Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

    Ik zou eigenlijk nog veel liever hebben dat ze ook vooraan een scrollwheel zetten.

    De G10 zal zeker heel goed zijn en dat extra wiel is leuk maar tov de G9 zie ik eigenlijk niks dat mij zou doen overschakelen.

    Comment


    • #17
      Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Ik zou eigenlijk nog veel liever hebben dat ze ook vooraan een scrollwheel zetten.

      De G10 zal zeker heel goed zijn en dat extra wiel is leuk maar tov de G9 zie ik eigenlijk niks dat mij zou doen overschakelen.
      Ook niet de bredere lens (28mm eq.) ? Ik heb 'm op Photokina vergeleken met m'n G7 en ik vond dat bredere toch wel interessant.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #18
        Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Ook niet de bredere lens (28mm eq.) ? Ik heb 'm op Photokina vergeleken met m'n G7 en ik vond dat bredere toch wel interessant.

        Dave
        Die 28 mm is natuurlijk het interessantste dat er op de G10 staat. Maar in het gebruik dat ik momenteel van de G9 maak kom ik meestal wel toe met de 35mm. En de 200 mm gebruik ik ook regelmatig. Met 140 zou ik ook wel wegkomen hoor maar toch liever de 200. Al bij al kan de 28 mm op zich mij dus niet overhalen. Maar toegeven hoor ik zou het prachtig vinden moest de G9 dat gehad hebben. En had je de keuze gehad was ik waarschijnlijk wel voor de 28 mm gegaan. Maar die had ik niet he.

        Comment


        • #19
          Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

          Dank voor alle reacties en de links. Ik begin meteen te lezen.
          De Powershot G9 geeft drie alternatieven voor de lichtmeting:
          - Deelmeting en ik citeer de manual: Geschikt voor standaard opnameomstandigheden, waaronder scènes in tegenlicht. Het beeld wordt verdeeld in een aantal zones voor lichtmeting. Complexe belichtingsfactoren, zoals de positie van het onderwerp, de helderheid, het directe licht en het tegenlicht, worden beoordeeld waarna de belichting van het belangrijkste onderwerp automatisch wordt aangepast, zodat het onderwerp op de juiste manier wordt belicht.
          Bridge spreekt van "Pattern". Ik heb afgelopen zaterdag uitsluitend met deze lichtmeting gewerkt, tot mijn scha en schande!
          - Gem. centrum meting: De gemiddelde belichting van het gehele beeld wordt berekend, maar het object in het midden krijgt meer gewicht.
          - Spotmeting: Het licht binnen het spotmetingkader wordt gemeten:
          • Centrum: Het spotmetingkader wordt vergrendeld in het midden van het LCD-scherm.
          • AF-punt: Het spotmetingpunt wordt verplaatst naar dezelfde positie als het geselecteerde autofocuskader. Deze optie kan alleen worden ingesteld als [FlexiZone] is geselecteerd.


          Had ik misschien met optie twee of drie moeten werken? Ik weet dat mijn vrouw haar Panasonic fz18 had ingesteld op spotmeting, naar aanleiding van iets dat we gelezen/gezien hadden op dfonline, nl. dat spotmeting vaak geschikt is voor standbeelden. Maar haar foto's zijn zo mogelijk nog lichter dan de mijne.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #20
            Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            nl. dat spotmeting vaak geschikt is voor standbeelden. Maar haar foto's zijn zo mogelijk nog lichter dan de mijne.
            Waarschijnlijk donkere standbeelden gefotografeerd, dus wordt de spot vertaald naar 18% grijs en heb je overbelichting, bij witte standbeelden zul je het andersom hebben.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

              De nagel op de kop, vrees ik! Misschien een domme vraag: dus als je spot meting gebruikt, best meten op iets dat 18% grijs is, indien mogelijk?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #22
                Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                De nagel op de kop, vrees ik! Misschien een domme vraag: dus als je spot meting gebruikt, best meten op iets dat 18% grijs is, indien mogelijk?
                Nee, je draait het om...
                Spotmeting alleen gebruiken wanneer de belichting van een klein onderwerp 18% moet worden.
                Anders geen spotmeting maar deel- of integraal

                Comment


                • #23
                  Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                  vervallen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                    Of met de +EV knop werken, maar de geld voor elke belichtingsmethode als de werkelijkheid afwijkt van "18% grijs". De bekende onderbelichtte wintersport foto's: wit wordt belicht als 18%.

                    Maar bij spotmeting heb je eerder kans op foute belichting, omdat je maar op een kleine stukje meet en dus niet zou gauw gemiddeld wordt nar 18%.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                      Je mag niet vergeten dat lichtmeting altijd keuzes maken is.

                      Het is niet altijd mogelijk om iets te fotograferen zonder dat er delen over- of onderbelicht zijn. Geen enkele metingsmethode kan dit veranderen.

