Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Nog een pluspunt voor de D700 : belichtingscompensatie +- 5EV.
Bij Canon is die beperking tot +-2EV steeds een ergernis geweest : de matrixmeting die bij een contrastrijke scène te fel over- of onderbelicht, de camera staat op statief en zefs met +/- 2EV krijg je dat alles niet aangepast...
Wel vind ik de informatie ivm belichtingscompensatie duidelijker bij Canon dan bij Nikon...
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
.
Bij Canon is die beperking tot +-2EV steeds een ergernis geweest : de matrixmeting die bij een contrastrijke scène te fel over- of onderbelicht, de camera staat op statief en zefs met +/- 2EV krijg je dat alles niet aangepast..
We zijn ondertussen enkele maanden verder en ik ben ondertussen helemaal gewend aan mijn D700.
Vaak bieden beide merken dezelfde functionaliteiten aan maar zijn die anders uitgevoerd. Meestal is het verschil niet zo belangrijk, maar in het algemeen lijkt Nikon toch iets meer aandacht aan het detail te hebben geschonken (maakt het instellen van de camera er soms moeilijker op, het enige punt waar ik nog verloren loop is bij het aanpassen van de custom functions, er zijn er niet alleen drie keer meer, de optiemogelijkheden zijn meestal nog wat uitgebreider).
Dit heeft af en toe wel een echte meerwaarde : neem bijvoorbeeld de AE-L/AF-L button bij Nikon. Die is ook bij Canon voorzien, maar bij Nikon kan je die zo instellen dat wanneer je op de knop druk de lichtmeting bewaart blijft zolang je op de knop duwt, totdat je een foto neemt, totdat je unlocked door opnieuw op de button te drukken... .
Qua beeldkwaliteit : er zijn wel enkele verschillen met de 5D (onder andere minder ruis in schaduwpartijen), maar ik denk niet dat wanneer je me een A3/A4 print van één van beide camera's zou voorleggen ik in staat zou zijn te kunnen aangeven welke camera de foto heeft gemaakt (zeker niet bij ISO 100-400). Mensen die wisselen van systeem om betere beeldkwaliteit te bekomen gaan in veel gevallen dus bedrogen uitkomen. Maar dat was, zoals al eerder aangegeven, niet de reden van mijn 'switch'. Enfin, ik heb geen spijt van mijn keuze en mijn switch.
sugar
Ja het scherptevoordeel van de 5D tov de D700/D3 wordt vaak vermeld, ook in tests cfr:
bv dpreview (http://www.dpreview.com/reviews/NikonD3/page26.asp):
Once again the two most obvious difference here is sharpness (the 5D's default sharpening is considerably higher than the D3). The D3 also deals with the roll off of highlights are they approach the point where they clip in a more pleasing manner (though the difference is small). If you turn up the in-camera sharpness on the D3 (or sharpen this image in Photoshop) the differences in detail captured and overall sharpness disappear.
Ook al besef ik heel goed dat scherpte niet alles is, toch is het voor mij belangrijk zeker te weten dat je dezelfde scherpte kan bereiken met de D700 als met de 5D.
Zoals ik het begrijp zijn de JPEG's uit de D3/D700 wat minder verscherpt by default dan het geval is bij de 5D, maar zouden de RAW files wel ongeveer even scherp zijn (ook bij minimale gevoeligheid). Ikzelf gebruik (voorlopig) alleen RAW en verscherping gebeurt dus altijd in postprocessing, dus ik hoop dat er eigenlijk geen verschil is in het eindresultaat. Kan iemand -die wel wil vergelijken - dit bevestigen?
Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_DogBekijk bericht
Ik maak er geen punt van, maar bedoel je ermee dat de sensor minder detail detecteerd of wat?
Ja, toch op de lage iso's.
De 5D is nogal bekend voor zijn IQ.
Op 100% bekeken, gaat hij wat scherper zijn dan de D700.
De D700 heeft enorm goede hoge iso performantie en uit de schaduwen kan je nog heel wat detail krijgen. Maar dit betaalt hij blijkbaar met wat scherpteverlies.
