Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor powershot en andere camera's...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor powershot en andere camera's...

'k Zou hier een heel algemene vraag willen stellen:Als nieuwe G3- gebruiker is 't echt nie gemakkelijk om alle features van het toestel te leren kennen en gebruiken.
    Kunnen jullie me tips en raadgevingen aan de hand doen die me kunnen helpen om mijn toestel te verkennen.
    Misschien ook tips ivm met bv welke sluitertijden te gebruiken, welke lensopeningen, welke iso-waarden,...
    Is het echt allemaal trial and error of bestaat er theorie over in welke (weers)omstandigheden je welke instellingen moet doen.
    Ik kan natuurlijk in de auto-mode foto's nemen. En in normale omstandigheden kan dit voldoende zijn. Ik begrijp bv. ook wel als je een snelbewegend voorwerp wilt fotograferen dat je geen trage sluitertijden moet hanteren. 'k Begrijp het principe wel ongeveer.
    Dit is allemaal puur technisch. Het "oog" om goeie composities te maken moet ik natuurlijk zelf ontwikkelen maar daar kan ik misschien later nog vragen over stellen...

Bedankt voor jullie input.

Greetz, Bert

Originally posted by Bartvandsan
    'k Zou hier een heel algemene vraag willen stellen:Als nieuwe G3- gebruiker is 't echt nie gemakkelijk om alle features van het toestel te leren kennen en gebruiken.
    Kunnen jullie me tips en raadgevingen aan de hand doen die me kunnen helpen om mijn toestel te verkennen.
    Voor de duidelijkheid ik ben geen G3 gebruiker. Je kan toch beter je vraag gerichter stellen. Dit is een beetje te algemeen.
    Neem uw bijgeleverd handboekje erbij en probeer het uit met je camera in de hand en maak foto's. Het kost je niets : slechte foto, weg ermee.
    Hier op het forum zijn duizenden (10.000de ?) pagina's met allemaal tips te vinden. Een beetje veel om dit hier te herhalen

Misschien ook tips ivm met bv welke sluitertijden te gebruiken, welke lensopeningen, welke iso-waarden,...
    Best de laagste Iso-waarde, tenzij je om de één of andere reden problemen hebt met de hoeveelheid (beperkt) licht. Bij weinig licht, en bv toch korte belichtingstijden die nodig zijn, kan je de iso-waarde verhogen.
    Probeer eerst bv met de instellingen op de sluitertijd-voorkeuze.
    Stel daar een vaste sluitertijd in bv. 1/125e, de camera past dan automatisch de grootte van de opening aan.
    Niet beneden de 1/30 - 1/40e gaan (dat is zowat het laagste uit de hand, en niet inzomen natuurlijk), tenzij op statief, anders ga je makkelijk bewegingsonscherpte krijgen.
    Je mag van ons niet verwachten dat wij hier een korte handboek schrijven, nogmaals je kan je vragen best concreter stellen.

Is het echt allemaal trial and error of bestaat er theorie over in welke (weers)omstandigheden je welke instellingen moet doen.
    Ja en nee. Ja er zijn een aantal wetmatigheden en vuistregels.
    Nogmaals : het zou een te lange uitleg worden.
    Enkel dit :
    Uitproberen en nog eens uitproberen, veel fotograferen !
    Fotografeer voorlopig op auto. Zie dat je de werking van de camera wat meer kent. Vervolgens als voorbeeld beginnen met de sluitervoorkeuze. Het diafragma (opening) past zich dan automatisch aan. Hetzelfde onderwerp trekken. Zie wat er gebeurd, ook met de achtergrond.
    Hoe donkerder het is, hoe groter de opening moet zijn, of hoe langer de sluitertijd. Kleine opening is groter getal, grotere opening hoe kleiner het getal.

Ik kan natuurlijk in de auto-mode foto's nemen. En in normale omstandigheden kan dit voldoende zijn. Ik begrijp bv. ook wel als je een snelbewegend voorwerp wilt fotograferen dat je geen trage sluitertijden moet hanteren. 'k Begrijp het principe wel ongeveer.
    Dit is allemaal puur technisch. Het "oog" om goeie composities te maken moet ik natuurlijk zelf ontwikkelen maar daar kan ik misschien later nog vragen over stellen...
    Bedankt voor jullie input.
    Greetz, Bert
    Je kan daarmee beginnen. Maak verschillende (vele) foto's. Maar om altijd in automodus te trekken heb je die camera natuurlijk niet gekocht. Zet hem zoals hierboven bv op de sluitervoorkeuze van bv 1/125ste om te beginnen.

Welkom op het forum. Je kan altijd, nee je moet als je ergens mee zit, vragen stellen maar dan liefst wel een concrete

Comment

Bedankt Sonyke,

'k Ga ne keer denken hoe ik mijn vraag beter kan formuleren. Is juist, je kan natuurlijk niet alles gaan herhalen wat hier al ooit geschreven en gezegd geweest is. 'k Denk dat er een andere vraag in mijn hoofd zat dan dat ik hier gepost heb. 't Is daarmee dat er niet veel antwoord op gekomen is...
      'k Post vanavond een concretere vraag.

Greetz, Bert

Comment

Bart,

Ik had vroeger een G1 en dat was in het begin zeer overweldigend en ja hij stond steeds op auto of P-mode.
        P-mode heeft voordeel dat je ISO50 kan vastzetten in de menu.
        EV moet je iets in het negatieve zetten om overbelichting te vermijden.
        Goed, om nu met de andere settings te experimenteren is het goed om te weten dat al die settings die je wijzigt ogenblikkelijk door uw LCD scherm worden weergegeven. Dus, doe eens een testje, fixeer uw G3 op een te fotograferen punt en speel eens een voor een met de witbalans instellingen zonder daarom echt af te drukken. Je zal de beste instelling voor dat ogenblik dan wel kunnen uitvissen. Doe dat dan ook eens met ev. Draai dan eens de knop op AV en begin dan eens te spelen met de diafragma waardes terwijl je op het lcd scherm weer in de gaten houdt hoe dat eruit ziet en welk de beste positie is. Idem voor TV. M is wel wat moeilijker want dan moet jij twee variabelen instellen.
        Bon, wat ik dus wou zeggen is dat je interactief kan meevolgen op je LCD scherm hoe die instellingen van je camera er gaan uitzien en je ziet zo welke instelling je dan moet kiezen op dat moment.
        Daarna kan je weer wat verder experimenteren.
        Toen ik dit doorhad vond ik dat ik goed op weg geraakte.
        Hope this helps! Succes!

Comment

Working...
        X