Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf DSLR afhankelijk van lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf DSLR afhankelijk van lenzen

Hallo allemaal,

reeds enkele maanden volg ik de nieuwe topics op dit forum.

Zoals zovelen hier, ben ik ook geïnteresseerd om binnenkort een DSLR te kopen. Ik moet echter nog eens naar de winkel om er enkele vast te pakken.

Ik ben geen volledige leek, maar weet er toch nog niet genoeg van om zomaar even naar de winkel te gaan en klakkeloos de raad van een verkoper op te volgen.

De keuze van de camera ligt ook nog niet vast: er zijn verschillende camera's die momenteel nog interessant zijn voor mij, zijnde de meest voorkomende "eenvoudige" DSLR's: Canon 450D, Pentax K200, Olympus 520, Nikon (D60???), Sony A200/300/350.

Ik houd van avond/nacht fotografie, alsook natuur (landschappen en close-ups van bloemen). Portretten komen er ook af en toe bij, maar in mindere mate.

De uiteindelijke keuze zal voornamelijk afhangen van de lenzen. Ik zou graag onmiddellijk een mooie set kopen (body & 2 lenzen), zodat ik er een hele tijd tevreden mee blijf. Maw, ik denk dat ik beter van de kitlenzen wegblijf.

Budget ligt niet vast, maar zo rond de 1.200 euro dacht ik wel een body met 2 goede lenzen te kunnen vinden (iets meer of minder euro kan ook nog). De rest van de benodigdheden tel ik bewust niet mee in dit budget (extra batterijen, tas, geheugen, flash).

Eenmaal de keuze vastligt, zal ik dus ook "merkgebonden" zijn. Ik heb in een ander topic iets gelezen over CMOS sensoren en CCD sensoren, waarbij CMOS "beter" zou zijn. Hoe moet ik dit interpreteren (wat is "beter")? Ook heb ik hier en daar al iets gelezen over "schitterende" lens, maar weet niet meer waar. Daarom ook dit topic, kan nog voor veel andere beginners dienen.

Ben ik het best uit met lenzen van hetzelfde merk als de camera, of zijn merken als Sigma en Tamron ook goed? Kortom: als mijn uiteindelijke keuze van camera voor een serieus stuk afhangt van de lenzen die ik koop (en later eventueel van hetzelfde merk een betere body koop), wat zouden jullie mij dan aanraden?

Mijn voorkeur gaat uit naar lichtsterke lenzen (of ik die nodig heb weet ik niet: alle advies is welkom).

Ik heb zelf al wat rondgekeken en momenteel zou mijn voorkeur naar een Pentax K200 gaan. Echter, van Canon weet ik dat ze hele mooie, heldere kleuren hebben en van Nikon weet ik eigenlijk niets.

Kunnen jullie me een beetje vooruithelpen - wat zijn volgens jullie goede lenzen waar een beginner nog jarenlang plezier van kan hebben en de bijhorende body?

Voor de volledigheid voeg ik er nog aan toe dat ik al in het bezit ben van een Olympus C70/C7000 Zoom en sinds kort ook van een Olympus SP570 (lange tijd getwijfeld tussen Pana FZ18 en Oly, maar ben voor Oly gegaan omwille van beter gevoel in de hand). Met de laatste moet ik nog wat leren werken, maar ben er tot nu toe al vrij tevreden over. Beide camera's zijn gemakkelijk mee te nemen, maar zijn nog altijd een compromis. Met een DSLR wil ik iets minder compromis sluiten en zou de uitrusting goed genoeg moeten zijn om heel mooie foto's te maken (uiteraard zodra ik wat meer ervaring in fotografie heb).

Bijkomend voordeel voor Canon: heb hier nog een analoge SLR liggen, met (standaard?)lens EF 52mm doorsnede, 35-80 mm; 4-5,6. Kan ik deze nog gebruiken op een DSLR?

Alvast bedankt voor jullie moeite om mij vooruit te helpen.

