Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji S100FS -ruisprobleem ed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji S100FS -ruisprobleem ed

    Ik heb me onlangs een fuji s100fs aangeschaft omdat ik lessen digitale fotografie ben gaan volgen. Vorige week een eerste oefendagje gehad om wat te "klungelen" met de instellingen. Het principe begint wat door te dringen, goede foto's blijven (voorlopig) achterwege. Nu zag ik net dat (bijna ) al mijn foto's last hadden van ruis terwijl iso meestal stond ingesteld op 400. Iemand enig idee wat daar de oorzaak nog van kan zijn?

    Ik heb vorige zaterdag (tijdens de les) ook een probleem gehad met mijn zoeker en scherm. Die werden opeens niet meer scherp, heel pixelachtig...lerares had zoiets nog nooit gezien. Na een tijdje zoeken en de batterij eruit gehaald te hebben was het probleem weg. Zou het een iets met het ander te maken kunnen hebben? Of totaal niet? Heeft iemand anders dit probleem al voorgehad?

  • #2
    Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

    Zie je ook ruis wanneer je de foto volledig op je scherm hebt staan, dus NIET op 100%?
    Hieronder een foto gemaakt bij ISO 3200, op verkleinen voor internet gebruik na is er niets aan gefotoshopt. Deze is nog net geschikt voor een A4tje en een wat minder strenge blik.


    Het probleem met het schermpje en de zoeker heb ik geen ervaring mee. Stuur eens een e-mailtje naar Fuji en leg het probleem aan hen voor.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

      Neen ik merk het alleen als ik het op 100 % zet...is dat normaal dan? Welke kwaliteit van foto kan ik best standaard instellen...kan het daar ook mee te maken hebben. Nu stond het automatisch op 11M.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

        Ik weet niet in hoeverre de "ruisproblemen" verbeterd zijn tov de Fuji S9600, maar die had ook vanaf ISO400 zeker last van ruis..! Enkel is dit dan nog wel goed "bewerkbare" ruis en raak je door te verkleinen al een hele hoop ruis kwijt...daarna ISO 800 waren foto's vaak alleen nog maar bruikbaar voor internet en dergelijke...

        Schiet je op RAW of JPEG? In RAW zul je initieel waarschijnlijk meer ruis zien, maar deze ruis is dan wel veel beter te bestrijden
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

          Voorlopig houd ik het bij jpeg. Het viel me gewoon op en ik vond dat de kwaliteit zelfs slechter leek in vergelijking met de foto's van mijn andere kleine compactcamera...

          Comment


          • #6
            Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

            Zelfs de nieuwste en duurste camera vertoont ruis, ook bij de laagste ISO waarde. Als je een foto maar voldoende vergroot dan zul je zien dat er in schijnbaar volledig zwarte vlakken of een staalblauwe hemel pixels in alle kleuren van de regenboog te bewonderen zijn.
            Bekijk dus je foto's op een realistische afstand en de kwaliteit zal, schijnbaar!!, met sprongen vooruit gaan.
            100% komt overeen met een foto van circa 120 x 90 cm en die moet je, wil je recht doen aan je apparatuur en de foto, op ongeveer 150 cm bekijken.

            Ten aanzien van de instelling van de kwaliteit het volgende... bij 11M (megapixels) kun je de mate van compressie van het bestand instellen en wel in Fine en Normal. Bij Fine vindt compressie plaats in de verhouding 1:6 en bij Normal is dat 1:12. Hoe vreemd het ook moge klinken, in de praktijk is er bij afdrukken tot A3 geen verschil te zien, uiteraard wanneer je de foto wederom op een realistische afstand bekijkt. Ik ben dit gaan testen nadat ik een keer foto's had gemaakt in de beeldverhouding 3:2, bij dit formaat gaat de kwaliteit automatisch terug van Fine naar Normal.
            Hieronder een 100% crop van een foto gemaakt bij ISO 400 en DR400.. hier is ruis en de invloed van automatische* ruisonderdrukking duidelijk te zien.
            Vergelijk dat met uw resultaten bij ISO 400. NB Deze foto is niet bewerkt!



            *In tegenstelling van hetgeen vaak voetstoots wordt aangenomen, wordt in elke camera ruisonderdrukking toegepast, zelfs bij de laagste ISO waarde. Die vorm van ruisonderdrukking is niet uit te schakelen.

            Fotografeer zoveel als mogelijk beeldvullend, bekijk foto's op een redelijke afstand en uw plezier in fotograferen neemt zienderogen toe.
            Vergeet ook niet bij een scene met hoge contrasten de DR100-200 en 400 functie toe te passen.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

              Bedankt voor het uitvoerige antwoord, ik ga het nog een keer of 20 opnieuw lezen en dan zal ik het nog beter snappen... maw iets minder kritisch, vooral vanop een "voldoende" afstand bekijken, "beter"/"aangepaster" instellen en achteraf naar behoren aanpassen...
              Jammer dat mijn cursus photoshop iets trager vooruitgaat als die van fotografie (of andersom).

              Comment


              • #8
                Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

                Zag laatst op mijn SLR zelfs op ISO50 inderdaad duidelijke ruis..! Tis maar hoever je gaat Pixelpiepen he
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

                  In de automatische stand, kun je bij de fuji alleen kiezen tussen ISO400, 800 en 1600. Als je hem van de automaat afhaalt, kun je terug naar ISO100. Dit zal je ook zeker helpen.
                  Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                  http://ubovdburg.zenfolio.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

                    Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                    In de automatische stand, kun je bij de fuji alleen kiezen tussen ISO400, 800 en 1600. Als je hem van de automaat afhaalt, kun je terug naar ISO100. Dit zal je ook zeker helpen.
                    Had ik al gedaan hoor..in de les mag er niet gefotografeerd worden op de auto-stand (en maar goed ook, willen we iets leren...)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji S100FS -ruisprobleem ed

                      Ik begrijp dat de AUTO mode verboden is
                      Overigens is AUTO ISO 400-800 en 1600 alleen NIET mogelijk in de SP1 - 2 en de S-A-M modi.
                      Enfin, de mogelijkheden zijn legio, helaas niet altijd even logisch.
                      Soms, als ik een feestje fotografeer dan kies ik bewust voor de P mode en AUTO ISO 400 en als ik twijfel aangaande de belichting dan draai ik de Grote Knop naar C1 (Custom 1) en daaronder zitten de volgende instellingen... RAW, A mode en ISO 400. Ik noem dat de 'Emergency Start Up mode'.
                      Onder C2 zitten de instellingen... Velvia, A-mode en ISO 100 maar normaal gesproken start ik op in de A-mode, Provia en ISO 100/DR 100 met de settings voor contrast en verzadiging op normaal en scherpte op soft.
                      Alle mogelijkheden en onmogelijkheden voor wat betreft ISO instellingen vindt je terug in de tabel op pagina 74 van de handleiding.

                      Comment

                      Working...
                      X