Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame sensoren binnenkort de norm.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Full frame sensoren binnenkort de norm.

Maar waar halen jullie toch al deze wijsheid??
    Jullie moeten allemaal bij de fabrikanten gaan werken, en daar advies geven.
    Ik zie het zo, FF blijft, en DX blijft evengoed.
    Tegenwoordig is er in ALLES zo een enorme diversiteit, je koopt telefoontjes in 6 kleuren, evnegoed koop je dslrs in alle prijsklasses en formaten.
    Crop voldoet voor een zeer ruim publiek, fulframe is meer iets voor puristen, het is moeilijker werken, en op dit ogenblik nog steeds flink duurder.
    Crop is here to stay!!

Comment

Als we naar Nikon kijken vermoed ik nog een cropcamera D400,500 en 600 en dan is de rij gesloten..... de D700 is reeds op de markt als FF
      ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Dat zal toch een iets langere binnenkort zijn,aangezien nu nog volop DX lenzen verkocht worden.De vele duizenden Dx lens bezitters kunnen ze niet zomaar in de kou zetten,die pil zullen ze toch een beetje moeten vergulden door nog een hele tijd cropfactor bodies te verkopen nadat de Dx lensproductie gestopt is.Als het zover komt....want ze weten ook wel dat voor macro en tele de cropfactor ontegensprekelijke voordelen biedt.....

Walter
        Ik zit niet zo in de Nikon body's, maar met een D3 kun je toch ook al met DX lenzen werken? Dus die techniek is er al, lijkt me dan toch weinig probleem om de body's van morgen of overmorgen ook met dit systeem uit te rusten. Dus dan is "de DX lens" volgens mij geen issue meer....

Eerlijk gezegd denk ik dat FF ook de standaard gaat worden. Je ziet het nu al dat steeds meer mensen toch de overstap overwegen op bijv. een 5D om de eenvoudige reden dat 'ie nu relatief goedkoop is. En hoe meer FF er verkocht wordt, hoe sneller de ontwikkelingskosten zijn terugverdiend en hoe sneller de gemiddelde prijzen zullen gaan dalen. De markt werkt nu eenmaal zo. Kijk nog maar eens wat de eerste 300D kostte destijds, en vergelijk dat nu eens met een 450D of vergelijkbare modellen......

Ik heb mij in ieder geval al wel voorgekomen geen APS-C glaswerk meer te kopen. Better safe then sorry....
        Last edited by MarkEL; 13 oktober 2008, 20:10.
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik zit niet zo in de Nikon body's, maar met een D3 kun je toch ook al met DX lenzen werken? Dus die techniek is er al, lijkt me dan toch weinig probleem om de body's van morgen of overmorgen ook met dit systeem uit te rusten. Dus dan is "de DX lens" volgens mij geen issue meer....

Wel,dat is eigenlijk wat ik bedoel,het is op zijn minst voor overmorgen.Een beetje DSLR eigenaar vandaag de dag wil toch op z'n minst 10MP.Op een D3 en D700 kun je wel je dX lenzen schroeven,maar dan hou je maar 5MP meer over.Nu is er al wel een 24MP Sony,en zeker zit er zoiets ook aan te komen van Nikon.Met zo'n pixeldensity hou je dan met een Dx lens toch nog 12MP over.Maar eer dat de 24 MP bakbeesten betaalbaar worden voor de grote massa,zijn we toch weer minstens 5 jaar verder denk ik.En al die tijd moet de winkel blijven draaien.Dat kan alleen door nog een hele tijd verder cropfactor bodies te produceren.

Walter
          D850

Comment

Zeer onwaarschijnlijk, toestellen moeten kleiner worden, veel kleiner, dat DSLR's gaan verdwijnen is meer aannemelijk, men zal in de toekomst waarschijnlijk spreken over ILC (Interchangeable lens camera) of zoiets, toestellen zonder spiegel maar met verwisselbare lenzen, en allen met HD-film mogelijkheden.

Dacht ook dat Panasonic G1 (micro system) de ster van photokina was, toestel met verwisselbare lenzen, maar spiegel reeds vervangen door elektronische viewfinder en daardoor zeer compact.
            Denk dat iedere producent die trend zal moeten volgen. Niet iedereen wil met een toestel van 1kg en daarbij nog met een aantal lenzen van ongeveer het zelfde gewicht rondlopen.

Alle vooruitstrevende technologie aanwezig in compacts (en wat sommige als gadget beschouwde) heeft zijn weg gevonden naar de DSLR's.
            -live view
            -film mogelijkheden
            -face recognition etc.
            -spiegelloos ??

Welke invloed gaat de nieuwe generatie sensors (backlight technologie), met een aanzienlijke hogere lichtgevoeligheid, gaan hebben op de DLSR's ?
            In 2009 zouden er al compact's met deze sensor technologie op de markt komen, gaat men deze sensors ook gebruiken voor DSLR's ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door indubio Bekijk bericht
              Geachte forumleden,

Van een Italiaans fotograaf die nauw samenwerkt met het ' the house of Nikon'
              vernam ik dat 'binnenkort' (?) alleen nog digitale camera's met 24-36 sensor zullen vervaardigd worden.

Reacties??

mvg,

Indubio
              Ik vernam dit........., en den diene heeft gezegd dat..........
              Sorry doe ik niet aan mee. Lijkt wel gewone cafepraat te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Onzin.
                100% mee eens

Oorspronkelijk geplaatst door satpet Bekijk bericht
                Spijtig,

1,5 heeft toch ook enkele voordelen (en nadelen).
                Voor de amateur fotograaf zoals ik toch liever 1,5 crop.

