Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel foto's kan men maken voor...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik heb ooit erges gelezen dat voor de 1Ds een garantie van 250 000 foto's op de sluiter werd gegeven... _DACHT_ ik... voor de 10D en D60 enzo was dit natuurlijk niet zoveel maar toch ook een groot aantal...

@Z: pfew ik dacht net hetzelfde toen ik dit las, meer dan 6000 foto's heb ik ook al dus ik vreesde ook al... Maar dat kan dus volgens mij echt niet
    .:www.shadowarts.be:.

Comment

Originally posted by Z900
      Mmmhh, in 2 maanden 6200 beeldjes, dat betekent binnen een jaar is het over....?
      Woaaaa... Dat zijn... 100 foto's per dag. Da's wel heel stevig, vind ik. De belangrijkste vraag : wat doe je met al die foto's ?

Ik heb ooit eens iemand horen argumenteren dat hij terugkeerde naar film, omdat digitaal hem niet genoeg deed nadenken over elke foto. Alhoewel ik dat wel een belachelijk argument tegen digitaal vind, is het echter wel een feit dat je met digitaal jezelf toch moet proberen dwingen van a) alleen foto's te nemen die de moeite waard zijn, b) die foto's ook zo mooi mogelijk te nemen. Een foto die het niet waard is genomen te worden op film, is het ook niet om genomen te worden op digitaal.
      De enige uitzondering is natuurlijk wanneer je wat experimenteert om het een en het ander bij te leren, maar daar heb je per experiment ook niet echt honderden foto's voor nodig.

Henk

PS: er zijn uiteraard zeker wel toepassingen waarbij je aan duizenden foto's per maand komt, maar da's dan zeker niet het hobbyisme waar een Nikon D100 of Canon 10D zich toe richten...
      PPS: het getal van 30.000 heb ik ook maar van DPReview in enkele threads een half jaar geleden.

Comment

Originally posted by Tommie
        ...de sluiter het begeeft.
        Dag mensen, sommige zullen lachen met deze vraag maar ik wou het toch even weten. Hoeveel foto's kan men ongeveer maken alvorens de sluiter het begeeft ?
        Hi Tommie ,

Moeilijk op te antwoorden ...
        Er werd een tijdje geleden aangenomen dat de D30 goed was voor 30.000 aktuaties , de D60 voor 50.000 en de 1D voor 150.000 .
        De 10D ZOU tussen de D60 en de 1D liggen . Maar niets is minder zeker .Het zijn richtlijnen die Canon af en toe kwijtgeeft zonder dat deze hoe dan ook kunnen nagegaan worden .
        Zoals met wagens of strijkijzers kan niemand voorspellen hoe lang ze zullen meegaan voor ze de geest geven . Het zijn , immers , allemaal toestellen die uit zoveel kompenten bestaan en robotizering is nog niet 100% ... dus ....

Voor wie geinteresserd is , een van de vele threads hieromtrent op Rob Galbraith's forum :

http://www.robgalbraith.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=UBB8&Number=67461&Forum=UB B8&Words=shutter%20life&Match=And&Searchpage=1&Lim it=25&Old=allposts&Main=67445&Search=true#Post6746 1

