Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhouding 3:2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verhouding 3:2

Oorspronkelijk geplaatst door muis Bekijk bericht
    Als 3:2 de oerstandaard is, snap ik toch niet waarom digitale fotokaders bijna allemaal een resolutie van 800x480 hebben. Beetje jammer was ik achteraf achtergekomen dat op het kleine schermpje er ook nog eens een zwarte rand kwam.
    Er zijn er ook met 800x600 en 1024x768 pixels, maar je moet blijkbaar goed opletten wat je koopt...

Voor een schermpje met 800x480 pixels zal je inderdaad altijd moeten croppen als je geen zwarte randen wil, want dat komt met geen enkele camera overeen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muis Bekijk bericht
      Als 3:2 de oerstandaard is, snap ik toch niet waarom digitale fotokaders bijna allemaal een resolutie van 800x480 hebben. Beetje jammer was ik achteraf achtergekomen dat op het kleine schermpje er ook nog eens een zwarte rand kwam.
      Na kleinbeeld kwamen nog een aantal cassetteformaten met mogelijk andere verhoudingen.....

Comment

Sigma heeft ook net een iets andere verhouding...als ik mijn foto's verklein naar 800 breed krijg ik geen 800x600 maar 800x533...
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          Sigma heeft ook net een iets andere verhouding...als ik mijn foto's verklein naar 800 breed krijg ik geen 800x600 maar 800x533...
          800*533 is toch 3*2?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            Als je 3:2 foto's gewoon verkleint, dan zullen ze nooit (zonder zwarte randen) passen op een digitaal fotokader met 800x600 pixels.

De gemakkelijkste manier is dan om ze op het juiste formaat uit te snijden tijdens het bewerken.
            In Photoshop (Elements) heb je hiervoor een "gereedschap uitsnijden" (of Crop-Tool), je vult dan bovenaan het gewenste aantal pixels in (800px en 600px in dit geval), en dan snij je heel simpel de foto uit op het gewenste formaat.
            Je zal dan wel altijd een klein stukje van de zijkanten moeten opgeven.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X