Hey allemaal,
Ik volg en bewonder dit forum nu al geruime tijd en heb besloten om zelf ook te gaan fotograferen.
Nu als complete leek had ik graag meer info gehad omtrent de camera's.
Het zijn er gigantisch veel en daar zie ik het niet goed mee zitten.
Want de technische aspecten van een camera ken ik nog niet goed genoeg om een onderscheid in te maken van wat ik nodig heb.
Als ik op dpreview.com kijk en de toestellen langs mekaar zet dan valt mij dit vooral op:
Sensor: CCD/CMOS
ISO: tot 3200 (waarvoor deze hoge waarde?)
Exposure compensation: gaande van -5/+5 en van -2/+2 (waarvoor dient dit)??
Metering: ?? helemaal geen idee wat dit wilt zeggen...
(ik vergelijk de D40, D60, D80, 450D en 1000D -- de instapmodellen dus)
Waarom Nikon en Canon? Wel omdat het de 2 'grootste' zijn denk ik en Pentax heeft mij in het verleden teleurgesteld.
Sony heb ik mij helemaal niet in verdiept dus ik kan niet zeggen of die A200K vergelijkbaar is met de D40-450D ofzo... ken het dus niet...
Onbekend is onbemind zal ik maar zeggen.
Zelf fotografeer ik graag familie, vrienden enz maar ook architectuur (Urban bv)
2 zaken die 2 verschillende lenzen nodig hebben vermoed ik zo .
Maar wat is wijsheid??
Is de D40 nog "up-to-date"? Nog bruikbaar voor "jaren" aangezien die toch al wat ouder is?
De 450 is blijkbaar volgens verkoper en gebruiker de "betere" en "iets" meer uitgebreider qua mogelijkheden.... Maar dat kan ik niet weten omdat ik totaal niet weet hoe een camera te gebruiken en ik moet afgaan op commentaar van andere...
Budget.... tja rond de 700€ zal ik maar zeggen...
Zelf had ik liefst een camera met kitlens om later de lenzen te gaan gebruiken die ik voor mijn doeleinden nodig heb. Klein beginnen om dan na verloop van tijd lenzen aan te kopen.
Zo zie ik de D80 met 18-55mm VR + tas +2gig geheugen staan in Makro voor 699€
De D60 met AF-S DX 18-55mm + tas + 4gig geheugen + statief staan bij Bartok voor 569€
Lijken mij geen onaardige deals...
Maar ja eerst weten welke camera...
Alvast bedankt om mij op weg te helpen
Ik volg en bewonder dit forum nu al geruime tijd en heb besloten om zelf ook te gaan fotograferen.
Nu als complete leek had ik graag meer info gehad omtrent de camera's.
Het zijn er gigantisch veel en daar zie ik het niet goed mee zitten.
Want de technische aspecten van een camera ken ik nog niet goed genoeg om een onderscheid in te maken van wat ik nodig heb.
Als ik op dpreview.com kijk en de toestellen langs mekaar zet dan valt mij dit vooral op:
Sensor: CCD/CMOS
ISO: tot 3200 (waarvoor deze hoge waarde?)
Exposure compensation: gaande van -5/+5 en van -2/+2 (waarvoor dient dit)??
Metering: ?? helemaal geen idee wat dit wilt zeggen...
(ik vergelijk de D40, D60, D80, 450D en 1000D -- de instapmodellen dus)
Waarom Nikon en Canon? Wel omdat het de 2 'grootste' zijn denk ik en Pentax heeft mij in het verleden teleurgesteld.
Sony heb ik mij helemaal niet in verdiept dus ik kan niet zeggen of die A200K vergelijkbaar is met de D40-450D ofzo... ken het dus niet...
Onbekend is onbemind zal ik maar zeggen.
Zelf fotografeer ik graag familie, vrienden enz maar ook architectuur (Urban bv)
2 zaken die 2 verschillende lenzen nodig hebben vermoed ik zo .
Maar wat is wijsheid??
Is de D40 nog "up-to-date"? Nog bruikbaar voor "jaren" aangezien die toch al wat ouder is?
De 450 is blijkbaar volgens verkoper en gebruiker de "betere" en "iets" meer uitgebreider qua mogelijkheden.... Maar dat kan ik niet weten omdat ik totaal niet weet hoe een camera te gebruiken en ik moet afgaan op commentaar van andere...
Budget.... tja rond de 700€ zal ik maar zeggen...
Zelf had ik liefst een camera met kitlens om later de lenzen te gaan gebruiken die ik voor mijn doeleinden nodig heb. Klein beginnen om dan na verloop van tijd lenzen aan te kopen.
Zo zie ik de D80 met 18-55mm VR + tas +2gig geheugen staan in Makro voor 699€
De D60 met AF-S DX 18-55mm + tas + 4gig geheugen + statief staan bij Bartok voor 569€
Lijken mij geen onaardige deals...
Maar ja eerst weten welke camera...
Alvast bedankt om mij op weg te helpen
Comment