Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3: vervangen matglas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D3: vervangen matglas

Op de D3 miste ik wat op de D70, D200 en de D300 beschikbaar was, nl de grid.
    De D700 heeft dit ook maar op de D3, nougaballen.
    Na wat opzoekwerk kon dit opgelost worden door het Type B matglas te vervangen door een Type E matglas. Dit heeft dezelfde functionaliteit als Type B maar met een additionele(permanente) grid.

Volgende probleem was dit vinden.
    Ze zijn spotgoedkoop in de US(tussen de $30 en de $40) maar ze vragen rond de $60 om het naar Europa op te sturen. Dan heb je nog het risico dat de douane ook nog eens iets willen.(Vorige week de D3 guide van Thom Hogan ontvangen en moest voor de eerste keer €10 bij betalen, wat bij mijn vorige guides van Thom niet het geval was.
    Na wat zoeken een adres in de UK gevonden en daar was het met verzending inbegrepen ±€50. Dinsdag besteld en vandaag aangekomen.

Nu plaatsen:
    Dit is werkelijk poepsimpel.
    - Lens afhalen(zie dat er genoeg licht is)
    - Camerahuis eventueel eens goed uitblazen met een blaaspeer.
    - Vanboven, aan de fitting, is er een kleinklepje dat je moet indrukken, waarna een klep met het matglas erin open valt tot net voor de spiegel.
    - Met het bijhorende tangetje, kan je aan een lipje, het matglas er uithalen en opzij leggen(op een cleane plaats) om het later mooi in het doosje van het nieuwe matglas op te bergen voor eventueel later gebruik.
    - Met hetzelfde tangetje pak jet het nieuwe matglas bij hetzelfde lipje en plaatst het op dezelfde plaats waar je het oude matglas hebt verwijderd(liefst)
    - Zien dat alles goed zit en klep terug dichtduwen tot er een click is.
    - Lens er terug op en kijken. De grid is nu permanent aanwezig.

Het is bijna even simpel als van lens verwisselen, alleen kan je dit zelfs met één hand doen(Jepe)
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Re: D3: vervangen matglas

Heb enkele maanden geleden ook het matglas vervangen (was wel een D40).
    Het is idd eenvoudig zelf te doen. Heb toen 32.00 Euro betaald incl. verzending.
    Hieronder twee links waar je matglas kan bestellen (de 2de link levert ook matglas voor andere merken)

origineel van Nikon:
    http://www.nikonservice.nl/shop/inde...7ad9c5b8dec42f

Focussing screens:
    http://www.focusingscreen.com/index....a52008f58d6e65

gr.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pb9920 Bekijk bericht
      Heb enkele maanden geleden ook het matglas vervangen (was wel een D40).
      Het is idd eenvoudig zelf te doen. Heb toen 32.00 Euro betaald incl. verzending.
      Hieronder twee links waar je matglas kan bestellen (de 2de link levert ook matglas voor andere merken)

origineel van Nikon:
      http://www.nikonservice.nl/shop/inde...7ad9c5b8dec42f

Focussing screens:

gr.

Bij geen van beiden hebben ze matglazen voor de D3. Die voor de D2H(edit het ervoor gemelde D2X glas kost maar €22) serie kosten zonder verzending tussen de €53 en de €56.

Feitelijk is dit een verdoken kost van Nikon en zou dit Type E matglas er standaard in moeten zitten, zoals in de andere modellen.
      Last edited by hub2805; 11 september 2008, 14:18.
      Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pb9920 Bekijk bericht

Focussing screens:
        ziet er nice uit Ze hebben er daar ook voor de Canon EOS 400D en een grid zou meer dan welkom zijn.

Vraagje echter : worden die dingen geleverd met een installatiegids want bij de 400D kan je normaal gezien het matglas niet vervangen...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
          ziet er nice uit Ze hebben er daar ook voor de Canon EOS 400D en een grid zou meer dan welkom zijn.

Vraagje echter : worden die dingen geleverd met een installatiegids want bij de 400D kan je normaal gezien het matglas niet vervangen...
          Bij mijn Type E matglas van Nikon zat niets van uitleg bij.
          Na wat googlen vond ik deze link, heb dat afgedrukt en nu standaard bij het doosje gezet.

Wat googlen zal voor Canon ook wel de nodige info opleveren.
          Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Wat googlen zal voor Canon ook wel de nodige info opleveren.
            inderdaad en nog op de website waar ze de matglasjes verkopen

toch overwegen om te kopen... is en passant mijn zoeker ook proper
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Voor de m’n 1D en 5D camera’s lijkt het op een identieke manier te zijn als jou D3, standaard zit er ook geen matglas met grid in , schandalig eigenlijk dat je hiervoor nog eens een extra duur matglas moet gaan kopen bij dergelijke prijsklasse cam’s… Makkelijk is het wel, eens je het hebt gebruikt nog moeilijk te missen eigenlijk.
              Mijn matglazen kosten in Belgie een goede 20 euro het stuk ( rubens ) , ik zie wel dat rubens een matglas met grid heeft voor de D3 voor 36 euro, of is dit nog iets anders dan deze die je in de UK hebt gevonden ?
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Op de site van focussing screen staat er een sumiere uitleg, maar die helpt je wel op weg (toch de fotootjes die erop staan).
                En anders idd. eens google proberen.

Link:

gr.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Voor de m’n 1D en 5D camera’s lijkt het op een identieke manier te zijn als jou D3, standaard zit er ook geen matglas met grid in , schandalig eigenlijk dat je hiervoor nog eens een extra duur matglas moet gaan kopen bij dergelijke prijsklasse cam’s… Makkelijk is het wel, eens je het hebt gebruikt nog moeilijk te missen eigenlijk.
                  Mijn matglazen kosten in Belgie een goede 20 euro het stuk ( rubens ) , ik zie wel dat rubens een matglas met grid heeft voor de D3 voor 36 euro, of is dit nog iets anders dan deze die je in de UK hebt gevonden ?
                  Inderdaad, ze staan daar voor €36,95(wat vergelijkbaar is met de UK zonder verzendingskosten) maar kan niets vinden over de beschikbaarheid.
                  Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht

Ik heb enkele maanden geleden een Katz Eye Focussing Screen gekocht bij Konijn (100,66 €) voor mijn 350D. Bij de 350D en 400D is het helemaal niet zo evident om het te plaatsen, zo heb ik het toch ondervonden. Het matglas dat ik kochte is zonder grid maar met een splitscreen en dat was nodig om met mijn oude MF lenzen te werken. Onlangs heb ik mijn 350D verkocht zonder het Katz Eye screen. Als je een Katz Eye Screen koopt zit er een link bij waar je de handleiding kunt downloaden. Heb ik natuurlijk gedaan en afgeprint. En het is inderdaad aangeraden dit matglas te steken/verwisselen in een stofarme ruimte en vooral het niet aan te raken met blote vingers. Aangezien ik geen 350D meer heb stel ik mijn screen te koop.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                    X