com/dlc/control...icleTypeID=125
        Maar ik spreek hierboven enkel over persoonlijke ondervindingen.

Ik zou de 50D samenvatten als een verbeterde 40D en niet een “major upgrade” waar afhankelijk het gebruik je al dan niet voordeel kan uit halen.
        Heb voor mijne 40D een mooi bedrag gekregen en heb nog geen moment spijt van de 50D. PS: Heb zelfs (nog) geen L lenzen. Als er een sponser meeleest....

Doei,
        Ivan
        Last edited by ivanhoe; 9 november 2008, 20:05.
        Ivan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivanhoe Bekijk bericht
          Inderdaad Bert, Ik had niet anders verwacht De persoon mogen we eigenlijk niet laten meetellen voor de beoordeling omwille van ander standpunt. Maar de andere zaken zijn statische onderwerpen en die vertonen niet alleen meer scherpte maar ook meer detail...dus hier zitten we al goed. Ben eens benieuwd naar je landschap tests. Tel er aub wel op dat de beelden 100% identiek zijn een geen dynamische onderwerpen bevatten die van positie veranderen (vb personen). We willen tenslotte de oefening goed doen hé

Cu Ivan
          Ivan,

Het is hem inderdaad niet te doen om de compo/ persoon.
          Wist niet wat fotograferen en 1 van mijn zonen die nog haloween aan't vieren was passeerde net, altijd beter dan zomaar een muur.
          Ik zal mijn best doen en vaste dingen nemen wat ook makkeler is bij een landschap.
          Ben best wel benieuwd naar het resultaat met een juister vergelijk sraw 50D/ raw 10D.
          Zou altijd leuker zijn mocht er niks mankeren aan mijn cam.
          Wat toch noodzakelijk blijkt bij een 15MP cam als je er tenvolle wil van genieten zijn allesins betere lenzen.
          Betere lenzen is altijd beter maar het verschil is toch enorm vergroot door toename MP.

Uiteindelijk is het wel interesant om zo'n vergelijking te doen, spijtig heb ik alleen nog maar gewoon glas.

Groeten

Comment

Ja en nee...Kom van een 40D en O.K de beeldkwaliteit is misschien niet spectaculair veel verbeterd MAAR om de kans op missers is wel verbeterd. (afhankelijk van het gebruik & omstandigheden)
            Waarom: Persoonlijk ondervonden:

1):Zeker als men werkt in situaties waar de lichtomstandigheden continu veranderen is de Auto ISO een stuk beter.
            40D stelde zich (in auto modus) bijna altijd in op ISO 400 zelfs buiten bij mooi weer…bijna nooit minder. En ging dan naar 800 bij moeilijkere omstandigheden soms iets meer.
            De 50D kiest buiten bij mooi weer gewoon voor ISO100 en gaat in kleine trapjes naar boven tot ISO1600. Van ruis zelfs tot op dit niveau ben ik ZEER tevreden.

2)Snellere AF (vooral bij tracking)…Oh yes I Love it

3)Micro Adjustments…voor mijn macrolens met een kleine backfocus was dit een nachtmerrie op mijn 40D

4)En natuurlijk het LCD schermpje wat je zelf al aanhaalde

5) Auto witbalans bij kunstlicht is ook iets beter maar nog niet zo goed als mijn powershot G9.
            Natuurlijk niet belangrijk als men in RAW werkt

6)De (bijna) volledige lijst is te vinden op : http://www.usa.canon.com/dlc/control...icleTypeID=125
            Maar ik spreek hierboven enkel over persoonlijke ondervindingen.

Ik zou de 50D samenvatten als een verbeterde 40D en niet een “major upgrade” waar afhankelijk het gebruik je al dan niet voordeel kan uit halen.
            Heb voor mijne 40D een mooi bedrag gekregen en heb nog geen moment spijt van de 50D. PS: Heb zelfs (nog) geen L lenzen. Als er een sponser meeleest....

Doei,
            Ivan
            Ik heb wel gemerkt dat de lichtmeting veel beter is dan mijn 10D die nogal wispelturig is.
            Ook de aut witbalans doet het naar mijn inziens veel beter,
            en zou het nog vergeten de aut iso (10D handmatig) wat een genot en werkt zeer goed.
            En alles gaat veeeeeeeel sneller en tenopzichte mijn 10D veel minder ruis (enorm).

Van een 40 naar 50D vind ikzelf een beetje zotte kosten of je moet zoals Ivan een goede prijs krijgen.
            De verbeteringen bij de 50D tegen 40D vind ik de 400 euro zeker waard.
            - lcd
            - live vieuw
            - lensprofielen
            - menu's
            en alle andere verbeteringen tengevolge digit 4....

Nu nog een oplossing of antwoord vinden voor de slechte beeldkwaliteit met mijn gewone lenzen van landschappen.

Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
              Heb helaas het fenomeen enkel kunnen vaststellen bij

Camera Model Canon EOS 50D
              Tv( Shutter Speed ) 1/80
              Av( Aperture Value ) 4.0
              ISO Speed 800

[

Zoals verwacht zie je het probleem hier niet en presteert de 50D beter dan de 10D.