Beste groetjes ,

Danny
        http://www.canonians.com

Comment

ik vind die 30000 nog altijd heel weinig, ik werk in een testcentrum, wel niet met fototoestellen maar met motoren, sommige klepjes die ook heel precies getimed moeten zijn (ik spreek niet over de kleppen van de motor) maar de kleppen die wij gebruiken in een extern brandstofsysteem, koelgroep, ... die (heb het opgezicht in de handleiding) kunnen tot 1 000 000 keer openen of sluiten zonder problemen plus dat ze nog vloeistof moeten kunnen tegenhouden grote(re) drukken. En zo'n fototoestel kan maar een 30000 of 50000 keer aan, volgens mij liggen die getallen veel veel hoger.
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Originally posted by fredericrom
            kunnen tot 1 000 000 keer openen of sluiten zonder problemen plus dat ze nog vloeistof moeten kunnen tegenhouden grote(re) drukken. En zo'n fototoestel kan maar een 30000 of 50000 keer aan, volgens mij liggen die getallen veel veel hoger.
            Vergeet niet dat die shutter in zekere zin niet te vergelijken valt met een klep van een brandstofsysteem. Een shutter bestaat uit een aantal heel dunne lamellen die heel snel verschuiven bij het nemen van een foto. Ik kan me dus wel inbeelden dat de levensduur van een sluiter kleiner zal zijn dan die van jouw brandstofkleppen. Bovendien zijn een D100, D60 of 10D ook gewoon niet gedesigned om 1.000.000 foto's mee te nemen. Sure, ze kunnen wellicht de sluiter uit andere (en duurdere) materialen samenstellen zodat ze 1.000.000 shots lang overleven, maar als 99% van de camera's end-of-life nog geen 100.000 shots op hun teller hebben (vergeet immers niet dat alle digicams nog altijd gebaseerd zijn op een gewone film-camera) hebben ze helemaal geen reden om dit te doen.

Je mag er overigens ook wel van uit gaan dat Nikon en Canon wel uiterst voorzichtige cijfers geven. Om het in statistiek termen uit te drukken : ze zullen hun cijfer wel behoorlijk aan de linkerkant van de Gauss-curve nemen, zodat bvb maar 1% van de toestellen er voor de 30.000ste klik er al de brui aan geeft. Vraag is dan nog : hoe breed is die Gauss-curve (of dus, waar ligt het gemiddelde).

Henk

Comment

hmmm, ik heb nochtans gevraagd bij den ikea dat ze zeker de 'mobelfacta' garantie konden geven

Comment

Niet erg relevant rechtstreeks naar de vraag toe, maar eerder "filosofisch" :

Ik heb een jaar geleden een Philips DVD recorder gekocht en toenertijd was ik niet weg te slagen van een (zeer) uitgebreid forum over deze toestellen.
                Daar stelde ook eens iemand de vraag hoe lang de laser nu zou meegaan (deze is inderdaad beperkt in levenduur, na een heel lange tijd geeft ie gewoon niet geoeg licht meer).
                Toen kwamen er allerlei reakties, van amateurs en kenners, die elk een andere levensduur opgaven (waarmee ik niets wil zeggen over de getallen die hier genoemd worden, I got respect 4 U guys). Sommige forumleden stelden toen al dat zij hun recorder enkel maar gingen gebruiken voor opnemen, en voor weergeven een tweede goedkope speler zouden kopen, om de recorder te sparen. Hoe gek kan je worden ?
                Er zijn perioden van heel intensief gebruik, afgewisselt met periodes van zeer laag gebruik, gemiddeld zal dat nog wel meevallen. Als je de hele cariere van het toestel bekijkt is de kans dat ie om andere redenen het opgeeft veel groter, dan door pure slijtage. Een degelijk consumer-toestel moet gewoon een redelijke tijd meegaan, en dat is jaaaren (ook een camera).
                Ik zou me helemaal niet ongerust maken over de levensduur van de sluiter, en -ik overdrijf nu- het goede gevoel van een foto te maken laten verpesten door de gedachte "weer één foto dichter bij het einde".
                Als hij uiteindelijk de geest geeft (liefst na véle jaren natuurlijk) is de reparatie ook geen ramp, óf er is al terug een beter toestel te krijgen voor minder geld dan je huidige.

Ik wou gewoon de analogie eens leggen met een soortgelijke thread op een totaal ander forum.

Groeten,
                fritsken.
                Sony F717. (ben gebeten én besmet, fijn zo!)
                **EK** allways on for me please
                Halfvol is voller dan halfleeg.

Comment

Working...
                X