Re: Aanschaf DSLR afhankelijk van lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door youngcoby Bekijk bericht
    Bijkomend voordeel voor Canon: heb hier nog een analoge SLR liggen, met (standaard?)lens EF 52mm doorsnede, 35-80 mm; 4-5,6. Kan ik deze nog gebruiken op een DSLR?

Alvast bedankt voor jullie moeite om mij vooruit te helpen.
    Dat lensje werkt probleemloos op een nieuwe camera, maar ik zou alleen daarom geen Canon kopen, het is een redelijk ding, maar heeft geen enkele vorm van groothoek, bovendien is de 18-55 IS (130€ ) gewoonweg beter en heeft die wel een behoorlijke groothoek.
    Je moet jezelf afvragen wat je kennis- en ervaringsniveau is.
    Heb je een behoorlijke kennis en weet je wat de diverse parameters doen, dan heeft het aanschaffen van 2 thirdpartylenzen zin in een prijsklasse van plm. 2x een kitset, de kwaliteitswinst haal je er misschien wel uit.
    Begin je met 0 ervaring, koop dan gewoon een set met 2 kitlenzen , die zijn echt behoorlijk goed de laatste jaren.

Wil je met topklasse beginnen, dan red je het niet met 1200€, dan wordt het 1 goede lens.....

Comment

Indien je geneigd bent naar Pentax kan je hier een kijkje nemen.

Ik heb met Pentax geen ervaring maar zie hier toch veel mooie "Pentax" foto's passeren. Qua fotokwaliteit moet je echter niet twijfelen aan Pentax noch Canon of Nikon of Sony. Alles zijn ze héél goed in kwaliteit.

Ik hoor toch af en toe zeggen dat kopers die zich laten hebben overhalen een ander merk te kiezen die ze eerst in gedachten hebben er toch spijt van hebben gehad, toch iets om over na te denken.

Ik zie niet een echte reden om bij Canon te blijven omwille van het lensje dat je nog liggen hebt.

Comment

...De uiteindelijke keuze zal voornamelijk afhangen van de lenzen. Ik zou graag onmiddellijk een mooie set kopen (body & 2 lenzen), zodat ik er een hele tijd tevreden mee blijf. Maw, ik denk dat ik beter van de kitlenzen wegblijf. Budget ligt niet vast, maar zo rond de 1.200 euro dacht ik wel een body met 2 goede lenzen te kunnen vinden (iets meer of minder euro kan ook nog). De rest van de benodigdheden tel ik bewust niet mee in dit budget (extra batterijen, tas, geheugen, flash).
        Je lenzen zijn inderdaad zowel de grootste als de meest duurzame investering. Spuw niet te snel op de kitlenzen, er zijn er bij die merkwaardig goed zijn voor hun prijs (de 18-70 van Nikon is er zo een met een zeer goeie reputatie). Ik vrees dat als je een stapje hoger wil gaan dan de kitlenzen, dat je gaat praten over de primes (van nikon of canon), de L lenzen van canon, of de 2.8 zooms van nikon. Bekijk eens rustig de prijzen van die dingen op de website van één of andere onlineshop. Ik vrees dat je zal merken dat je budget van 1200€ je niet echt ver brengt. Toen ik 2 jaar geleden de draad weer oppakte heb ik me een Nikon D200, een 12-24DX, een 28-70 2.8, een 70-200 2.8VR, een TC-14EII, en een SB800 gekocht: een schittrende uitzet, waaraan ik dagelijks plezier heb (en waarvan ik de rest van mijn leven plezier zal hebben), maar die me wel op een instapkost van meer dan 8000 € kwam. Ik wist wat ik deed omdat ik 30 jaar geleden al met spiegelreflex heb gewerkt, anders is het inderdaad zowat waanzin om hiermee te beginnen met het risico het niet te kunnen gebruiken. Het is bizar genoeg de meest economische manier om in te stappen, want ik heb geen tweederangsmateriaal na zes maanden eruit gezwierd, maar het instapticket is inderdaad behoorlijk duur...