Zal proberen morgen hetzelfde te doen met een landschap

Groeten
              Het kan aan mij liggen, maar op dit formaat zie ik geen verschil......

Comment

Hier een paar foto's die gisteren zijn genomen met mijn 50D ,

Edit Mod Franciskine :
                Misschien even de forumregels betreffende het posten van foto's eens doornemen. Je foto's zijn namelijk te groot in formaat en bestandsgrootte. Gelieve de foto's te verkleinen naar de juiste afmetingen en bestandsgrootte, zijnde max. 900pixels aan de langste zijde en max. 400KB (250KB aanbevolen). Een goed programma om zowel de afmetingen als de bestandsgroote aan te passen is BD-sizer Hoe BD-sizer werkt zie je hier: klik
                Last edited by Franciskine; 10 november 2008, 19:34.
                Canon 50D - Canon 70 - 200 F2.8 L IS - Canon 24 - 105 F4.0 L IS - Canon 50 F1.8 II - Canon Speedlight 430 EX II

Comment

Hallo,

Vandaag kunnen testen/ babbelen met een andere 50D gebruiker en verschillende lenzen.
                  Het was trouwens een aangename namiddag.
                  Mijn camera is misschien iets minder scherp dan de andere maar blijkbaar geen grote problemen.
                  Heb daar terplaatse de test gedaan, ok niet altijd dezelfde waarden maar het geeft toch een beeld.

Camera Model Canon EOS 10D
                  Tv( Shutter Speed ) 1/1000
                  Av( Aperture Value ) 5.6
                  ISO Speed 800
                  Lens 28.0 - 135.0mm
                  Focal Length 28.0mm

Tv( Shutter Speed ) 1/50
                  Av( Aperture Value ) 5.6
                  ISO Speed 100
                  Lens EF28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
                  Focal Length 28.0mm

Tv( Shutter Speed ) 1/25
                  Av( Aperture Value ) 14.0
                  ISO Speed 200
                  Lens EF-S17-85mm f/4-5.6 IS USM
                  Focal Length 17.0mm

Comment

Ik heb een 50 D en heb net hetzelfde probleem!
                    Ik vindt de fotokwaliteit echt niet goed genoeg!
                    Soms zijn de foto's haarscherp en soms ook niet! Op het lcd scherm zie je het niet maar als je ze thuis op de pc plaatst val je stijl achterover! Mijn 40D is nu binnen(wegens error 99 problemen). Vergelijken kan ik dus nog niet! Aan de lens ligt het volgens mij niet want heb een 70-200 2.8 is en een 50 1.4 ! En dit zijn toch wel degelijke lenzen niet???????????
                    Canon 50D-70-200 l 2.8 is usm-16-35 2.8 II L-24-70 2.8 L-15mm 2.8 fisheye-50mm 1.8 II- 580EXII- Lowepro computrekker plus- Een verlanglijstje om L tegen te zeggen!

Comment

Bert, zulke natuuropnamen vind ik wel leuk, maar zijn eigenlijk niet zo geschikt om scherpte te beoordelen, ik zie hierboven ook weer geen verschil, met een oude 2MP compact had het er niet veel slechter uitgezien.....
                      Waarom de 10D op ISO 800 en de 50D op ISO 100 en 200 , ook dat maakt vergelijken moeilijk....
                      Vergelijken bodies:ALLE andere parameters hetzelfde, anders brengt het niks.

Beter een opname van een gevel met veel details of iets dergelijks, dat maakt verschillen veel duidelijker.

PS,ik ben ook geen voorstander van eindeloos testen en vergelijken, maar als je het toch doet, dan maar beter of goed....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Vergelijken bodies:ALLE andere parameters hetzelfde, anders brengt het niks.

Beter een opname van een gevel met veel details of iets dergelijks, dat maakt verschillen veel duidelijker.

PS,ik ben ook geen voorstander van eindeloos testen en vergelijken, maar als je het toch doet, dan maar beter of goed....
                        Tja Bert, moet Telekees hierin bijtreeden:
                        Zoals ik in regel 3 al aangaf:
                        Maak een IDENTIEK dezelfde opname (liefst op statief) met beide camera’s, dus ALLE parameters 100% hetzelfde tot en met het focuspunt, kadrering & post -processing toe !
                        Kwa kadrering komt 1&3 in elkaars buurt, maar de parameters zijn zo verschillend en bovendien met een andere lens gemaakt dat een vergelijk oneerlijk zou zijn.

Maar wat denk je nuzelf,en heb je al betere resultaten door RAW(10D)/ SRAW(50D) vergelijking of denk je van niet ?

