Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame sensoren binnenkort de norm.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Full frame sensoren binnenkort de norm.

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Daar zullen ze,in de begindagen van de digitale spiegelreflex,toen bleek dat meteen FF sensoren produceren te duur ging zijn,wel over nagedacht hebben.Nog verder croppen betekent wel héél veel werk voor de lens.Je moet ook nog kunnen navergroten,bij voorkeur minstens tot A3 ( ook bij een instapmodel ),zonder dat softheid optreedt in het beeld.

Walter
    Voornamelijk een kwestie van precisie, lijkt me. Dus een kwestie van tijd.

Karel

Comment

Misschien worden die phase one ruggen wel betaalbaar
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        ...., fulframe is meer iets voor puristen, het is moeilijker werken...

Leg dat eens uit aub...

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
          Weet je, als je de foto In PhotoShop nog eens 2x cropt dan heb je een 1200 mm . Of waarom zou je ineens geen 4x croppen? Zowaar een 2400 mm lens....
          2x croppen geeft slechts 420mm en 4x pas 600mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht

Leg dat eens uit aub...

mvg,

Roland
            Wegens beperktere scherptediepte, moet je cht meer nadenken over je scherptepunt en de keuzes van diafragma, als je bvb van een crop komt, kan dit nogal eens tegenvallen.

Comment

Wegens beperktere scherptediepte, moet je cht meer nadenken over je scherptepunt en de keuzes van diafragma, als je bvb van een crop komt, kan dit nogal eens tegenvallen.

klopt als een bus.
              Ik heb vroeger ook met middenformaat gewerkt. grotere, onhandiger toestellen, zwaarder, kleinere scherptediepte, beperkt in verschillende brandpunten, 12 (twaalf !!!!) opnames op een filmpje (tenzij dat je de dubbelle (220 formaat) lengte kocht 24 opnamen).
              Maar wat was het resultaat? je moest nauwkeuriger, doelbewuster en zuiniger fotograferen, maar het aantal goede opnames op een filmpje lag procentsgewijze veeeeel hoger dan nu met digitaal waar een kaart van 2 of 4 GB niet genoeg is.

Comment

Elke camera met welke cropfactor dan ook, dwingt je om na te denken. Daar heeft het sensor formaat niets mee te maken. Behalve de sensorgrootte zijn er nog een aantal factoren die de scherptediepte bepalen.
                Er is maar een ding van belang.... de GEWENSTE scherptediepte.
                Als je uitgaat van het gebruik van 1 camera dan zul je dus vaak in de problemen komen, afhankelijk van de wens, grote of juist kleine scherptediepte.
                Vaak grijp ik naar mijn Oly E3... juist vanwege die dubbele scherptediepte ten opzichte van een full frame camera... wat daar tussenin zit heb ik vrijwel geen belangstelling voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Vaak grijp ik naar mijn Oly E3... juist vanwege die dubbele scherptediepte ten opzichte van een full frame camera... wat daar tussenin zit heb ik vrijwel geen belangstelling voor.
                  Waarmee je mijn stelling bevestigd

Comment

Het vreemde is dat er zelfs mensen zijn die het voordeel van een kleinere sensor verklaren aan de hand van de winst in het telebereik.
                    Zo redenerende is dus een 4/3 sensor in het voordeel voor veraf scenes? Komisch is dat. Ik zie mezelf al de randjes van een dia-positief knippen, vervolgens een beetje goochelen met de plaats van de projector en genieten van meer tele? Ik moet nog veel leren merk ik.

Comment

Sinds eind de jaren 50 kwamen de eerste SLR's op de markt; dat was en is nog steeds kleinbeeldformaat (24x36), ongeacht het merk. De DOF die hiermee gepaard gaat is de specifieke DOF van kleinbeeld.
                      Met de komst van de DSLR's met cropfaktor 1.3, 1.5 en 1.6 werden we verwend met grotere DOF.
                      Nu de nieuwe ff DSLR's hebben de eigenschap van identieke DOF dan de analoge toestellen; al bijna een halve eeuw.
                      Wat is er dan moeilijker? ...mis je wat ervaring soms...

Comment

Ik lees hier nogmaals een heleboel foutieve redeneringen.