...Ben ik het best uit met lenzen van hetzelfde merk als de camera, of zijn merken als Sigma en Tamron ook goed? Kortom: als mijn uiteindelijke keuze van camera voor een serieus stuk afhangt van de lenzen die ik koop (en later eventueel van hetzelfde merk een betere body koop), wat zouden jullie mij dan aanraden?
        B lenzen zoals Sigma en tamron zijn ... wel, B lenzen. Dat neemt niet weg dat er sommige heel goed zijn, maar de variabiliteit van de lenzen is groter (maw de kwaliteitscontrole is wat soepeler). Test ze eerst grondig bij je verkoper eer je ze meeneemt, en betaal pas als je zeker bent dat je een goed exemplaar vasthebt. Een andere zaak is ook de inruilwaarde van die lenzen, die een stuk lager ligt dan de A lenzen (je hebt er natuurlijk wel om te beginnen minder voor betaald).

Als je ergens wil op besparen zou ik eerder besparen op de body door een iets ouder toestel te nemen. Hier op BD vind je regelmatige serieuze koopjes van leden die hun 'oud' toestel (van 2 jaar of zo) van de hand doen als de opvolger uit is (en dus hun toestel drastisch in waarde daalt). Je zal zo bijvoorbeeld een D80 of een D200 vinden aan (veel) minder dan halve prijs van de nieuwwaarde. Met het uitgespaarde lens kan je je een zéér mooie lens kopen - ook hier zijn er op BD prachtige koopjes: nogal wat mensen stellen wegens overstap naar full frame hun betere DX lenzen te koop, zoals de 12-24DX of de 17-55F2.8DX. Dat zijn zéér goede lenzen (zeker de 17-55 2.8DX) die je tweedehands kunt kopen voor de prijs van een nieuwe B-lens.

Mijn voorkeur gaat uit naar lichtsterke lenzen (of ik die nodig heb weet ik niet: alle advies is welkom).
        hangt wel af van de body die je gaat kopen: een full frame sensor zoals in de Nikon D3 en D700 is een stuk gevoeliger dan een DX sensor, dus je kan je permittren een wat minder lichtsterke lens te hebben. Die body's kosten echter stukken van mensen: reken op minstens ongeveer 2500 €.
        Daarnaast zijn de beste lenzen van een fabrikant gewoonlijk ook de meest lichtsterke. De uitzondering hier is Canon die naast zijn lichtsterke proreeks (F2.8) ook een reeks wat minder dure L lenzen maakt die één stop minder lichtsterk zijn (F4) maar ook IS hebben en kwalitatief ook zeer goed zijn. Dat is een belangrijk argument pro Canon (waarschijnlijk het belangrijkste, omdat de andere punten waar Canon vroeger voorsprong had zoals FF sensor, ruisongevoeligheid, en AF snelheid, intussen door andere fabrikanten bijgebeend zijn).

...Met een DSLR wil ik iets minder compromis sluiten en zou de uitrusting goed genoeg moeten zijn om heel mooie foto's te maken (uiteraard zodra ik wat meer ervaring in fotografie heb)...
        Let wel dat een DSLR een stuk minder vergevend is dan een compactje of een prosumer: onder andere de kortere DOF maakt dat het allemaal wat nauwer let.

In alle geval, veel succes én vooral veel plezier!
        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
          De uitzondering hier is Canon die naast zijn lichtsterke proreeks (F2.8) ook een reeks wat minder dure L lenzen maakt die één stop minder lichtsterk zijn (F4) maar ook IS hebben en kwalitatief ook zeer goed zijn.
          Pentax heeft ook enkele uitstekende f4.0 zooms. De DA's 12-24, 16-45 en de 17-70. Binnenkort komt daar nog de 60-250 bij.

Met je budget van 1200 euro ga je bij geen enkel merk een body + 2x een 2.8 zoom vinden. Zelfs niet als je lenzen van Sigma, Tamron of Tokina erbij zou kopen. Maar de vraag is inderdaad of je echt zo'n lichtsterke lenzen nodig hebt.

