Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

    Ik overweeg de aanschaf van een compactje

    Mijn wensen:
    • breedhoek (min 28 mm)
    • beetje tele
    • budget 300 EUR
    • zoeker (pluspunt maar niet noodzakelijk)
    • snelle AF & zo kort mogelijke shutterlag


    Mijn voorkeur gaat uit naar de Panasonic DMC-TZ5
    andere kanshebber is de Ricoh Caplio R8
    of de Sony Cybershot DSC-W170

    Welke bevelen jullie aan?
    Of zijn er betere alternatieven voor dit budget?

  • #2
    Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

    Van compact toestellen weet ik weinig af, dus één of ander model aanprijzen laat ik aan de kenners.

    Wat ik echter wel weet is dat er bij mij zeker geen Ricoh in huis komt.
    Wij gebruiken Ricoh's op het werk en die dingen sneuvelen sneller dan een kalkoen op kerstdag.
    In drie jaar tijd hebben we het hele gamma doorlopen: van de R1 tot de huidige R8.
    Vaak voorkomende defecten: sluitmechanisme van de lens, defecte zoom, niet meer willen focussen, ...
    Sommigen houden het een jaar vol, anderen gaan al na twee dagen kapot.

    Die panasonic lijkt me een beter optie. (of een Ixus van Canon?)
    www.bigducksix.be

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

      wijzelf hebben thuis de TZ4 van panasonic, gewoon 1 MP minder dan de TZ5, je hebt wel een pak meer dan 'een beetje tele' hoor! van 28-280mm! Dat is natuurlijk geen nadeel.
      Mijn bevindingen: goede camera voor een compact te zijn, zeker met zoveel zoom knap ding!
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

        Bedankt voor jullie reactie.

        Afgelopen vrijdag even langs de fotoboer gepasseerd.

        Hij raadde Ricoh af, bleef dus enkel de Panasonic en de Sony nog in de strijd over.
        Ik nam de Sony in overweging vanwegen de optische zoeker, mar het ontbreken ervan op de Panasonic zou niet echt een nadeel zijn, eerder even wennen aan de andere manier van fotograferen.

        Ben dus gegaan voor de Panasonic, dit toestel werd me ondertussen ook al aanbevolen door enkele BD'ers en het blijkt ook de Tipa award gekregen te hebben. Moet zeggen dat ik al aardig onder de indruk ben van de foto's en de snufjes. Werkelijk wonderbaarlijk wat men tegenwoordig in die compactjes van technologie kan stoppen.

        Voor het zwaardere werk blijft natuurlijk de nikon mijn favoriet

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

          Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
          Ben dus gegaan voor de Panasonic, dit toestel werd me ondertussen ook al aanbevolen door enkele BD'ers en het blijkt ook de Tipa award gekregen te hebben. Moet zeggen dat ik al aardig onder de indruk ben van de foto's en de snufjes.
          Vind je het niet vervelend dat je de sluitertijd en/of het diafragma niet kan aanpassen ?
          Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit kleine ding en de appreciatie op het net ligt behoorlijk hoog (ook de filmfunctie blijkt mee te vallen) en ook de prijs is aantrekkelijk, maar het gebrek aan manuele controle schrikt mij wat af...
          Heb jij al besteld ?
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Vind je het niet vervelend dat je de sluitertijd en/of het diafragma niet kan aanpassen ?
            Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit kleine ding en de appreciatie op het net ligt behoorlijk hoog (ook de filmfunctie blijkt mee te vallen) en ook de prijs is aantrekkelijk, maar het gebrek aan manuele controle schrikt mij wat af...
            Heb jij al besteld ?
            Greetz, Kariboe
            Heb het toestel al aangeschaft.
            Als ik volledige controle wens, gebruik ik mijn dSLR, was op zoek naar compactje met de meeste mogelijkheden voor het aangegeven budget.

            In de iets hogere prijsklasse heb je ondermeer de G10 met manuele controle, dat was voor mij geen optie.

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

              filmpjes zijn er idd zéér goed mee! best wel hoge kwaliteit, stelt ook vrij snel scherp met video, kan zelfs tijdens het filmen in- en uitzoomen e.d.
              Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
              BLOG

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

                Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                Heb het toestel al aangeschaft.
                Als ik volledige controle wens, gebruik ik mijn dSLR, was op zoek naar compactje met de meeste mogelijkheden voor het aangegeven budget.
                Eigenlijk heb je wel gelijk - we zoeken een compact voor het gemak - het manueel instellen is voor zo'n toestel misschien wat 'overkill'. Trouwens, ik heb me laten vertellen dat die "scene-instellingen" echt wel goed werken...
                Als je 'em binnenhebt, laat je bevindingen hier eens weten, wil je ?
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                  filmpjes zijn er idd zéér goed mee! best wel hoge kwaliteit, stelt ook vrij snel scherp met video, kan zelfs tijdens het filmen in- en uitzoomen e.d.
                  Inderdaad, de kwaliteit van de filmpjes is mooi meegenomen voor 'n vakantiecameraatje.
                  Het in- en uitzoomen zou echter volgens een review echt wel traag en soms 'schokkerig' verlopen... Al iets van gemerkt ?
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

                    het in-uitzoomen gaat niet 100% op dezelfde snelheid, maar zeker niet in schokken, het gaat mooi gelijdelijkaan.
                    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                    BLOG

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                      het in-uitzoomen gaat niet 100% op dezelfde snelheid, maar zeker niet in schokken, het gaat mooi gelijdelijkaan.
                      Allez, dat weten we dan ook al weer...
                      Greetz, Kariboe
                      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic DMC-TZ5 vs Ricoh R8 vs Sony DSC-W170

                        Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                        Bedankt voor jullie reactie.

                        Afgelopen vrijdag even langs de fotoboer gepasseerd.

                        Hij raadde Ricoh af, bleef dus enkel de Panasonic en de Sony nog in de strijd over.
                        Ik nam de Sony in overweging vanwegen de optische zoeker, mar het ontbreken ervan op de Panasonic zou niet echt een nadeel zijn, eerder even wennen aan de andere manier van fotograferen.

                        Ben dus gegaan voor de Panasonic, dit toestel werd me ondertussen ook al aanbevolen door enkele BD'ers en het blijkt ook de Tipa award gekregen te hebben. Moet zeggen dat ik al aardig onder de indruk ben van de foto's en de snufjes. Werkelijk wonderbaarlijk wat men tegenwoordig in die compactjes van technologie kan stoppen.

                        Voor het zwaardere werk blijft natuurlijk de nikon mijn favoriet
                        Ik zou wel eens willen weten waarom de "fotoboer" Ricoh af raadde. Zelf heb ik net de R8 van Ricoh voor naast mijn dslr van Pentax. Ricoh gekozen vanwege de prijs, 7x optische zoom en de macrostand vanaf 1 cm.
                        Een aantal testfoto's gemaakt en ik moet zeggen dat ze zeker niet slecht zijn, voor een compact camera.

                        Comment

                        Working...
                        X