Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen bij onvoldoende licht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstellen bij onvoldoende licht

Regelmatig gebeurt het dat mijn Sony A350 niet kan scherpstellen wegens te weinig licht. Soms lukt het nog door een ander scherpstelpunt te selecteren, maar dit is uiteraard niet altijd wenselijk. Mijn camera heeft geen AF assist lampje dus blijft de enige optie om manueel scherp te stellen. Probleem is dat de zoeker niet goed genoeg is en mijn ogen nog minder en dat het ontbrekende licht nu ook niet bevorderlijk is voor een mooie scherpe foto. Tot daar het probleem.

Om toch scherp te stellen gebruik ik de ingebouwde flitser en dmv de preflash lukt het om scherp te stellen. Ik hou dan de ontspanknop half ingedrukt en schakel ondertussen de flitser uit. Uiteraard dit alles op een statief want ik heb maar 2 handen. De foto's hiermee getrokken zijn dan tenminste scherp, alleen moet ik dan de belichting aanpassen want de electronica houd er geen rekening mee dat de flash is uitgeschakeld (wegens half ingedrukte ontspanknop). Kan je zo een AF assist lampje apart kopen, of zijn er soorten filters die je op een gewone zaklamp kan zetten zodat dit de lichtmeting van de camera niet beinvloed ?
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Re: Scherpstellen bij onvoldoende licht

stevige zaklamp meenemen, schijnen op datgene wat je wil scherpstellen. Het toestel laten scherpstellen of handmatig scherpstellen. Dan alles loslaten (je lens blijft staan op dezelfde afstand). Op MF zetten, je lichtmeting opnieuw uitvoeren, instellingen goed zetten en foto trekken.

Zo zou ik het proberen.

Of, met een externe lichtmeter gaan meten wat je belichting moet zijn zonder flits

ik heb het nog niet geprobeerd omdat ik meestal geen pillamp bij heb als ik ga fotograferen en nachtopnames niet meteen mijn ding zijn, maar ik denk wel dat het haalbaar is
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Als je de AE lock ingedrukt houdt (als die op je a-350 zit) zal hij de belichting van het omgevingslicht nemen.
      Alternatief is handmatig scherpstellen.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Heb vandaag zelf de oplossing gevonden : Men neemt een externe flits (met AF lamp ingebouwd), plaatst die op de camera, zet de flits aan en de modus op niet flitsen. Bij onvoldoende licht zal de AF lamp van de flits branden en kan de camera toch scherpstellen.
        Flickr____No place to be

Comment

zit je lichtmeting dan ook nog goed?

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
            zit je lichtmeting dan ook nog goed?
            Ja, want je flits staat af, dus de camera weet dat er niet gaat geflitst worden. Het autofocussysteem van de camera gebruikt alleen het rode licht van de flits om te kunnen scherpstellen.
            Flickr____No place to be

Comment

Heb je dat al uitgetest? Want zowel m'n Metzen (op m'n Nikon) als m'n Pentax flitsen geven geen licht in het donker als ze niet ingeschakeld staan. En als ze aan staan, flitsen ze.

Comment

Kan je de camera niet wat kantelen zodat er een lichtpuntje in beeld komt op de plaats van het scherpstelpunt?

Bij nachtfoto's zet ik de camera op statief, maar als er dan net te weinig licht is op het geselecteerde scherpstelpunt, dan richt ik de camera op een lichtpunt, stel daarop scherp, hou de ontspanknop half ingedrukt, en zet de camera weer op de juiste plaats. En dan pas druk ik de ontspanknop volledig in.

Je haalt dus de camera niet van het statief af, je kantelt gewoon de hele combinatie en zet die terug op dezelfde plaats als er scherpgesteld is.

Als de afstand te groot is, dan zal een scherpstellichtje ook niet werken, en heb je een héél sterke zaklamp nodig als je het op die manier wil proberen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Heb je dat al uitgetest? Want zowel m'n Metzen (op m'n Nikon) als m'n Pentax flitsen geven geen licht in het donker als ze niet ingeschakeld staan. En als ze aan staan, flitsen ze.
                  Jah, 'k vraag me nu eigenlijk ook af of dat met een Canon (430EX) wel kan... (volgens mij niet....)
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                    stevige zaklamp meenemen, ...
                    Ik gebruik hier een laser pointer voor. Het -rode- laserlicht zorgt voor een heldere lichtspot, zelfs overdag.
                    https://waltertalboom.be-
                    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Kan je de camera niet wat kantelen zodat er een lichtpuntje in beeld komt op de plaats van het scherpstelpunt?

Bij nachtfoto's zet ik de camera op statief, maar als er dan net te weinig licht is op het geselecteerde scherpstelpunt, dan richt ik de camera op een lichtpunt, stel daarop scherp, hou de ontspanknop half ingedrukt, en zet de camera weer op de juiste plaats. En dan pas druk ik de ontspanknop volledig in.

Je haalt dus de camera niet van het statief af, je kantelt gewoon de hele combinatie en zet die terug op dezelfde plaats als er scherpgesteld is.

Als de afstand te groot is, dan zal een scherpstellichtje ook niet werken, en heb je een héél sterke zaklamp nodig als je het op die manier wil proberen.
                      als de afstand te groot is, is er zoiets als oneindig
                      en het leuke is dat dat bij sommige lenzen al op een paar meter is. en practika 29mm vraagt op een meter of 10 al oneindig

met flits gaat dus blijkbaar niet altijd.

Ik heb net een statiefje thuis gehaald. Dan kan ik deze herfstvakantie eens wat langer rondhangen bij de sporen
                      nu alleen die lichtmeter nog zien vast te krijgen

**=ol

Comment

Nog geen kans gehad; maar de handleiding zegt dit ;

.
                        Flickr____No place to be

Comment

Als er genoeg licht voorhanden is om zonder flitser te fotograferen maar te weinig om bij voortduring correct scherp te stellen dan kun je ook overschakelen op eenmalig handmatig scherpstellen. Hierbij maak je dan gebruik van de scherptediepte.
                          Voorwaarden zijn dat je genoegen moet nemen met een korte brandpuntsafstand en een minimum objectafstand.
                          Uitgaande van uw Sony A350, een brandpuntsafstand van 18 mm (27 mm kleinbeeld equivalent) en diafragma f/4 kun je eenmalig in een goed verlichte ruimte scherpstellen op een object op circa 2,5 meter afstand.
                          De scherptediepte loopt dan van circa 1,5 tot 6,5 meter.
                          Elk kleiner diafragma zal een grotere scherptediepte opleveren maar die winst is gering voor objecten dichterbij zoals je in onderstaande tabel kunt zien.

Comment

Nikon SB800 kan dit wel
                            Minolta HS 5600(D) kan dit ook
                            Last edited by zunoel; 23 oktober 2008, 16:50.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
                            X