Als je voor de Pentax K200D zou gaan raad ik de DA 17-70 f/4 + DA 55-300mm f/4-5.8 aan. Bij konijnenberg zou je dan aan ongeveer 1300 euro zitten.
          Voor hun prijs zijn dit echt zeer goede lenzen.

Comment

Stel dat ik 1200 euro te besteden had dan kocht ik een 2e hands D200 of Fuji S5 (600 euro) + 12-24 Tokina (300) + 18-70afs (150) + 55-200 VR (175)
            Oeps... 25 euro over budget.
            Heb je interesse om met MF lenzen te werken en kijk je een beetje rond dan kun je voor 600 euro een royale set met 5 of 6 primes bij elkaar sprokkelen
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Wow, je hebt hier al schitterend en heel uitgebreid advies gekregen, en bovendien heb je de juiste instelling: kies je lens of lenzen en koop met het overgebleven geld een body.

Het enige wat ik nog kan toevoegen of eerder benadrukken, is dat je met jouw wensen en daaraan gekoppeld je budget, beter hier in de rubriek 'aangeboden' je pakketje samenstelt. De ervaring leert dat het materiaal dat er verkocht wordt steeds in perfecte staat is, tenzij het eerlijk anders wordt vermeld, en er gaat toch wel een flinke brok van de prijs af.
              In jouw geval zou ik naar een Canon 350D of 400D kijken en meteen voor L-lenzen gaan, zoals bijvoorbeeld een 17-40, en dan voorlopig het daarmee doen of nog uitkijken naar bijvoorbeeld een 85mm 1.8 om toch wat telebereik te hebben, tot je geld hebt om pakweg een 70-200L te kopen. Die 85mm blijft altijd wel van pas komen. Op die manier gooi je geen geld weg en heb je meteen goeie lenzen. Het vergt iets meer geduld, tenzij je meer budget kan uittrekken natuurlijk.

Ik heb het hier nu over Canon gehad, omdat ik die nu eenmaal goed ken, maar het geldt evengoed voor andere merken natuurlijk.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Aan allen: alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb hieruit al verschillende dingen onthouden:
                - best een merklens
                - vooropgesteld budget is ontoereikend voor 2 2.8 lenzen (dacht dat ik dit met Sigma nog net kon halen)
                - ik heb deze 2.8 lenzen waarschijnlijk niet nodig (ook niet voor avond foto's??)

Verder ben ik erachter gekomen dat de Pentax K200 bij een lange sluitertijd evenveel tijd nodig heeft als de sluitertijd van de foto om deze op te slaan (pentax forum aangeraden hierboven - ben post wel vergeten). Dit is een serieuze tegenvaller.

Dus ga ik voorlopig verder op de 4 overblijvende. Tijdens mijn verlof nog eens wat specs in detail bekijken - en uiteraard nog even bij de winkel langs.

Ik ga overigens tijdens mijn verlof waarschijnlijk eens kunnen werken met een Canon 350D. Leuk.

Mochten er nog juweeltjes (ondergewaardeerde lenzen) op de markt te krijgen zijn, hoor ik het graag.

Wegens omstandigheden is tweedehands kopen eigenlijk ook geen optie: zou minstens een body en een lens nieuw kopen. Voor uitbreiding of een tweede lens kan ik uiteraard wel tweedehands gaan.

Ga mijn volgende pijlen eens richten op de Olympus. Heb al in verschillende topics van de afgelopen maanden gelezen dat de 14-54 wel erg goed zou zijn. Eventueel de kitlens 40-150 erbij kan ik ook nog doen voor dit budget.

Om jullie niet al te veel lastig te vallen, en voordat ik nog verder post en vragen stel zal ik ook eens uitgebreid op de website van de leveranciers naar de verschillende lenzen kijken - kwestie van de codes te kennen van de lenzen ("L" lenzen van Canon, "DA" lenzen van Pentax edm).