Sommigen stellen dat bij de D700 wel het detail er kan uitgehaald met wat verscherping.
Dit volg ik niet. Softwarematige verscherping is een truuk en geen vervanging voor echt detail.
Maar het is allemaal wat pixelgepiep en de bemerking van viewfinder geldt ook natuurlijk.
Maw om het verschil te zien, moet je wel naar grote prints gaan of gaan croppen.
Maar tegelijkertijd vind ik het leuk dat ik met een 5D en een goede lens hetzelfde resultaat kan krijgen als een D700 en een heel goede lens. Maw geen zin om geld uit te geven aan een peperdure lens als de body ze weer wat gaat handicaperen.
De 5D kan als body helemaal niet op tegen de D700 maar ik ben blij dat ik IQ-gewijs hetzelfde resultaat kan krijgen met een lens en een body die half zoveel kosten.
maar tot hiertoe heb ik dit enkel teruggevonden in JPEG vergelijkingen, geldt het ook voor de RAW data (vind enkel RAW data van D3)?
natuurlijk speelt de lens (en opening waarop ze gebruikt wordt) ook een rol
zou graag weten hoe RAW ISO 100 en 200 bij 5D (I en II) te vergelijken is met RAW ISO 100 en 200 bij D700, beide met een toplens voor de sensor (bv Canon85L en Nikkor85,1.4 respectievelijk, beide op bv f/2.8)
Heeft iemand hier tijdens een ‘echte’ fotoclub bijeenkomst wel eens meegedaan aan een ‘blind test’?
Rollen onthutsende resultaten uit!!!!!
Daarom dat ik in dit topic niet echt over de 'beeldkwaliteit' sprak. Maar van zodra je over beeldkwaliteit spreekt op dit forum beginnen een aantal mensen je met 100% crops rond de ogen te gooien uit één of andere test, ofwel met foto's getrokken op 3 zillion ISO ...
Dat enkele veel belangrijkere parameters niet kunnen beoordeeld worden op zo'n crop, dat je een foto op een andere manier bekijkt wanneer hij afgedrukt wordt, zal de clan van de pixelpeepers worst wezen.
Ik moet hier misschien ook eens enkele foto's plaatsen van de 5D en de D700 en dan iedereen vragen met welke camera de foto's gemaakt zijn...
Ik merk in ieder geval dat het percentage goede foto's (belichting en AF) beter lijkt te zijn als met de 5D...maar besef dat dat misschien bij iemand anders net andersom kan zijn..
Maar van zodra je over beeldkwaliteit spreekt op dit forum beginnen een aantal mensen je met 100% crops rond de ogen te gooien uit één of andere test, ofwel met foto's getrokken op 3 zillion ISO ...
Dat enkele veel belangrijkere parameters niet kunnen beoordeeld worden op zo'n crop, dat je een foto op een andere manier bekijkt wanneer hij afgedrukt wordt, zal de clan van de pixelpeepers worst wezen.
Ik veronderstel dat ik me daar ook wel schuldig kan aan maken.
Maar dan gaat dit verhaal ook op tussen een goede lens en een heel goede lens.
Of tussen een heel goede lens en een super lens.
Neem nu vb de Zeiss lenzen. Toplenzen, maar als je naar het verschil kijkt met de toplenzen van het eigen merk, dan is dat verschil echt minimaal. De marginale kost voor dat klein stapje hoger is enorm.
Detailpeeping as it may be, de D700 heeft voor mij een *licht* verlies van scherpte en dat vind ik wel jammer. De doelgroep van de body D700/D3 wil immers het beste en zal dus ook met toplenzen rondlopen. Alleen too bad dat je dit kleine surplus van uw toplens weer verliest door uw body.
Dan ben ik blij dat ik met een body en een lens aan de helft van de prijs dezelfde IQ kan halen.
Da's mijn voornaamste punt.
Dit gezegd zijnde, vond ik uw feedback in die andere thread rond 5D en D700 heel erg relevant. Je ziet dat je alles wel hebt afgetast.
Comment