Grtjs,
                        Ivan
                        Ivan

Comment

Ivan,

Ja, een beetje vervelend mag je wel zeggen.
                          Heb zo de indruk dat ik beter een tijdje in bed was gebleven,
                          gisteren heeft ook mijn recente pc het opgegeven.
                          Het is een beetje anders gelopen met de andere 50D gebruiker te leren kennen,
                          bij de andere 50D kon je op lcd zien dat hij ietsje scherper was met dezelfde instellingen.
                          In sRaw maak je met de 50D bijna exacte beelden als de 10D, normaal?
                          Zoals Janvansina (met toplenzen) omschrijft een moeilijk probleem, soms scherp maar soms ook niet,
                          bij mij valt het niet op bij portret maar bij landschap.
                          Omdat mijn fotowinkel niet reageerd op e-mail en hem enkel willen opsturen,
                          heb ik Canon gecontacteerd.
                          Deze zeggen voor mij niks te kunnen doen omdat ik een casticket heb en geen factuur.
                          Als ik mijn pc terug aan de praat heb gekregen wil ik opnieuw een test maken voor wat het goed is.

Word er echt moedeloos van

Tja Bert, moet Telekees hierin bijtreeden:
                          Zoals ik in regel 3 al aangaf:
                          Maak een IDENTIEK dezelfde opname (liefst op statief) met beide camera’s, dus ALLE parameters 100% hetzelfde tot en met het focuspunt, kadrering & post -processing toe !
                          Kwa kadrering komt 1&3 in elkaars buurt, maar de parameters zijn zo verschillend en bovendien met een andere lens gemaakt dat een vergelijk oneerlijk zou zijn.

Maar wat denk je nuzelf,en heb je al betere resultaten door RAW(10D)/ SRAW(50D) vergelijking of denk je van niet ?

Grtjs,
                          Ivan

Comment

Sorry, maar eerlijk gezegd zie ik niets mis aan je foto's. Als je scherpte wil beoordelen moet je dit niet doen op een foto waar alles in focus moet zijn (zoals een landschap). Neem eerder foto's van een complexe structuur, zoals een bakstenen muur. En heb je al eens hyperfocaal scherpgesteld voor je landschappen?
                            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                              Sorry, maar eerlijk gezegd zie ik niets mis aan je foto's. Als je scherpte wil beoordelen moet je dit niet doen op een foto waar alles in focus moet zijn (zoals een landschap). Neem eerder foto's van een complexe structuur, zoals een bakstenen muur. En heb je al eens hyperfocaal scherpgesteld voor je landschappen?
                              Ja inderdaad klopt perfect.
                              Als deze foto's genomen waren met een goed compactje hadden ook niet veel verschil gezien.
                              Een (goede) SLR neemt (vooral) voorsprong bij:
                              1) Lichtmoeilijker omstandigheden
                              2)Snellere reactietijden
                              3)Bepalen van DOF
                              4)Lenzen voor specifiek werk (macro, portret, breedhoek)
                              5)Meer creatieve settings
                              6)Meer toetsers en bellen voor het post-processen
                              7)Ga hier stoppen...maar voor bovenstaande foto's spelen deze punten niet (veel) mee.
                              Dus dit mag je ook beschouwen als antwoord op je vraag:In sRaw maak je met de 50D bijna exacte beelden als de 10D, normaal? : Voor dit soor foto's dus: ja zeker. Maar ik zie hier toch al vooruitgang We komen van (bijna) altijd slechter naar evengoed. Nu nog even volhouden en we komen er wel

Dus de oefening nog eens maken met het de 5 stappen die hier al heb gepost. rekening houdend met opmerking van ODB hier.

Veel Succes,
                              Ivan
                              Ivan

Comment

Ok, zal nieuwe testen doen alleen is het weer er niet naar maar zal proberen (in de tuin).

Het probleem is echter dat een foto met dezelfde compo soms scherp of soms weer niet scherp is, ook zie ik veel kleurruis bij lage iso wat minder te zien is bij sraw.

@ODM heb inderdaad al hyperfocaal scherpgesteld, op verschillende manieren trouwens en altijd op 1 focus punt midden, indien nodig scherpstellen/vasthouden en hercadreren uiteraard.

Ja inderdaad klopt perfect.
                                Als deze foto's genomen waren met een goed compactje hadden ook niet veel verschil gezien.
                                Een (goede) SLR neemt (vooral) voorsprong bij:
                                1) Lichtmoeilijker omstandigheden
                                2)Snellere reactietijden
                                3)Bepalen van DOF
                                4)Lenzen voor specifiek werk (macro, portret, breedhoek)
                                5)Meer creatieve settings
                                6)Meer toetsers en bellen voor het post-processen
                                7)Ga hier stoppen...maar voor bovenstaande foto's spelen deze punten niet (veel) mee.
                                Dus dit mag je ook beschouwen als antwoord op je vraag:In sRaw maak je met de 50D bijna exacte beelden als de 10D, normaal? : Voor dit soor foto's dus: ja zeker. Maar ik zie hier toch al vooruitgang We komen van (bijna) altijd slechter naar evengoed. Nu nog even volhouden en we komen er wel

Dus de oefening nog eens maken met het de 5 stappen die hier al heb gepost. rekening houdend met opmerking van ODB hier.

Veel Succes,
                                Ivan

Comment

Working...
                                X