Groetjes

Comment

Mocht je tijdens dat verlof langs Nazareth passeren, mag je er altijd mijn lenzen eens op zetten zodat je zelf je mening kan vormen.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Verder ben ik erachter gekomen dat de Pentax K200 bij een lange sluitertijd evenveel tijd nodig heeft als de sluitertijd van de foto om deze op te slaan (pentax forum aangeraden hierboven - ben post wel vergeten). Dit is een serieuze tegenvaller.
                    Nee, dat is helemaal niet juist.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Mocht je tijdens dat verlof langs Nazareth passeren...
                      verlof = bedevaart?
                      erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        verlof = bedevaart?
                        I'm Jesus, maar tegen niemand zeggen hé. Altijd maar handtekeningen uitdelen verveelt op den duur.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Wel... Lange sluitertijden, da's dus vanaf 1s. De extra tijd wordt gebruikt om een dark frame subtraction te doen, het heeft dus niets met opslagtijd te maken. Die dark frame subtraction is een tweede opname met dezelfde parameters als de feitelijke opname maar dan met een gesloten sluiter, vandaar dat het even lang duurt. Die wordt dan gebruikt om de ruis door die lange opname weg te werken. Vele nachtfotografen doen dit zelf apart om in photoshop de ruis aan te pakken, Pentax doet dat voor jou... Enkel vervelend als je meerdere heel lange opnames met dezelfde sluitertijd achter elkaar wil maken en je eigenlijk met één donkere opname de ruis van verschillende zou kunnen verwijderen ipv telkens een aparte donkere opname te moeten maken. Maar als ik een opname van 30min maak dan blijf ik toch niet bij m'n camera, dus als 't dan een uur duurt en ik krijg een relatief zuiver beeld dan is dat maar zo... Of dit een reden is om een camera niet te kopen, kan jij alleen zelf uitmaken. Voor mij zou het zeker niet doorwegen...

[EDIT]Net even de handleidingen gecontrolleerd. Bij de K200D kan je deze werkwijze overigens uitschakelen (Slow shutter speed noise reduction heet het daar). Het is bij de K20D dat dit niet kan, daar is enkel Auto of On een optie, Off bestaat niet...[/EDIT]

Om jullie niet al te veel lastig te vallen, en voordat ik nog verder post en vragen stel zal ik ook eens uitgebreid op de website van de leveranciers naar de verschillende lenzen kijken - kwestie van de codes te kennen van de lenzen ("L" lenzen van Canon, "DA" lenzen van Pentax edm).
                          Alle Pentax objectieven die nu worden gemaakt heten DA. De betere exemplaren horen in de DA limited en DA* reeksen. Er hangt "limited" achter als het een compacte metalen constructie betreft, en een sterretje (*) als het een pro-versie betreft (stof- en spatwaterdicht en superieure bouw).

hth,

Wim
                          Last edited by ishpuini; 5 september 2008, 12:18.
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hallo allemaal,

uiteindelijk (na avonden gepuzzel en een bezoek aan Konijnenberg) een combinatie gevonden die het hoogstwaarschijnlijk zal worden:

Nikon D80
                            Nikor AFS 16-85
                            Nikor AFS 70-300

Budget diende wel naar boven bijgesteld te worden

Heb de D80, de pentax K200, Canon 450D en 40D vastgehad en de keuze was snel gemaakt op basis van handgevoel.

Alleen qua lenzen is er nu nog een beperkte twijfel. Zou graag bij merk-eigen lenzen blijven (zie enkele posts hierboven) en een mogelijkheid hebben om van de uitgebreide tweedehands markt te kunnen genieten.

De 18-200 is niet direct een optie: heb reeds genoeg zoomcapaciteit bij mijn Olympus SP570 (dit blijft mijn overal-meeneem-camera)

Alvast aan iedereen: bedankt voor de reacties.

Comment

Oeps, nog even vergeten:

Ik neem aan dat ik met de D80 ook goede avond foto's kan maken? Ik weet dat dit niet echt camera-afhankelijk is, maar heb toch ergens gelezen dat er "hot pixels" of iets dergelijks frequent voorkwamen bij iemand anders die aan avondfotografie deed.

Teveel nabewerking wil ik eigenlijk vermijden, beetje lui aangelegd

Comment

Working...
                              X