                      De verschillende metingsmethodes gaan gewoon bepalen waar de meeste aandacht van je meting naar toe gaat. Deelmeting zoals je gebruikt hebt probeert een goeie mix te vinden tussen je onderwerp (focuspunt) en de rest van het beeld. Centrum meting houdt in zijn berekening het meeste rekening met het midden van je beeld en hoe verder van het midden hoe minder belang het heeft. Spot of partial houden rekening met dat gedeelte dat binnen je spot valt en houden totaal geen rekening met de rest van het beeld. als je dus spotmeet op de beelden gaat hij alleen daar rekening mee houden en zich absoluut niets van de rest van het beeld aantrekken. Bij deelmeting gaat hij het meeste belang aan je standbeeld(focuspunt) geven maar houdt hij nog steeds rekening met al de rest weliswaar in mindere mate.

                      Vandaar al de verschillen die je ziet. Maar je hoofdprobleem lijkt mij dat je zou willen dat je camera een groter dynamisch bereik heeft. Maar met je flits valt je probleem wel voor een gedeelte op te vangen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                        Nog maar eens herhalen:

                        je kan niet zeggen dat je standaard zoveel of zoveel moet onder -of overbelichten, als je niet zegt HOE en WAAROP je je licht meet. Zoals je niet standaard kan zeggen hoeveel die overbelichting dan wel onderbelichting moet zijn, want dat zal voor elke foto anders zijn, gesteld dat je je licht altijd op dezelfde manier meet.
                        Om goed te belichten - en nu heb ik het eventjes niet over expose to the right - moet je wel weten hoe het licht in je compositie in elkaar zit, en op basis daarvan meet je je licht. Niet zelden, eigenlijk meestal zelfs, meet ik mijn licht op iets wat helemaal niet in mijn compositie ligt. Asfalt, kasseien (kinderkopjes voor de NL), je eigen huid, gras... het gaat allemaal naar die 18% grijs toe. Bekijk het licht in je compositie, en schat in wat de gemiddelde waarde zou zijn. Belicht je op asfalt, dan zal je altijd wel een stuk asfalt vinden dat aan die gemiddelde waarde beantwoordt. Meet daar je licht op, maak je compositie en afdrukken maar. Bij gebrek aan een goed meetoppervlak kan je op je hand meten. Je hand kan je in het licht houden of in de schaduw. Naar de zon draaien of net ervan weg. Probeer maar eens, en je zal zien dat EV-compensatie "op zich" helemaal geen soelaas biedt voor je problemen als je niet nadenkt over waarop je dan wel belicht..
                        Ik gebruik EV-compensatie enkel om mijn belichting net op te drijven (en dan hebben we het weer over 'expose to the right'), maar wel rekening houdend met de manier waarop ik belicht. Het is altijd een combinatie van twee zaken: 1. instelling op de camera en 2. de belichting zoals de fotograaf ze uitvoert. Zelfs als een bepaalde camera een totaal verkeerde, maar wél constant verkeerde lichtmeter heeft, kan je er nog steeds prima foto's mee maken. Je mag het alleen niet van je camera af laten hangen. In geen enkel geval trouwens, al heeft jouw toestel de beste lichtmeter op aarde.

                        Ik vind dit redelijk elementair trouwens... waarmee ik geen steen werp hé, laten we duidelijk zijn. De eindresultaten tellen, en die mogen er bij de meesten zijn hier.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #27
                          Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                          Ik geef toe dat dit inderdaad redelijk elementair is, maar laat het dan zijn dat we precies hiermee momenteel het meeste last hebben, en daar dus iets aan willen doen. Een dSLR heeft uiteraard een groter dynamisch bereik dan de G9 die ik meehad, maar dit laatste toestelletje wil ik voldoende goed onder de knie hebben tegen onze volgende city trip naar Londen.
                          Voorlopig blijven we echter van spotmeting af (en ik geloof dat mijn 350D niet eens spotmeting kent?), daar het niet de resultaten geeft die wij verwacht hadden.
                          Het was vorige zaterdag nu ook niet zo'n gemakkelijk licht: de lucht was zo goed als wit, maar onder de bomen van het Middelheimpark hadden we vaak te weinig licht om uit de losse hand te schieten. Flitsen kan inderdaad helpen, maar bij een vorige flitsfoto die mijn vrouw maakte, waren de kleuren ook zo vreemd.
                          Back to the drawing board.

                          PS. SimplePhotography. Ik heb jouw document ivm HDR inmiddels ook al gelezen. Puik werk trouwens! maar voorlopig te ver boven mijn pet, en misschien niet wat ik precies wil. Ik versta jouw redenering van "expose to the right" (heb trouwens ook die links die je geeft gelezen), maar het probleem dat ik net heb is dat ik rechts zo'n kanjer van een piek (uitbranding) krijg! Ik probeer voorlopig veilig in het midden te blijven.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment

                          Working...
                          X