Op een APS - camera (of ander cropformaat) heb je geen enkel voordeel voor wat betreft scherptediepte van een Fullframe-camera.
                        • Niets belet je het beeld van die Fullframe camera te croppen, en je krijgt weerom krek dezelfde schertediepte
                        • Je hebt bij hetzelfde diafragma inderdaad een grotere schertediepte op een cropcamera, maar niets belet je je diafragma één stop te verkleinen, zodat je op de Fullframe camera weerom dezelfde schertediepte krijgt. Je hebt immers één ISO-stop voordeel in beeldkwaliteit (net door de grotere oppervlakte en de kleinere vergroting van het beeld), en je bent vanwege deze kleinere vergroting ook pas één stop later last van diffractie.
                          Niets verplicht je om een lens altijd op het grootste diafragma te fotograferen
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Beste forumleden,

Ik stel vast dat dit een 'interessant ballonnetje' was wat vooral aantoonde dat er leden zijn
                          die heel rationeel zijn en openstaan voor het feit dat de mogelijkheid bestaat dat een evtle snelle evolutie naar Kleinbeeld sensoren tot de realiteit 'van morgen' behoort en anderen die het maar 'cafépraat' vinden....

In alle geval citeer ik bij deze 'letterlijk' wat ik binnenkreeg van een topfotograaf die reeds meerdere boeken op zijn naam heeft staan en zijn job eruit bestaat de wereld rond te reizen en...."te fotograferen..."

Hi Krist,

"The full frame will become common not only in Nikon professional and semi-professional digital cameras, but in all the digital cameras of the same level. This is because two reasons
                          a) The excessive depht of field of the smaller sensor is unacceptable for professional use
                          b) The noise at 400 ISO (and often at 100 ISO too in the shadows) is too much visible, especially comparated to a sensor with larger pixels".

Indubio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door indubio Bekijk bericht
                            Beste forumleden,

Ik stel vast dat dit een 'interessant ballonnetje' was wat vooral aantoonde dat er leden zijn
                            die heel rationeel zijn en openstaan voor het feit dat de mogelijkheid bestaat dat een evtle snelle evolutie naar Kleinbeeld sensoren tot de realiteit 'van morgen' behoort en anderen die het maar 'cafépraat' vinden....

In alle geval citeer ik bij deze 'letterlijk' wat ik binnenkreeg van een topfotograaf die reeds meerdere boeken op zijn naam heeft staan en zijn job eruit bestaat de wereld rond te reizen en...."te fotograferen..."

Hi Krist,

"The full frame will become common not only in Nikon professional and semi-professional digital cameras, but in all the digital cameras of the same level. This is because two reasons
                            a) The excessive depht of field of the smaller sensor is unacceptable for professional use
                            b) The noise at 400 ISO (and often at 100 ISO too in the shadows) is too much visible, especially comparated to a sensor with larger pixels".

Indubio
                            Maar dat is dan ook een professionele fotograaf.
                            • Heeft hij enig zicht op het verschil in productiekost voor de sensors? Neen
                            • Heeft bij een benul van de prijselasticiteit voor (D)SLR? Neen
                            • Weet hij uberhaupt wat prijselasticitiet is? Ik vermoed van niet, als ik zijn commentaar lees. We spreken hier over marketing, en de argumenten die hij aanhaalt zijn volgens mij van weinig tel in het instap-SLR marktsegment

BTW Als we zijn redenering volgen, zou iedereen in het verleden met een MF camera moeten gefotografeerd hebben.

Betreffende de prijselasticiteit : van zodra Nikon de D40 uitbracht (goedkoper dan de EOS 400D, en een ietsje meer pixels), had Nikon plots een echte verkoopstopper (de goedkoopste zijn is echt een groot voordeel)

Als ik zie wat de huidige consumenten accepteren qua ruis op 400 ISO in digitale compacts en bridge, ben ik er vrij zeker van dat een APS sensor zonder problemen zal blijven verkopen (er is een wezenlijk kostprijsverschil, ook voor de lenzen).

