Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame sensoren binnenkort de norm.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Full frame sensoren binnenkort de norm.

Ik begrijp niet waarom het woord 'anders' vaak vertaald wordt als beter of slechter. Voor mij bestaat alleen het woord 'gewenst' als het gaat om scherptediepte en vergrotingsmaatstaf, en zolang mijn benenwagen het nog doet dan zijn objectafstand en de afstand object-achtergrond zeer belangrijke factoren om mijn doel te bereiken.
    Gaat men uit van een vaste camera positie dan ontstaat het alhier geschetste model waarbij de overige voor de scherptediepte bepalende factoren een hoofdrol gaan spelen.
    Ik ga niet naar Afrika om een portretje van een leeuw te schieten met een flinterdunne scherptediepte, dat kan in de zoo ook. Ik ga naar Afrika om een leeuw vast te leggen in zijn natuurlijke habitat en daarvoor gebruik ik het liefst een lensje met een wat grotere beeldhoek en dan is de scherptediepte al gauw voldoende. Ik heb ruim 20 jaar wereldwijd gefotografeerd met twee Leica M bodies voorzien van een 35 en een 90 mm lensje en nimmer heb ik me in mijn mogelijkheden beperkt gevoeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Island Bekijk bericht
      Dus zolang er economisch valide redenen zijn om een goedkopere APS-C sensor te gebruiken, zal deze gebruikt worden.
      Da's nou precies wat ik bedoelde. Als er niets meer verdiend wordt gaan ze het niet maken. Hoe jammer wij dat misschien ook vinden. Het kan zelfs betekenen dat de DSLR op termijn niet meer gemaakt gaat worden. Wie het weet mag het zeggen

Vergeet niet dat de discussie over hoe lang de camera met ouderwetse film nog geproduceerd zou worden nog maar kort geleden gevoerd is. Ook toen waren er gelovigen die al heel snel door de tijd zijn ingehaald.

Het simpele feit is en blijft dat er iets verdiend moet worden. De sensor is ook maar een deel van de totale kosten. Het zou mij helemaal niet verbazen als het verschil in kostprijs tussen crop en FF niet een op een overstemt met het verschil in prijs tussen de verschillende body's. Oftewel, de marge op een FF zou best wel eens hoger kunnen zijn doordat ze simpelweg een hogere prijs kunnen vragen voor een FF. Als de marge op een crop te laag wordt hoef je er niet lang bij stil te staan wat er gaat gebeuren.

Het hele verhaal is een combinatie van produktiemogelijkheden, marketing, maar vooral van winstmaximalisatie. Niet van wat wij als consument raag willen
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Knip
        ga naar Afrika om een leeuw vast te leggen in zijn natuurlijke habitat en daarvoor gebruik ik het liefst een lensje met een wat grotere beeldhoek en dan is de scherptediepte al gauw voldoende. Ik heb ruim 20 jaar wereldwijd gefotografeerd met twee Leica M bodies voorzien van een 35 en een 90 mm lensje en nimmer heb ik me in mijn mogelijkheden beperkt gevoeld.
        En wat deed je om niet door die leeuwen opgegeten te worden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          En wat deed je om niet door die leeuwen opgegeten te worden?
          In de zoo fotograferen .

Comment

Working...
          X