Ietsje grotere scherptediepte,
                Langere (dus goedkopere) telelens
                Lichtere body
                Het enige voordeel van APS is de kostprijs en de compactheid van het toestel. Maar dat zijn wel zeer belangrijke argumenten in het < 1000 EUR marktsegment. APS zal dus blijven bestaan
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                  Het enige voordeel van APS is de kostprijs en de compactheid van het toestel.
                  En de crop factor! Zeker voor meerderen een niet te verwaarlozen voordeel. Ik kan nu toch met een 300mmm f/4 nog aardig uit de voeten incl een 1,4 converter. Zonder deze crop factor zou ik over moeten stappen naar wat zwaardere (lees duurder) lensje...... de crop factor zorgt er nu namelijk voor dat ik rond de 600 mm uit kom op f/ 5,6.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                    En de crop factor! Zeker voor meerderen een niet te verwaarlozen voordeel. Ik kan nu toch met een 300mmm f/4 nog aardig uit de voeten incl een 1,4 converter. Zonder deze crop factor zou ik over moeten stappen naar wat zwaardere (lees duurder) lensje...... de crop factor zorgt er nu namelijk voor dat ik rond de 600 mm uit kom op f/ 5,6.....
                    Weet je, als je de foto In PhotoShop nog eens 2x cropt dan heb je een 1200 mm . Of waarom zou je ineens geen 4x croppen? Zowaar een 2400 mm lens....

Een 300 mm lens is en blijft een 300 mm lens. Achteraf een uitsnede maken van het beeld veranderd daar niets aan. En met de A900 en de 5DII is de pixeldensiteit voor FF camera's nu ook even (te) hoog als voor APS camera's. Achteraf croppen is dus krek hetzelfde

Comment

Weet je, als je de foto In PhotoShop nog eens 2x cropt dan heb je een 1200 mm . Of waarom zou je ineens geen 4x croppen? Zowaar een 2400 mm lens....

Dus ik kan ook met een 50mm lens op pad gaan en in PS me een ongeluk gaan croppen en kom dan aan hetzelfde resultaat als een (bijvoorbeeld) een 300mm?! Waarom slepen we toch nog zoveel lenzen mee he? Scherptediepte, bokeh doet er helemaal niet meer toe natuurlijk....

Comment

Dus ik kan ook met een 50mm lens op pad gaan en in PS me een ongeluk gaan croppen en kom dan aan hetzelfde resultaat als een (bijvoorbeeld) een 300mm?! Waarom slepen we toch nog zoveel lenzen mee he? Scherptediepte, bokeh doet er helemaal niet meer toe natuurlijk....
                        Dus 1,6 x croppen mag, maar verder croppen niet meer?

Comment

Croppen door andere beelduitsnede van objectief met behoud van volledige benutting van je sensor is wezenlijk anders dan slechts een deel van je sensor te gebruiken door achteraf een crop te maken van je beeld.

Comment

Croppen door andere beelduitsnede van objectief met behoud van volledige benutting van je sensor is wezenlijk anders dan slechts een deel van je sensor te gebruiken door achteraf een crop te maken van je beeld.
                            Niekske van. Of je nu een kleinere sensor in je toestel steeks of een grote sensor en je snijdt nadien daar een stuk uit dan is dat nét hetzelfde, ten minste als je vertrekt van dezelfde pixel densiteit.
                            Zo heeft mijn toestel (de 1D MkII) nét dezelfde pixel densiteit als de (oude) 5D, nl 1.5 MP/cm². Dus als ik nu een stuk afsnij van een 5D foto of ik fotografeer maar een stuk (met mijn 1D MkII) dan is dat 100% 't zelfde beeld.
                            Last edited by hvr_oosterzele; 13 oktober 2008, 23:56.

Comment

Geachte,

waarschijnlijk blijven de systemen nog minstens 10 jaar lang naast elkaar bestaan. Kwestie van de markt niet te verstoren.

Wat wellicht gebeurd is dat de mini camera uit zeg 2012 zonder nadenken van de fotograaf betere foto's maakt dan de huidige DSLR met al zijn toeters en bellen.
                              Veel apparaten zijn juist gemaakt om vooral snel foto's te schieten. Waarnemen en fotograferen, niet eerst een compositie maken. Dat laatste zijn echter twee verschillende dingen, en rechtvaardigen twee verschillende systemen (compact versus spiegel).

De invoer van HD-video bij een fotocamera is eigenlijk complete onzin. Het feit dat zoiets technisch kan, maakt van een fototoestel nog geen video. Huur maar eens een Sony video van 4000 Euro voor een paar dagen, dan merk je dat zo'n ding echt wel iets anders is. Een grote beeldchip maakt de videolenzen bijvoorbeeld onbetaalbaar (factor 20 zoom, 1.2 constant) kost voor een fullframe DSLR een vermogen). Bovendien komt daar het probleem van goed geluid en dataopslag nog bij, ik wil namelijk wel voorbij de 12 minuten kunnen filmen....

Groet

Theo.

Comment

Dus 1,6 x croppen mag, maar verder croppen niet meer?

Daar zullen ze,in de begindagen van de digitale spiegelreflex,toen bleek dat meteen FF sensoren produceren te duur ging zijn,wel over nagedacht hebben.Nog verder croppen betekent wel héél veel werk voor de lens.Je moet ook nog kunnen navergroten,bij voorkeur minstens tot A3 ( ook bij een instapmodel ),zonder dat softheid optreedt in het beeld.

Walter
                                D850

Comment

Working...
                                X