Alhoewel ik er niet zeker van ben dat er instap DSLR zullen blijven bestaan.
                            De zoeker , de spiegel en de sluiter zijn dure onderdelen die op termijn in instapmodellen zullen vervangen worden door EVF (zoals die G1 van Panasonic)
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door indubio Bekijk bericht
                              Beste forumleden,

Hi Krist,

Indubio
                              De DOF is een optische beperking en een groot nadeel van FF toestellen.
                              Moet het maar weten uit te leggen dat een beperking een voordeel wordt !.
                              Natuurlijk een goede fotograaf moet beperkingen weten om te buigen naar creatieve voordelen.
                              Gebruik van DOF ligt volledig anders in mode en glamour fotografie toz van reportage fotografie

Zie hoe weinig een kleine DOF gebruikt wordt door de master himself (BRESSON) en een paar gerenommeerde hedendaagse belgische fotografen. Je ziet dat breedhoek voor deze fotografen daarentegen wel een belangrijkere factor is.

Personal site and webshop of Belgian photographer Carl De Keyzer, member of the Magnum Photos agency. Book projects, assignments , exhibitions. Documentary photography. India, Russia, USSR, North Korea DPRK, Congo DRC, Siberia, politics, systems of power, propaganda, contemporary art, award winning,

Ik geloof dat heel in kort de world press foto's naar tour&taxis komen, is gaan kijken wat topfotografen zoal doen.

Als je gaat pixelpeepen bij 20mp+ camera's, bvb de 25mp Sony A900, zie je dat DOF een heel beperkende factor wordt. Moet al met kleine diafragma's gaan werken om een redelijke DOF te krijgen. Kan interessant zijn voor sommige studio toepassingen , maar nadelig voor andere.
                              Zoals reeds aangehaald de fotograaf moet goed weten met wat hij bezig is als hij zulke toestellen gebruikt, FF zal daarom ook nooit gemeen goed worden.

Op lage ISO's onder de 800, kan het best zijn, integenstelling tot wat meestal aangenomen wordt, dat APS-C beter presteert dan sommige FF. (bij 12mp toestellen althans)
                              Veel hangt af van efficiëntie van de sensor.
                              De oorzaak van minder kwalitatieve beelden bij APS-c in vergelijking met FF ligt hem dikwijls bij de beperkingen van de lens. Nieuwere lenzen kunnen meestal wel een hogere resolutie aan, maar heb de indruk dat bij 14mp en 16mp toestellen veel oudere zoom lenzen, zelfs toplenzen, door de mand vallen.

Je moet goed nadenken voor je beslist FF of APS-C te kopen, alles hangt af van het gebruik, en zomaar denken dat FF beter is, is volgens mij een verkeerde opvatting. DOF is een veel te goedkoop argument, of je veel tele of breedhoek gebruikt en hoge ISO's is volgens mij een meer beslissende factor, maar ook de compactheid van een toestel wordt meer en meer belangrijker.

Daarbij had ik graag de naam geweten van die zogenaamde topfotograaf.

Comment

Beste fotografievrienden,

Voor ons liefhebbers gaat het natuurlijk vooral om de mooiste plaat te maken, hoe we dat bereiken (FF of crop) zal een cameraproducent weinig interesseren. Canon (en Nikon waarschijnlijk ook) willen voornamelijk omzet genereren en marges optimaliseren. Dit wordt bereikt door het meest geschikte product voor een doelgroep te produceren met de laagste productiekosten. Dus zolang er economisch valide redenen zijn om een goedkopere APS-C sensor te gebruiken, zal deze gebruikt worden. De onderstaande uitspraak omschrijft het zeer mooi. Wel leuk te horen dat mijn camera vooral voor de jongere en vrouwelijke gebruikers bedoeld is .

Interview met Mr. Maeda, Director and Chief Executive of Image Communication Products Operations op dpreview.com:

Are we likely to see EF-S - and APS-C cameras in general - moving to the entry level, with full frame moving towards the mid-range / EOS 40D/50D sector of the market? Is there any danger that EF-S will be pushed out of the market altogether long term?

'We don't think so; EF-S is perhaps more appealing to the younger market and female market, who appreciate the light weight. So EF-S is not going to be pushed out. At this moment we don't believe the 50D sector of the market will be going to full frame either, and we will continue to provide EF-S cameras and lenses to that segment."

Ik geloof ook niet dat mijn buurvrouw uberhaupt weet wat scherpte-diepte is, ondanks dat ze een spiegelreflexcamera heeft

Comment

Working...
                                X